با هم بسازیم تا ایران را بسازیم

توسعه جامعه در گرو رسانه سالم است

توسعه جامعه در گرو رسانه سالم است
(سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۲:۰۹

وزیر نفت با بیان این که برای ساختن ایران، فرزندانمان و نسل نو باید با هم سازش داشته باشیم، گفت: توسعه امری فیزیکی نیست، بلکه به معنای واقعی یک موضوع فرهنگی است و جامعه ای توسعه پیدا می کند که رسانه و اصحاب رسانه سالم داشته باشد.

مهندس بیژن زنگنه شامگاه دوشنبه (16 اسفندماه) در پنجمین جشنواره نفت و رسانه، ضمن خوشامد گویی به اصحاب رسانه و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم و تلاش‎هایی که برای راه اندازی آن در سال‎های گذشته شده است و تبریک میلاد حضرت زهرا (س) گفت: قصد دارم امشب از جایگاه یک پدر برای شما نسل جوان اصحاب رسانه اندکی کلی تر و عمومی تر صحبت کنم و به دو موضوع مهم که بسیار به آنها نیاز و کمبود داریم، بپردازم.
وی در ابتدای سخنان خود اصحاب رسانه را از نخبگان جامعه برشمرد و از آنان خواست داستان رسانه‎ها و ترامپ را جدی بگیرند و در باره آن فکر کنند.
وزیر نفت ادامه داد: رئیس جمهوری جدید آمریکا اکنون با رسانه‎های این کشور در افتاده است؛ ما همواره هم به طور کلیشه‎ای می‎گوییم که رسانه‎های آمریکا وابسته به ثروتمندان یا صهیونیست‎هاست، این دو قشر هم که از ترامپ حمایت می‎کنند حال مشاهده کنید که شرایط چگونه پیش می‎رود.
نقش محوری وجدان و استقلال حرفه‎ای در رسانه‎ها
زنگنه گفت: من فکر می کنم رسانه در همه دنیا در حال پیدا کردن هویتی مستقل هستند، هویتی که تنها برای پول نمی‎نویسد بلکه وجدان و استقلال حرفه‎ای را در نظر می‎گیرد زیرا وجدان در این حوزه نقش تعیین کننده و مهمی دارد.
وی یکی از دو موضوع مهمی که قصد داشت در باره آنها سخن بگوید را «عقل» دانست و در این باره به خاطره ای از کنفرانس خبری پایانی هفدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‎سی‌اف) در تهران اشاره کرد و گفت: در آن نشست خبری، یکی از خبرنگاران از من پرسید که «نفت بهتر است یا گاز»، من هم در آن زمان به صورت فی البداهه پاسخ دادم «عقل از هر دو بهتر» است.
وزیر نفت تصریح کرد: معتقدم مسئله عقل و خردورزی بیش از هزار سال مشکل اصلی ماست و هنوز نتوانسته ایم این موضوع را به بحث قالب در روابط و زندگی خود تبدیل کنیم، بدان معنا که ما به طور احساسی و لحظه ای تصمیم گیری می‎کنیم و بعد پشیمان می شویم و ضرر آن را می بینیم.
حضرت امام (ره): با هم بسازید
زنگنه با بیان این که در دین هم بر خردورزی توصیه شده است، گفت: من خود این توفیق را نداشتم که خطبه عقد ازدواجم را حضرت امام (ره) بخوانند اما بسیاری از زوج‎های جوان هم دوره ما که برای خطبه عقد خود به محضر حضرت امام (ره) ‎رفتند، ایشان پس از خواندن خطبه بدون این که روایت، حدیث یا آیه‎ ای از قرآن بخواند، تنها یک نصحیت برای آنان داشت و آن یک جمله‎ کوتاه بود: «با هم بسازید».
وزیر نفت با تاکید بر فرمایش حضرت امام (ره)، گفت: ما باید با هم بسازیم، ساختن در زبان فارسی چند معنا دارد، یک معنای ساختن به این معنی است که بسازید یعنی سازگار، آشتی گر باشید و روابط صلح آمیز داشته باشید و معنای دیگر این است که ساختن ایجاد کنید چیزی بر چیزی بیفزایید و چیزی بر آنچه که دارید، اضافه کنید.
وی گفت: مخاطب فرمایش حضرت امام (ره) به نظر من برای سلول اصلی جامعه یعنی خانواده بوده است، اساس ساختن بر سازش، کوتاه آمدن، تواضع، یکدنگی نکردن، لجاجت نداشتن، لجبازی نکردن و یک حرف نبودن است؛ بسازید یعنی کوتاه بیایید و این که اگر شخصی به فرد دیگری حرف درشتی زد، نادیده بگیرد.
برای ساختن ایران با هم بسازیم
زنگنه گفت: ما در جامعه و زندگی اجتماعی خود سازش نداریم، ما باید با همدیگر بسازیم تا ایران را بسازیم، با هم بسازیم تا بچه‎های خود را بسازیم و نسل‎ نو ما ساخته شود.
وی افزود: در دعوا نمی شود کاری از پیش برد، من بیش از 30 سال جزو مدیران ارشد سازندگی کشور هستم، با این روند نمی‎توان کشور را توسعه داد، ما همواره در حال جنگ با یکدیگر هستیم.
زنگنه گفت: من نه به دنبال وزارت، وکالت و مقام هستم اما تا زمانی که خون در رگ‎هایم جاری است هر جایی که باشم به دنبال ایران و عزت ایران هستم و این هدف محقق نمی شود جز این که با هم بسازیم.
وی افزود: نباید یکدندگی کرد، به دنبال حذف یکدیگر نباشید به دنبال رشد همدیگر باشید، به عزت همدیگر اهمیت دهیم، با حسادت، لج بازی، گردن کلفتی و یک حرفی نمی شود با یکدیگر سازش کرد؛ برای باهم ساختن باید لجبازی، حسادت، کینه ورزی و دشمنی را کنار گذاشت.
وزیر نفت گفت: بیایید برای عزت و سربلندی ایران با هم بسازیم و این سازش باید بر مبنای خرد باشد.
