تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی با راه اندازی طرح های جدید

تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی با راه اندازی طرح های جدید
(سه شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶) ۱۱:۰۹

طرح های متعددی درسال جاری در صنعت پتروشیمی به بهره برداری رسیده است که می توان به فاز دوم کاویان، انتخاب وتخت‌جمشید پارس عسلویه اشاره کرد همچنین قرار است در ابتدای سال 96 پتروشیمی کردستان نیز به بهره داری برسد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، صنعت پتروشیمی در سال جاری با موفقیت های متعددی همراه بود زیرا علاوه بر رایزنی برای جذب سرمایه گذار و با چندین شرکت برتر از جمله شرکت‌های توتال، لینده، باسف، میتسویی، فرکوبه، سوجیت، هیوسانگ و شل وارد مذاکره جدی شده است که پیش بینی در ابتدای سال جاری بخشی از این مذاکرات منجر به قرارداد شود. در این میان اقدامات موثری برای افزایش ظرفیت تولید  در این صنعت نیز با راه اندازی چندین طرح مهم صورت گرفته است به طوری که این ظرفیت در سال جاری به ۶۴.۱ درصد میلیون تن افزایش یافته است.

یکی از طرح های افتتاح شده در سال جاری تکمیل فاز دوم پتروشیمی کاویان  در تیرماه امسال است. این پتروشیمی با مصوبه هیات دولت به منظور تامین خوارک خط لوله اتلین غرب از سال 86 به اجرا درآمده است که تاکنون از این مسیر 1700 کیلومتر وارد مدار شده است. بدین ترتیب پتروشیمی های لرستان، کردستان، مهاباد و ایلام به دلیل تامین خوارک وارد مدار تولید شده اند.

رمضان اولادی، مدیرعامل پتروشیمی کاویان با بیان اینکه فاز دوم پتروشیمی کاویان با ظرفیت اسمی یک میلیون تن به بهره داری رسیده است، گفت: با افتتاح این فاز، در مجموع پتروشیمی کاویان  ظرفیت تولید 2 میلیون تن اتیلن را دارد و برای تولید این میزان اتیلن به 1258 تن اتان نیاز دارد. مهمترین دغدغه پتروشیمی کاویان تامین خوارک بود که خوشبختانه با به سرانجام رسیدن فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 این دغدغه نیز به پایان رسیده است و پیش بینی می کنیم دو فاز پتروشیمی با حداکثر ظرفیت در سال 96 اتلین تولید کند زیرا در سال جاری با 60 درصد ظرفیت فعالیت داشتیم.

بر اساس گفته این مقام مسئول در پتروشیمی کاویان از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته تا 30 دی‌ماه امسال در مجموع 817هزار تن اتیلن در 2 فاز این پتروشیمی تولید شده است. از این میزان تولید اتیلن 770هزار تن به خط لوله اتیلن غرب تزریق شده است و فاصله 40هزار تنی نیز انباشتگی در خط اتیلن است، زیرا تا پیش از این اتیلن با فشار 40 بار تزریق می‌شد، اما با افزایش پتروشیمی‌های مسیر این فشار به 80 بار رسید.

تمامی مراحل مهندسی، تدارکات، نصب و راه‌اندازی پتروشیمی کاویان توسط متخصصان داخلی انجام شده و هیچ پیمانکار خارجی حضور نداشته است. تامین اعتبار این طرح از طریق منابع داخلی کشور صورت گرفته و تنها در یک مورد بانک صنعت و معدن 400 میلیون یورو اعتبار به پتروشیمی کاویان اختصاص یافت.همچنین در اجرای این طرح هیچ فاینانسور خارجی وجود نداشت و با این وجود توسط خود شرکت و به طور مستقیم 175 ال‌سی باز شد و محل تامین اعتبار منابع ریالی را آورده سهامداران و بانک‌های ایرانی است.

از دیگر طرح های افتتاح شده در سال جاری، پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه تولیدکننده پلی استایرن ها با برترین کیفیت است. طرحی که از زمستان سال 93در دولت یازدهم آغاز شد و پس از 18 ماه با استفاده از لیسانس تویو ژاپن با سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری با تجهیزات و توان داخل با ظرفیت تولید 65 هزار تن در سال به سرانجام رسید. این طرح آبان  امسال به سرانجام رسیده است و در این مدت موفق شده علاوه و بر تامین نیاز کشور به GPPS ها بازارهای عمده ای را در تصاحب کند. به طوری که در حال حاضر محصولات این مجتمع پتروشیمی به کشورهای چین، هند، ترکیه، یونان، افغانستان، پاکستان و آذربایجان صادر می‌شود.

