هفتمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی فردا برگزار می شود

هفتمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی فردا برگزار می شود
(دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵) ۱۴:۱۴

در هفتمین دوره جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی ۹۲ شرکت حضور دارند که ۳۵ شرکت از صنعت پتروشیمی، ۳۵ شرکت پیمانکار، 10طرح و ۱۲ شرکت از زیر مجموعه وزارت نفت هستند.

به گزارش خبرنگار نیپنا: علی محمد بساق زاده رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و رسول اشرف زاده دبیر این جشنواره امروز دوشنبه(9 اسفند ماه) به تشریح محورهای برگزاری هفتمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی پرداختند.
مدل تعالی مبنای توسعه صنعت پتروشیمی
بساق زاده، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی باید متناسب با شرایط استراتژیک، بهینه سازی سازمانی، هماهنگی با جهان و رشد  تولید داخل از بعد اقتصادی حرکت کند به همین دلیل مدل تعالی به عنوان یک مبنا برای توسعه صنعت پتروشیمی ایجاد شد.
بساق زاده افزود: با توجه به الگو بودن صنعت پتروشیمی در استانداردها ضرورت دارد از دید مدیریتی نیز الگویی برای پوشش اهداف ایجاد شود و در این مسیر الگوی تعالی یکی از به روز ترین آن در جهان است. بر همین اساس با مطالعات صورت ‌گرفته در مدیریت تعالی با گرایش صنعت پتروشیمی دستورالعمل‌هایی در شورای عالی سیاستگذاری ایجاد شد که در دوره‌های مختلف جشنواره تعالی برای ارزیابی شرکت ها مورد استفاده قرار گرفت.
وی در مورد میزان استقبال شرکت های پتروشیمی به ویژه صنعت نفت از جشنواره تعالی، گفت: افزون برشرکت های زیرمجموعه صنعت پتروشیمی، شرکت های بالادستی وزارت نفت، شرکت های پشتیبانی، شرکت های مصرف کننده مواد پتروشیمی، شرکت های تامین کننده قطعات و ماشین آلات، شرکت های خدمات فنی عمومی و مشاوران از این طرح استقبال کرده اند. به نوعی در این دوره ۵۰ درصد مجتمع های پتروشیمی و ۵۰ درصد شرکت های پشتیبانی کننده بودند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های جدید کشوری و با توجه به تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی توانستیم نیازها و اهداف کشور را با این مدل تعریف کرده و محوریت آن را در تطابق با صنعت پتروشیمی تعریف کنیم. خوشبختانه هدف ما در تعالی، ایجاد مدلی در سطح صنعت پتروشیمی و تسری آن به وزارت نفت و سازمان های دیگر در حال تحقق یافتن است.
همچنین، اشرف زاده دبیر جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی نیز در سخنانی علت شکل گیری جشنواره تعالی را عدم توازن و هماهنگی دانش در شرکت ها دانست و گفت: با راه اندازی این جشنواره از سال ۱۳۸۹ شرکت ها این امکان را پیدا کردند که بر اساس یک مدل فعالیت های خود را ارزیابی کنند این مدل یکی از کامل ترین مدل هایی است که در اروپا استفاده می شود. بر اساس مدل فعالیت‌های شرکت از نظر رهبری، استراتژیک منابع انسانی، تامین منابع فرآیندها و خدمات بررسی می‌شود که منجر به نتیجه مشتریان، نتیجه جامعه، نتیجه کارکنان و کلیه عملکرد مثل سود خواهد بود
دبیر جشنواره در مورد ساختار ارزیابی شرکت ها،گفت: مجموعه امتیازات ارزیابی‌ها در نهایت ۱۰۰۰ امتیاز خواهد بود که در سه سطح ارزیابی می‌شوند. شرکتهایی که ۳۰۰ امتیاز دریافت کنند در بخش تعهد به تعالی قرار دارند از ۳۰۰ تا ۵۰۰ امتیاز تقدیرنامه دریافت می‌کنند از ۵۰۰ تا ۶۰۰ امتیاز تندیس بلورین از ۶۰۰ تا ۷۰۰ امتیاز تندیس سیمین و از ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ امتیاز تندیس زرین دریافت خواهند کرد که هنوز در کشور هیچ شرکتی نتوانسته تندیس زرین دریافت کند.