اصحاب رسانه هویت دارند
وزیر نفت تصریح کرد: اصحاب رسانه خود هویت دارند، تاریخ هم جزئی از کار رسانه ای دراز مدت تلقی می شود، باید دید که چه تعداد تاریخ نویس در ایران داریم که اکنون از آنان به عنوان انسان‎های صادق، شریف و درستکار یاد می‎شود.
زنگنه گفت: در هر دوره ای پادشاهان تاریخ نویسانی داشتند که تاریخ را به میل آنها می نوشتند، شاه عباس از نظر رسانه ای یکی از برجسته ترین متفکران تبلیغات رسانه ای برای افسانه کردن خود و فعالیت‎هایش بوده است که بیشتر آن دور از واقعیت بوده است، اما تنها تعداد اندکی از اسم تاریخ نویسان شریف و درستکار ماندگار شده است.
وی با طرح پرسشی با این مضمون که در رسانه های امروز رسانه های حزبی چقدر موفق بوده اند، گفت: رسانه هایی که ارگان احزاب هستند در غرب فعالیت‎های خود را پنهان می کنند زیرا این کار پسندیده نیست و مردم هم رسانه آزاد را می پسندند.
اصحاب رسانه به رسانه اعتبار می‎دهند
وزیر نفت تصریح کرد: نویسنده، خبرنگار و اصحاب رسانه خود شخصیت دارند و به رسانه اعتبار می دهند، خودشان را نمی‎فروشند، وجدان جمعی اصحاب رسانه تعیین کننده این حرفه است و من آن را بالاتر از حرفه و نخبگی جامعه می‎دانم، جامعه بدون رسانه توسعه نمی‎یابد.
زنگنه گفت: توسعه یک امر فیزیکی نیست، بلکه به معنای واقعی یک موضوع فرهنگی است، جامعه ای توسعه پیدا می‎کند که رسانه و اصحاب رسانه سالم داشته باشد.
وی افزود: عده ای در برخی مراکز همواره بوده اند و از این پس هم خواهند بود و کارشان جنگ روانی است، خبر دروغ می گویند، خبر را دستکاری می کنند، آنان تابع گروه و حزب هستند، اما اصحاب رسانه آزاد هستند؛ اصحاب رسانه و افکار عمومی رسانه ای اگر این دست از رسانه ها و افراد را دفع کنند، این دسته از افراد آدم‎های ضعیف و بدی تلقی می‎شوند.
قلم فروشی، از مشاغل پست دنیا بدتر است
وزیر نفت تصریح کرد: در هر جامعه ای و در همه جای دنیا مشاغل بسیار پستی وجود دارد، اما قلم فروشی از آنها پست تر است و اصحاب رسانه خود باید قلم فروشان را از جامعه خودشان طرد کنند.
زنگنه با ذکر خاطره ای از دوران تصدی وزارت نیرو گفت: در آن سالها که تولید برق با توسعه نیروگاهها رو به افزایش گذاشت گزارشی به من رسید که با روشنایی معابر و نقاط تاریک شهر، آمار جرم و جنایت کاهش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه رسانه‎ها باید بر نقاط تاریک نور بتابانند، افزود: روشنایی سبب کاهش جرم و جنایت می شود در تاریکی جرم و جنایات و فساد و دزدی رخ می دهد، اگر رسانه‎ها مانند نورافکن بر زوایای تاریک بتابند دزدی و فساد کم می شود و این کار بر عهده اصحاب رسانه است.
وی عنوان کرد: زمانی که ما از موضوعی اطلاع داریم، خداوند مسئولیتی را بر دوش ما گذاشته است، از این رو نمی تواینم از این مسئولیت شانه خالی کنیم و اصحاب رسانه هم باید این گونه رفتار کنند و این مسئولیت بر دوش آنهاست.
وزیر نفت با بیان این که اصحاب رسانه باید سواد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را افزایش دهند، گفت: این موضوع سبب افزایش سواد جامعه می شود و اکنون که رسانه‎ها حد و حدودی ندارند و دنیا در حال تغییر است می توان از این فرصت‎ها استفاده کرد و اثر گذار بود.
سال سرافرازی کارکنان صنعت نفت
زنگنه همچنین با قدردانی از زحمت‎های کارکنان صنعت نفت، گفت: ما امسال به دلایل متعدد سال سخت، دشوار و پر تلاشی داشتیم و همکاران ما در چهار شرکت اصلی وزارت نفت زحمت‎های زیادی کشیدند و من از همه آنان به ویژه نیروهای عملیاتی که زحمت بیشتری کشیدند و بار سنگین تامین انرژی کشور و صادرات را بر عهده داشتند، تشکر و قدردانی می کنم.
وی تصریح کرد: امسال چند چالش مهم را پشت سر گذاشتیم که افزایش تولید نفت یکی از آنها بود، خیلی ها ما را برای افزایش تولید نفت اذیت کردند، من عمیقا اذیت شدم، چالش دیگر هم پس گرفتن سهم خود در بازارهای جهانی نفت خام و مذاکرات در نشست‎های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود که خیلی اذیت شدیم.
وزیر نفت گفت: این بد و بیراهایی که هر روز بسیاری از آنها را می‎شنوم را مصداق اذیت نمی دانم، ما با این شرایط عادت کرده‎ایم و واکسینه شده ایم، ولی وقتی می گویم ما را بسیار اذیت کردند یعنی فراتر از تصور بود.
وی در این باره مثالی ذکر کرد و گفت: فکر کنید روی میدان مین هستید و همه حواستان برای رو به جلو رفتن است، اما عده ای تک تیرانداز در لشکر خودی از پشت به شما تیراندازی می کنند و این دردآور است. البته ما راهمان را می رویم ولی درد این کار را نمی توان انکار کرد.
یک هدف داریم که باید ایرانی، به ایرانی بودن خود افتخار کند