از زمان افتتاح این مجتمع پتروشیمی تاکنون 10هزار و 730 تن محصول تولید شده که از این میزان 3 هزار و 800 تن صادر شده است، بر این اساس می توان گفت 36درصد از محصولات تخت جمشید پارس عسلویه صادر شده است.

محمدرضا اخوان، مدیرعامل شرکت پتروشیمیایی تخت جمشید پارس عسلویه درباره این طرح اعلام کرد: در حال حاضر تولید خود را به بالای 50 درصد ظرفیت اسمی رسانده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم با تمام ظرفیت تولید داشته باشیم. این  پتروشیمی از نظر کیفیت هیچ رقیبی در کشور ندارد و در صحنه بین‌المللی نیز هیوندای کره قابلیت رقابت را با محصولات ما دارد. خوراک این مجتمع که استایرن است از مجتمع پتروشیمی پارس دریافت می‌شود.

از دیگر طرح های افتتاح شده در سال جاری مجتمع پتروشیمی انتخاب است. این طرح در10مهرماه امسال به بهره برداری رسیده است. سرمایه‌گذاری این طرح‌ 720میلیارد تومان بوده که کل این سرمایه‌گذاری از طریق گروه انتخاب انجام شده و هیچ‌گونه وام بانکی و تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است. همچنین لایسنس این طرح از یک شرکت دانش‌بنیان نروژی خریداری است.خوراک این پتروشیمی شامل استایرن و پنتان است که به ترتیب از پتروشیمی‌های پارس و کرمانشاه تامین می‌شود. ارزش فعلی این طرح 1200 میلیارد تومان است و تمامی مراحل مهندسی، ساخت، نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی توسط متخصصان داخلی شرکت صورت گرفته است.

از زمان افتتاح این طرح تاکنون این مجتمع 9 هزار تن محصول تولید کرده است که 6500 تن از آن به کشورهایی همچون روسیه، کوزوو، آلبانی، امارات، بلغارستان و ارمنستان صادر شده و 2500 تن نیز در داخل مصرف شده است. همچنین ظرفیت تولید این مجتمع تا خردادماه به 170 هزار تن خواهد رسید، همچنین بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این میزان در سال به 250هزار تن خواهد رسید.

مهران تربیت، مدیرعامل پتروشیمی انتخاب درباره جزییات بیشتر این پتروشیمی گفت: با به تولید رسیدن این پتروشیمی از مهر ماه سال‌جاری، نیاز کشور به پلی‌استایرن انبساطی توسط مجتمع‌های داخلی تامین می‌شود و دیگر نیازی به واردات از پتروشیمی انتخاب نیست در حال حاضر بازار داخلی ایران نیازی 100هزار تنی به این محصول دارد، اما به لحاظ رکود بازار مسکن این میزان کاهش داشته است. البته تا پیش از تولید پلی‌استایرن انبساطی در پتروشیمی انتخاب سالانه 60 تا 70 هزار تن از این محصول وارد کشور می‌شد.

از دیگر طرح های افتتاح شده در صنعت پتروشیمی واحد MEG پتروشیمی مروارید است که دی‌ماه سال گذشته این واحد در سرویس قرار گرفته و تاکنون 450هزار تن محصول تولید شده است. هزینه ساخت این بخش در مجموع 1250میلیارد تومان بوده که 172میلیون یورو را فاینانس تشکیل می‌دهد و 500‌میلیارد تومان نیز هزینه‌های ریالی آن بوده است. همچنین  90درصد تجهیزات ثابت در داخل کشور ساخته شده و کمتر از 10درصد مربوط به واردات از خارج از کشور است. لیسانس این طرح از شرکت‌ شل دریافت شده و مهندسی اصولی آن برعهده میتسویی ژاپن بوده است. تاکنون 430هزار تن محصول MEG تولید شده در پتروشیمی مروارید به کشورهای چین و هند صادر شد که از این محل 300میلیون دلار درآمد ارزی به کشور رسید.

افتخار، رئیس مجتمع پتروشیمی مروارید با بیان اینکه از 430 هزار تن محصول صادراتی 70 هزار تن به هند و 350هزار تن به کشور چین صادر شده است، اعلام کرد: ظرفیت این مجتمع را 550هزار تن در سال است و هم اکنون واحد MEG با ظرفیت 90درصد در حال کار است. از آنجا که میزان مصرف این محصول در دنیا با رشد 6.8 درصدی همراه است از این رو آینده خوبی تولید این محصول دارد.

تعداد بازدید : ۲,۹۴۱