اقتصاد سبز راهبردی مهم درمسیرتوسعه است

اقتصاد سبز راهبردی مهم درمسیرتوسعه است
(پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵) ۱۵:۴۴

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست دوعامل تاثیرگذار برای تحقق اقتصاد سبز است.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهورورئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروزپنجشنبه(19 اسفند ماه) در آئین کاشت درخت دوستی در باغ ملل پردیسان که همزمان با هفته درختکاری و با حضورمرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نیزجمعی از هنرمندان ودست اندرکاران جشنواره فیلم سبزبرگزارشد، با اشاره به سیاست گذاری های دولت یازدهم درموضوع فضای سبز، حفظ جنگل ها و منابع طبیعی، اظهارکرد: تلاش های زیادی تاکنون از سوی دولت یازدهم برای حفظ محیط زیست صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهوری با بیان این که اقتصاد ایران باید همگام با اقتصاد جهانی اما با رویکرد اقتصاد سبز رشد کند گفت: تحقق برجام و توسعه مناسبات بین المللی ومنطقه ای منجربه ایجاد شرایط بهتربرای حضور ایران درسطح اقتصاد جهانی بود.

وی افزود: زمانی رشد اقتصادی به معنای تخریب محیط زیست و آلودگی آب‌ها و تولید پساب‌ها بود، اما امروز مفهوم رشد اقتصادی از مولفه‌های مخرب جدا شده و تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری، صنعت و نفت باید ازابتدا با طراحی و مهندسی سبز و انجام ارزیابی زیست محیطی و درونی‌سازی هزینه‌های محیط زیستی همراه باشد.

ابتکار ادامه داد:هزینه حفظ محیط زیست بخش جدانشدنی فعالیت های اقتصادی است و این همان موضوعی است که با وجود سختی های فراوان و با وجود این که امکان تغییر و اصلاح کامل نگاه ها و رویکردها در کوتاه مدت وجود ندارد، در دولت یازدهم مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و با تلاشی چشمگیر نتیجه های مثبتی حتی در کوتاه مدت نیز به همراه داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی گام های دولت در مسیر اقتصاد سبز، گفت: تصویب لایحه مالیات سبز و فصل مالیات سبز در لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر در دستور کار مجلس قرار دارد توسط هیات دولت از جمله گام‌های موثر برای رشد اقتصاد سبز در کشور است.

ابتکار با بیان این که سال ها در تمام دنیا، هزینه های حفظ محیط زیست در بخش صنعت، تولید و کشاورزی به جامعه و مردم تحمیل می شد و در واقع به دلیل عدم هزینه کرد برای حفظ محیط زیست در بخش های توسعه ای و اقتصادی، مردم باید این هزینه را در بخش درمان پرداخت می کردند، اظهارکرد بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر چهار مورد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، یک مورد به آلودگی‌های محیط زیست مرتبط است و این بدان معنا است که در نهایت هزینه آلودگی محیط زیست پرداخت می شود واگربخش اقتصادی آن را پرداخت نکند مردم باید آن را در بیمارستان ها و درمانگاه ها پرداخت کنند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به ماده ۴۸ برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در این ماده، بحث ممنوعیت کامل بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های طبیعی مطرح شده و البته سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی اصلی موضوع حفاظت از جنگل ها در کشور، دستگاه اصلی مرتبط با این طرح است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از لحاظ حاکمیتی این موضوع را با جدیت پیگیری کند.

وی تصریح کرد: این اقدام ها به معنای حذف فعالیت های اقتصادی نیست بلکه به معنای همسو کردن آن ها با حفظ محیط زیست از طریق اقتصاد سبز است و امروز دیگر رشد اقتصادی با مسائل محیط زیست رو در رویی ندارد، بلکه در شرایط حاضر این دو مقوله با هم همگرایی کامل دارند.

ابتکاربا بیان این که اقدامات بسیاری برای رفع معضلات زیست محیطی در این دوره انجام شده است، افزود: این اقدام ها مورد حمایت دولت قرار دارد و برای تداوم آنها باید گام‌های اساسی با همکاری مردم برداشته شود.

وی به تاسیس و راه اندازی صندوق ملی محیط زیست به عنوان یکی دیگر از گام های دولت اشاره کرد و گفت: تاسیس صندوق ملی محیط زیست به منظور حمایت و شتابدهی به رشد فناوری‌های سبز در کشوراست. و البته در کنارهمه این ها، اصلاح فرآیندها و انجام ارزیابی زیست محیطی به صورت جدی و نه تشریفاتی برای همه طرح‌ های عمرانی و توسعه‌ای در این دوره انجام شده است.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۳۵۲