بهار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در صنعت پتروشیمی

افتتاح پتروشیمی کردستان عیدی دولت تدبیر و امید به مردم استان

افتتاح پتروشیمی کردستان عیدی دولت تدبیر و امید به مردم استان
(شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶) ۱۴:۰۹

وزیر نفت گفت: افتتاح رسمی طرح پتروشیمی کردستان عیدی دولت به مردم این استان است

بیژن زنگنه وزیر نفت گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: طرح پتروشیمی کردستان با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک امروز به طور رسمی وارد مدار تولید می‌شود.

وی در ادامه افزود: تولیدات این مجتمع افزون بر تامین نیاز داخل به خارج از کشور هم صادر شود.

وزیر نفت با بیان اینکه نزدیکی به بازارهای کشور عراق و نیز منطقه کردستان عراق فرصت مناسبی برای صادرات محصولات پتروشیمی کردستان باشد گفت: ایجاد اشتغال با تکمیل زنجیره ارزش همگام با تولید محصولات نهایی می توانند ارزش افزوده مطلوبی را برای کشور به همراه داشته باشد

زنگنه ادامه داد: غرب کشور را می‌توان قطب سوم پتروشیمی کشور دانست و پتروشیمی های لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و مهاباد می‌توانند در مجموع ظرفیت تولید محصولات مختلف پتروشیمی کشور را افزایش دهند

براساس این گزارش، عملیات ساخت پتروشیمی سنندج (کردستان) سال ٨٤ آغاز شد و پس از وقفه‌ای ۶ ساله، سال ٩٠ از سر گرفته شد و امروز در نخستین روز کاری از سال ٩٦ که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است، افتتاح شد.

پتروشیمی کردستان در زمینی به مساحت ١٢٩ هکتار و با سرمایه گذاری ارزی ٢٥٧ میلیون یورو و (٣٨٠٠ میلیارد ریال) ساخته شده است؛ به کارگیری تجهیزات و کالاهای با کیفیت در مجتمع پتروشیمی کردستان یکی از ویژگی های بارز در این طرح به شمار می آید که نیاز صنایع پایین دستی در کردستان و نیز استان های همجوار را تکمیل می کند.

این مجتمع سالانه ٣١٠ هزار تن اتیلن از خط لوله اتیلن غرب و ١,٥ هزار تن پروپیلن از پتروشیمی تبریز یا ایلام را به عنوان خوراک دریافت خواهد کرد. کاربرد اصلی محصول پتروشیمی کردستان خوراک واحدهای پایین دستی، تولیدکننده انواع فیلم پلی اتیلن، فوم پلی اتیلن، روکش سیم و کابل، قطعات پلاستیکی و ... است.

تعداد بازدید : ۱,۴۶۶