آفریقا درحال تبدیل به دومین مقصد عمده صادراتی پلیمرها پس از آسیا

آفریقا درحال تبدیل به دومین مقصد عمده صادراتی پلیمرها پس از آسیا
(شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵) ۱۵:۳۸

قاره سیاه با توجه به افزایش ظرفیت تولید صنایع تکمیلی پتروشیمی در حال تبدیل شدن به بازاری بزرگ برای محصولات پلیمری است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بازارپلی اتیلن (PE) و پلی پرویپلن (PP) آفریقا درحال تبدیل شدن به مقصدی جذاب برای بسیاری از عرضه کنندگان بین المللی محصولات پلیمری است وکارشناسان پیش بینی می کنند که قاره سیاه به دومین مقصد عمده صادراتی این محصولات پس از آسیا بدل شود. با این همه مسائلی نظیر مشکلات اقتصادی، سیاسی و چالش های لجستیکی از مهمترین موانع بر سر راه رشد بازار و صنعت پتروشیمی این قاره به شمار می روند.
بر اساس این گزارش ، با توجه به این موضوع که چین باسرعت درحال حرکت به سوی خودکفایی بیشتردرحوزه تولید محصولات پتروشیمی است؛ بسیاری از تولیدکنندگان جهانی پلیمر توجه خود را به بازارآفریقا معطوف ساخته اند.
باب پتل، مدیرعامل شرکت لیوندل بازل، در اواخر 2016 میلادی درجمع نمایندگان حاضردر پنجاهمین نشست سالانه انجمن پتروشیمی اروپا (EPCA) که در بوداپست مجارستان برگزار شد؛ اظهارکرده بود: در آینده ای نه چندان دور عمده رشد تقاضا در بازار پتروشیمی از سوی بازارهای آفریقا و و آسیا شامل هند و چین خواهد بود.
وی ادامه داده بود: هر دو قاره از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردارند و اگر چه مصرف پلاستیک ها در کشورهای توسعه یافته به مراتب بیشتر است؛ اما اگر در نظر بگیریم که مصرف محصولات پلاستیکی تنها یک کیلوگرم به ازای هر نفر در آفریقا و آسیا اضافه شود؛ حداقل هفت تا هشت مجتمع تولید پلی اتیلن در کلاس جهانی مورد نیاز است.
پتل افزوده بود: رشد تقاضا از سوی آفریقا چشم انداز روشنی پیش روی عرضه کنندگان محصولات پلیمری قرار داده است و در آینده قاره سیاه به بازار هدف جذابی برای آن ها تبدیل خواهد شد. اگر چه مشکلات سیاسی و امنیتی موجود، این قاره را از دستیابی به حداکثر ظرفیت تجارت در حوزه پتروشیمی بازداشته است. با این همه بازار آفریقا ظرف 20 سال آینده از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.
رقابت با آسیا
تحلیل بازارهای بین المللی نشان می دهد که سطح بالاتر قیمت محصولات پلیمری در بازارهای چین و منطقه آسیا- اقیانوسیه، تا حدودی کمبود عرضه در بازارهایی نظیر ترکیه و آفریقا را در پی داشته است. این موضوع به ویژه در مورد پلی اتیلن سبک (LDPE) که در چین قیمت بالاتری نسبت به دیگر مناطق دارد؛ اهمیت می یابد.
بر این اساس در صورتی که سطح قیمت ها پس از تعطیلات سال نو قمری دراین کشور در سطوح فعلی باقی بماند؛ محموله های بیشتری به جای آفریقا روانه بازار چین خواهند شد.
اگر چه قیمت برخی محصولات در بازار آفریقا از اواسط ماه ژانویه همراستا با بازار چین روندی صعودی را دنبال کرد؛ با این حال نرخ کرایه ارزان تر، ارسال محصولات از خاورمیانه به چین فرصت مطلوبی برای آربیتراژ بین این دو منطقه فراهم آورده است و تا زمانی که تولیدکنندگان نتوانند قیمت ها در بازار آفریقا را به میزان بیشتری افزایش دهند؛ انتظار نمی رود تغیر چشمگیری حاصل شود.
از طرفی برخی از بازارهای کلیدی در آفریقا شامل نیجریه، مصر و آفریقای جنوبی در حال حاضر با مشکلات مالی و اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کنندکه میزان تقاضا از سوی آن ها را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.
نوسان ارزش پول ملی
برای کشورهای مصر و نیجریه درسال 2016 کمبود مبادلات خارجی (foreign exchange) مانعی بر سرراه تجارت بود نشانه های اندکی برای امیدواری به بهبود شرایط حاضر موجود است. در نوامبر سال 2016 میلادی سیاست دولت مصر مبنی برای شناورسازی پوند این کشور، به افت چشمگیر ارزش پول ملی مصر در برابر دلار انجامید. موضوعی که نه تنها هزینه های جاری تولیدکنندگان پتروشیمی، بلکه قیمت های وارداتی را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داد.
برخی از تولیدکنندگان مصری پلی پروپیلن نیز در حال حاضر بر مشکل افزایش قیمت دلار و هزینه های جاری تاکید دارند. نیجریه نیز که از مشکل کمبود ارز رنج می برد؛ با شرایط مشابهی دست و پنجه نرم می کند.
بازارهای نوظهور
در شرق آفریقا، به ویژه از سوی کنیا و اتیوپی، تقاضا برای محصولات پلیمری به صورت فزاینده ای رو به افزایش است و بسیاری از عرضه کنندگان بین المللی به دنبال تقویت حضور خود در بازارهای یادشده در سال 2017 هستند. کنیا از لحاظ حجم بازار از بالاترین پتانسیل برخوردار است. با این حال اتیوپی که به طور جدی در صنایعی نظیر تولید درپوش های پلیمری و سیمان فعالیت دارد؛ چشم انداز روشنی پیش روی تولیدکنندگان قرار داده است. اما مشکلات لجستیکی و تدارکاتی در حال حاضر مهمترین مسائل کشور محصور در خشکی اتیوپی محسوب می شوند.
بر پایه این گزارش ، انتظار می رود افتتاح خط آهن آدیس آبابا به جیبوتی که توسط چینی ها احداث شده است؛ تا حدود زیادی به رفع مشکلات حمل و نقل کمک کند.
مشکلات سیاسی آفریقای جنوبی
از سوی دیگر باید در نظر داشت که مسائل مالی و سیاسی نقش مهمی در دورنمای بازار آفریقای جنوبی در سال 2017 ایفا خواهندکرد. در حالی که ارزش رند آفریقای جنوبی در برابر دلار افزایش داشته است؛ انتظار می رود تحولات سیاسی جاری در این کشور به نوسانات قیمت ارز بینجامد.
یک تولیدکننده پلیمر مستقر در آفریقای جنوبی می گوید: باید دید اقدامات رئیس جمهور زوما و حزب کنگره ملی آفریقا تا پایان سال چگونه اوضاع مالی و اقتصادی کشور را متاثر خواهد ساخت.

تعداد بازدید : ۱,۴۳۱