نیاز به تغییرتاکتیک در بازار محصولات پتروشیمی

نیاز به تغییرتاکتیک در بازار محصولات پتروشیمی
(شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۵:۰۴

کاهش حجم معامله محصولات پلیمری و شیمیایی، در آخرین ماه سال 95 نیاز به برخی تغییرها در روند عرضه و تقاضا را بیش از گذشته نشان می دهد.

 به گزارش خبرنگار نیپنا ،هفته گذشته شاهد عقب نشینی حجم معاملات محصولات پتروشیمی دربورس کالای ایران بودیم و حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی ، به صورت توأمان کاهش یافت. این در حالی بود که قیمت ها در بازار آزاد به رغم افزایش نرخ های پایه دربورس کالا نیز نزولی شد.
 به نظرمی رسد بازار دیگر تمایل چندانی به خرید نداشته واین رخداد را می توان در کاهش حجم معاملات و بالابودن موجودی انبارهای واحدهای تولیدی بالادستی به صراحت مشاهده کرد هرچند که برخی ازکارشناسان اعتقاد دارند دلیل این وضعیت را باید درقیمت های بالای این بازار جستجو کرد.
پس ازافزایش قیمت دلار در ماه های اخیر در کنار رشد قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی شاهد افزایش قیمت ها در بورس کالا و بازار آزاد هستیم که جذابیت چندانی برای مصرف کنندگان این مواد اولیه ندارد. این در حالی است که در ضعف صادرات مواد اولیه ، بازار داخلی را باید جدی تر از قبل مورد نظر قرار داد هرچند که هم اکنون تقاضای چندانی در این بازار وجود ندارد اگرچه کاهش قیمت های پیشنهادی در بورس کالا قطعاً می تواند به بهبود حجم معاملات منجر شده و سیگنال مثبتی را به بازار ارائه می دهد که در صورت ضعف صنایع پایین دستی ، صنایع بزرگ بالادستی ازآن ها حمایت خواهند کرد.
این رویکرد اجرایی در نهایت به بازگشت تقاضا منجر شده و فرآیندی برد – برد را برای صنایع بالادستی و پایین دستی ایجاد می کند. با توجه به کاهش قیمت دلار در بازار داخلی در روزهای اخیر در کنار رقابت کشورهای رقیب برای عرضه محصولات نهایی تولید شده از مواد اولیه پتروشیمی در کنار ضعف بازارهای صادراتی مواد اولیه و محصولات نهایی ، هم اکنون این نگرانی وجود دارد که بازار داخلی کشورمان در روزهای پایانی سال با ورود محصولات خارجی رو به رو شده که قطعاً تهدید بزرگی برای کل بازار به شمار می آید. کاهش محسوس حجم معاملات در بورس کالا و بازار داخلی مطلبی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
بازار پلیمرها
افزایش 20 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته قبل موجب شد که حجم عرضه ها به بالاترین حجم در یکسال اخیر بالغ شده و رقمی نزدیک به 97 هزار تن را به ثبت رساند. این در حالی بود که حجم تقاضا با 7.6 درصد کاهش رو به رو شد و در نهایت حجم معاملات نیز 15 درصد افت داشت. این کاهش حجم معاملات موجب شد تا حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به کمترین حد در 4 هفته اخیر رسیده ولی هنوز نمی توان از ورود این بازار به یک فاز رکود دیگر خبر داد هرچند که تنها نیمی از پلیمرهای عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که قطعاً سیگنال مطلوبی برای این بازار محسوب نمی شود.
در هفته گذشته شاهد بودیم که حجم تقاضا رقمی نزدیک به 143 هزار تن را تجربه کرد که در برابر حجم عرضه ، 146 درصد برتری را نشان می دهد ولی هنوز هم حجم تقاضا به نسبت بالاست ولی حجم معاملات تعریف چندانی ندارد. این سر در گمی معاملاتی نشان می دهد که بخش اعظم بازار با جذابیت خرید رو به رو نیست و غالب 143 هزار تن تقاضا برای گریدهای محدودی به ثبت می رسد که در هفته های اخیر به عنوان گریدهای جذاب از آن ها نام برده بودیم که غالب آن نیز به پلی پروپیلن های نساجی مربوط است.
همچون هفته های قبل پلی پروپیلن های نساجی با بیشترین جذابیت رو به رو شدند تا جایی که تمامی عرضه ها با رقابت همراه شده و رشد نرخ داشتند. این در حالی بود که شرایط به نسبت هفته پیش از آن ، از بهبودی شکننده و نسبی خبر می دهد ولی باز هم التهاب را شاهد هستیم. این در حالی است که زمان تحویل تمامی معاملات برای سال جاری است که همین نکته جذابیت خرید را افزایش داده ولی با توجه به رشد نسبی حجم معاملات در هفته های اخیر ، می توان این احتمال را مطرح کرد که این بازار به آرامی وارد یک فاز آرام و با ثبات خواهد شد اگرچه هنوز هم به عرضه های بیشتری نیاز داریم.
آمارها نشان می دهد که حجم عرضه پلی پروپیلن های نساجی در هفته گذشته در بورس کالای ایران رقمی نزدیک به 10 هزار و 715 تن بوده که تمامی این حجم مورد معامله قرار گرفته ولی در برابر این حجم از عرضه ها ، 83 هزار و 148 تن تقاضا ثبت شده است یعنی بیش از نیمی از تقاضای کل پلیمرها ، تنها در این گروه کالایی تجمیع پیدا کرده که از التهاب این بازار خبر می دهد.
بازار محصولات شیمیایی
رینگ محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران در هفته گذشته وضعیت کم رمقی را تجربه کرد هرچند که دلیل اصلی این ضعف را باید در فقر عرضه ها جستجو کنیم زیرا در هفته گذشته حجم عرضه این گروه کالایی به کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون کاهش یافت و تنها 12 هزار و 338 تن عرضه در تالار به ثبت رسید.
این در حالی است که از این حجم عرضه ؛ تنها نزدیک به 1000 تن آن سود کاستیک است و بسیاری از محصولات جذاب در هفته گذشته عرضه نشدند. این وضعیت نشان می دهد که باید نگران این بازار بود هرچند که حجم معاملات این گروه کالایی در هفته های اخیر نیز با ضعفی فراگیر رو به رو بوده است.

 این گزارش می افزاید: هفته گذشته شاهد بودیم که حجم عرضه 8.2 درصد ، حجم تقاضا 22.6 و حجم معاملات نیز 18 درصد افت داشته که غالباً کمترین حد از فروردین ماه تاکنون محسوب می شود.

تعداد بازدید : ۱,۱۱۵