وی در مورد نقاط قوت مدل الگوی تعالی گفت: شرکت ها با اجرای مدل به نوعی فعالیت خود را ارزیابی می‌کنند. اظهار نامه های شرکت توسط یک تیم ارزیابی می‌شود و از طریق ارزیابی با مدل شرکت به سمت نقاط قوت خود رهنمون و با کاستی‌های فعالیت‌های خود آشنا می‌شود. تیم‌های ارزیابی مستقل عمل کرده و ۵۰ درصد از ارزیاب ها از بیرون صنعت پتروشیمی انتخاب می شوند و نسبت به ارزیابی خود تعهد اخلاقی دارند.
اشرف زاده در مورد تعداد شرکت های حاضر در این دوره گفت: در هفتمین دوره جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی ۹۲ شرکت حضور دارند که ۳۵ شرکت از صنعت پتروشیمی، ۳۵ شرکت پیمانکار، 10طرح و ۱۲ شرکت از زیر مجموعه وزارت نفت هستند که به خواست خود متقاضی شرکت در جایزه شدند. همچنین ۲۲۱ نفر ارزیاب در این دوره با جشنواره همکاری داشتند که 100 نفر آنها از بیرون صنعت پتروشیمی و100 نفر از داخل صنعت و ۲۰ نفر به صورت آموزشی فعالیت های شرکت کنندگان را ارزیابی کردند. نتایج این دوره نیز در حوزه نفت و زیرمجموعه نفت دسته بندی شده بود که در حوزه نفت یک تندیس سیمین، 3 تندیس بلورین و 9 تقدیر نامه داده خواهد شد در بخش زیرمجموعه نفت و تامین زنجیره ارزش نیز 2 تندیس سیمین، 9 تندیس بلورین و 36 شرکت تقدیر خواهند شد.
وی در پایان در مورد روند رو به رو شد شرکت ها بعد از راه اندازی جشنواره تعالی گفت: متوسط امتیازهای شرکت‌ها در سال اول ۳۰۴ امتیاز بود و بعد از ۷ سال با به بهبود مستمر وضعیت شرکت ها متوسط امتیاز به ۴۰۰ امتیاز رشد داشت و به نوعی نسبت به سال گذشته 4.25 درصد رشد داشتیم این مدل به سازمان‌های معتبر اروپا کمک می‌کند تا پیشرفت کنند و این روند در ایران هم اتفاق افتاده است به دنبال نتایج رو به رشد آن در صنعت پتروشیمی هستیم.
درادامه این نشست خبری، اشرف زاده دبیر جشنواره تعالی در پاسخ به پرسشی درباره صداقت ارزیابی‌های صورت ‌گرفته، گفت: بخشی از ارزیابی ها توسط متخصصان امر در خارج از صنعت پتروشیمی انجام شده است و علاوه برآن کمیته داوری اظهار نامه ها را بررسی می‌کنند بر همین اساس هیچ شائبه ای برای عدم صداقت ارزیابی‌های صورت‌گرفته وجود ندارد.
بساق زاده نیزدر پاسخ به این سوال که آیا ارزش مالی و حمایت های جانبی هم شامل حال برگزیدگان خواهد بود گفت: برداشت ما این است که شرکت با ارزیابی فعالیت‌های خود می‌تواند روند فعالیت امسال را با سال های قبل مقایسه کرده و یک رقابت سالم بین نیروها و شرکت‌های دیگر هلدینگی ایجاد شود. نقاط قوت و نقاط قابل تقویت با ارزیابی مشخص شده و مبنایی برای ارتقای شرکت ها و سنجش کیفیت آنها می شود. خدمات دهنده  و گیرنده می توانند مبنای تعالی را در همکاری‌های آینده خود در نظر بگیرند.
اشرف زاده در مورد مدل فعلی درمقایسه با مدل‌های دیگر جهانی گفت: در دنیا سه مدل برای تعالی سازمانی وجود دارد و مدیریت کیفیت جامع را بررسی می‌کند .مدل دمینگ در ژاپن، مدل مالکوم بلدریچ در امریکا و مدل اروپایی EFQM که با یک نگاه مشترک از رهبری شروع و به نتایج عملکرد می‌رسد. مدل تعالی یک بنگاه نظارتی در بلژیک دارد که هر چند سال یک بار مدل را بررسی می‌کند. این مدل جهانی ارزش افزایی برای مشتریان، خلق آینده پایدار، توسعه قابلیت های سازمانی و غیره را در نظر گرفته است.
هفتمین جشنواره تعالی صنعت پتروشیمی با شعار سازمان سرآمد، تجلی تفکر پویا صبح روز سه شنبه دهم اسفند ماه جاری با حضور بزرگان این صنعت پتروشیمی برگزار می شود.


تعداد بازدید : ۱,۳۱۷