بومی سازی و تولید یک کاتالیست دیگر در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی

بومی سازی و تولید یک کاتالیست دیگر در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
(یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵) ۱۰:۵۵

پایلوت نیمه صنعتی بومی تولید پایه کاتالیست گاما آلومینای کروی در مرکز اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی طراحی، ساخت، اجرا و با موفقیت راه اندازی شد.

به گزارش نیپنا، با تلاش پژوهندگان شرکت پژوهش و فناوری، پایلوت نیمه صنعتی بومی تولید پایه کاتالیست گاما آلومینای کروی در مرکز اراک این شرکت طراحی، ساخت، اجرا و با موفقیت راه اندازی شد.
براساس این گزارش، پایلوت مذکور قابلیت تولید کلیه پایه های کاتالیست گاما آلومینای کروی با ظرفیت 50 تن در سال و در سایزهای 1.5 تا 3 میلیمتر را داشته و مدارک مهندسی آن با توجه به نیاز داخل با ظرفیت 150 تن درسال طراحی و آماده شده است.
این گزارش می افزاید: از "پایه گاما آلومینای کروی" در ساخت کاتالیست­ های ­مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از جمله فرایندهای  آروماتیزاسیون، ریفرمینگ، پروپان دهیدروژناسیون، LAB و HDS استفاده می شود و در حال حاضر در واحدهای گوگرد زدایی با هیدروژن پالایشگاههای کشور، MTBE‌ شرکت کیمیا مجتمع پتروشیمی بندر امام، واحد LAB مجتمع پتروشیمی بیستون، واحد LAB شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران مصرف می‌شود.
بر اساس این گزارش، با توجه به کاربردهای مختلف این پایه،  مقدار نیاز سالانه کشور بیش از 150 در سال تن تخمین زده می شود که در صورت تولید آن در داخل صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه ای در برخواهد داشت.
با توجه به خاص بودن فناوری و تجهیزات تولید گاما آلومینای کروی، در حال حاضر دانش فنی آن در اختیار چند شرکت خارجی بوده و شرکت ساسول به عنوان بزرگترین و معتبرترین تولید کننده این محصول در دنیا شناخته می شود که تاکنون آن شرکت حاضر به فروش آن نبوده است.
بومی سازی دانش فنی تولید این ماده در مقیاس پایلوت بر اساس دانش و توانایی متخصصان و سازندگان داخلی از سال 1394 آغاز گردید و با طراحی، ساخت و راه اندازی موفقیت آمیز پایلوت نیمه صنعتی مذکور، دانش فنی تولید این ماده به طور کامل و براساس فناوری کاملا بومی کسب گردید.
گفتنی است فعالیت پژوهشی در این خصوص در مقیاس آزمایشگاهی، از سال ها قبل در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی آغاز و واحد بنچ آن نیز در مقیاس 5 کیلوگرم در روز در مرکز اراک این شرکت راه اندازی شده بود.


 

تعداد بازدید : ۱,۱۷۷