افزایش ظرفیت تولید اتیلن در مجتمع پتروشیمی کاویان

افزایش ظرفیت تولید اتیلن در مجتمع پتروشیمی کاویان
(دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵) ۱۴:۰۴

مدیرعامل پتروشیمی کاویان گفت: آمادگی داریم تا درصورت افزایش حجم اتان دریافتی از فازهای پارس جنوبی اتیلن را با تمام ظرفیت به خط لوله اتیلن غرب ارسال کنیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، رمضان اولادی، مدیرعامل پتروشیمی کاویان امروز دوشنبه(23 اسفند ماه) در نشستی خبری اظهار کرد:ظرفیت تولید اتیلن در مجتمع پتروشیمی کاویان به تدریج در حال افزایش است و از ابتدای بهمن ‌ماه پارسال تا 30 دی‌ماه امسال در مجموع 817 هزار تن اتیلن در2 فاز این پتروشیمی تولید شده است.
اولادی ادامه داد: از این میزان تولید اتیلن 770هزار تن به خط لوله اتیلن غرب تزریق شده است و فاصله 40 هزار تنی نیز انباشتگی در خط اتیلن است زیرا تا پیش از این اتیلن با فشار 40 بار تزریق می‌شد، اما با افزایش پتروشیمی‌های مسیر این فشار به 80 بار رسید.
وی افزود: اکنون 1700 کیلومتر از خط اتیلن غرب در مدار است که خوراک مجتمع‌های مسیر را کاویان 1 و 2 تامین می‌کند.
اولادی با اشاره به اینکه هر فاز پتروشیمی کاویان ظرفیت تولید یک‌ میلیون تن اتیلن در سال را دارد، گفت: برای تولید یک‌میلیون تن اتیلن در سال نیاز است تا هر واحد یک‌میلیون و 250 هزار تن اتان دریافت کند.
وی افزود: اتان موردنیاز پتروشیمی کاویان از فازهای 4 و 5، 9 و 10، 15 و 16، 17 و 18 تامین می‌شود و این مجتمع اکنون با 60درصد ظرفیت اسمی کار می‌کند و باید به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه با راه‌اندازی کامل فازهای 15 و 16 و 17 و 18 شرایط آماده شد تا در تیرماه امسال فازدوم این مجتمع پتروشیمی به بهره‌ برداری برسد .
وی تصریح کرد: امیدواریم با راه‌اندازی فازهای 19، 20 و 21 حجم اتان بیشتری در اختیار پتروشیمی کاویان قرار بگیرد و با تمام ظرفیت اقدام به تولید کنیم.
به گفته مدیرعامل پتروشیمی کاویان، اجرای پروژه کاویان از سال 86 آغاز شد و با توجه به آنکه در آن زمان هنوز پتروشیمی دماوند به عنوان تامین‌کننده سرویس‌های جانبی آماده نبود، بخش عمده‌ای از این سرویس‌ها درخود این مجتمع تولید شد.
اولادی ادامه داد: تامین آب خنک‌کننده، واحد کلرزنی، آب‌شیرین‌کن، بخار و غیره در داخل مجتمع قرار دارد و تنها برق و ازت‌ از مبین  و دماوند تامین می‌شود.
وی ادامه داد: تمامی مراحل مهندسی، تدارکات، نصب و راه‌اندازی پتروشیمی کاویان توسط متخصصان داخلی انجام شده و هیچ پیمانکار خارجی حضور نداشته است.
مدیرعامل پتروشیمی کاویان با اشاره به اینکه این شرکت از ابتدا خصوصی بوده، افزود: تامین اعتبار این طرح از طریق منابع داخلی کشور صورت گرفته و تنها در یک مورد بانک صنعت و معدن 400 میلیون یورو اعتبار به پتروشیمی کاویان اختصاص داد.

تعداد بازدید : ۲,۲۶۱