وزیر نفت گفت: چندی پیش در یکی از مشکلات ما، رسانه ها بسیار خوب و با مردانگی غیرت ملی را تحریک کردند و با وجود برخی اذیت‎ها خدا را شکر همه این‎ها به خیریت گذشت و سبب عزت ملی و افتخار شد و این خوشحالی را من در چهره‎های جوانان ایران دیدم و این موضوع برای من اهمیت دارد.
زنگنه تصریح کرد: شما به عنوان گزیدگان، اسوه ها و به قول علمای ما سلاله نسل جوان و فهیم ما در کار رسانه هستید و من در چهره‎های شما از هر گروهی که هستند، می بینم که اثر پذیرفتید و احساس کردم که نسل نو ما از ایرانی بودن احساس خوبی داشت.
وی افزود: در سند چشم انداز 20 ساله ما جمله‎ای کوتاه آمده است که شاید خیلی ها توجه نکرده باشند. آن جمله این است: «ایرانی به ایرانی بودن خود افتخار کند». ما برای این هدف باید کارهای زیادی انجام دهیم.
وزیر نفت ادامه داد: باید عقلانیت در کارهایمان باشد و منافع ملی خود را اصل بدانیم، تولید فکر کنیم و به خاطر عزت و سربلندی ایران با هم بسازیم و رفیق باشیم البته این هم به معنای کفو هم بودن نیست.
اهداف والا در زندگی برکات را بر کشور نازل می کند
وی در پایان سخنان خود به اصحاب رسانه گفت: قدر جوانی خود را بدانید، جوانی خود را هدر ندهید و رشد کنید، سعی کنید به کشور خود خدمت کنید و تردید نکنید که اگر به کشور خود خدمت کردید، خداوند شما را در زندگی شخصی هم موفق می‌کند.
وزیر نفت تاکید کرد: اگر شما هدف‌های بزرگ و اهداف انسانی والا داشته باشید، در زندگی فردی هم موفق خواهید بود و خدا به شما خیر و برکت می دهد و شرایط مادی شما را هم سامان می‌بخشد.
زنگنه تصریح کرد: خداوند می گوید اگر بندگان ایمان بیاروند و تقوی پیشه کنند من برکات آسمان و زمین را بر آنها نازل می کنم، این پیام الهی است و گزافه نیست. اگر درست زندگی و رفتار کنید همه برکات خداوند به شما نازل می شود.

تعداد بازدید : ۲,۵۲۶