ظرفیت تامین خوراک پتروشیمی ها افزایش می یابد

ظرفیت تامین خوراک پتروشیمی ها افزایش می یابد
(پنج شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶) ۱۹:۲۱

وزیر نفت درجریان بازدید ازشرکت های پتروشیمی منطقه عسلویه با ابرازرضایت از توسعه این صنعت، افزایش خوراک را گامی بلند برای رشد تولید محصولات متنوع پتروشیمی دراین منطقه برشمرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت، دردهمین روز از سال 1396 از چندین طرح توسعه ای پتروشیمی در منطقه عسلویه بازدید کرد.
بر اساس این گزارش، دراین بازدید ها مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران ارشد این شرکت گزارشی از آخرین روند پیشرفت طرح ها و نیز عملکرد تولید درمجتمع های پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را ارائه کردند.
این گزارش می افزاید: وزیر نفت و هیئت همراه از طرح های پتروشیمی بوشهر،مرجان،دماوند،پارک استایرن و همچنین مجتمع های پتروشیمی مروارید، کاویان و نیز انتخاب بازدید کردند.

جهش بزرگ در صنعت پتروشیمی

به گزارش خبرنگار نیپنا، وزیر نفت ظهرامروز درجریان بازدید های خود ازطرح ها و مجتمع های پتروشیمی در منطقه عسلویه ضمن ارزیابی مثبت از روند پیشرفت طرح های این صنعت دردولت یازدهم، اظهار کرد: با افتتاح 6 فاز دیگر از فازهای پارس جنوبی و افزودن بیش از 150 میلیون مترمکعب به مجموع تولید گاز شیرین از میدان گازی پارس جنوبی به همراه میعانات گازی و اتان، میزان تولید گاز ایران از این میدان گازی از کشور قطر پیشی خواهد گرفت و این فضا موجب می شود تا فعالیت مجتمع های پتروشیمی رونق بیشتری باید.
وی با بیان این که اتان تولید شده در این فازها خوراک واحدهای پتروشیمی خواهد شد، تصریح کرد: در کنار تولید اتان از این فازها، عملیات اجرایی استحصال اتان از خروجی فاز 12 پارس جنوبی توسط یک سرمایه گذار غیردولتی در دستور کار قرار گرفته است ، این طرح 30 درصد پیشرفت داشته و برنامه بر این است که در سال آینده افتتاح شود.
وزیرنفت ادامه داد: با اجرای این طرح، چهار واحد پتروشیمی احداث می شود به طوری که یک واحد الفینی به میزان یک میلیون تن، اتان را تبدیل به اتلین می کند و سه واحد اچ دی پی یی، ال دی پی یی و ام یی جی نیز با سرمایه گذاری ٣ میلیارد دلار به زودی افتتاح خواهد شد.
زنگنه همچنین درباره طرح های در دست بهره برداری پتروشیمی گفت: فاز دوم  پتروشیمی کاویان با ظرفیت یک میلیون تن به بهره برداری رسیده است، همچنین فاز 3 پتروشیمی پردیس نیز در آخرین مراحل راه اندازی است تا 1.7 میلیون تن اوره و آمونیاک به تولید برسد و افزون بر موارد یاد شده ، پتروشیمی های مروارید و انتخاب نیز در دست بهره برداری است.
وی ادامه داد: تولید 200 هزار تن پلی استایرن از پتروشیمی انتخاب از دیگر طرح هایی است که به سرانجام رسیده و آماده بهره برداری است همچنین از پتروشیمی بوشهر که مجموعه ای از واحدهای به هم پیوسته ای است نیز بازدید صورت گرفت که این واحد نیز جز برنامه های آتی برای افتتاح است.
وزیر نفت درباره پتروشیمی دماوند نیز اعلام کرد: این پتروشیمی به دلیل خصوصی سازی دو سال با مشکل مواجه شده بود که خوشبختانه این مشکل نیز مرتفع شد و اواخر سال گذشته مجتمع به شرکت هایی که در فاز دوم پتروشیمی حضور دارند واگذار شد.
وی درباره دهکده گردشگری پازارگاد نیز اظهار کرد: این مجموعه توسط مجتمع های پتروشیمی ها به منظور استفاده از امکانات منطقه برای ایجاد فضای تفریحی، رفاهی  و گردشگری برای کارکنان و افراد ساکن است، با این اقدام عسلویه در کنار داشتن قطب گاز و صنعت پتروشیمی به قطب گردشگری نیز تبدیل خواهد شد. این دهکده مورد استقبال مردم واقع شده است و می تواند فضای آن را توسعه داد تا فضا برای ماندگاری کارکنان مهیا شود.

تعداد بازدید : ۱,۳۸۱