بررسی قیمت محصولات پلیمری در بازار های جنوب آسیا در هفته سوم فوریه 2017

بررسی قیمت محصولات پلیمری در بازار های جنوب آسیا در هفته سوم فوریه 2017
(شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۱:۴۸

در هفته سوم فوریه، بازارهای آسیایی روزهای پر رونقی را سپری کردند و در بیشتر گریدها افزایش نرخ ثبت شد. به نظر می رسد چون که قیمت محموله های تحویل مارس در این هفته اعلام شد، در هفته جاری افزایش نرخ بیشتری در برخی از گریدها تجربه شد.

بیشترین افزایش نرخ مربوط به پلی پروپیلن نساجی و با 50 دلار و معادل بیش از 4 درصد افزایش نرخ بود، این در حالی است که این محصول در هفته گذشته نیز بیش از 2 درصد افزایش نرخ پیدا کرده بود. بعد از آن PVC و پلی استایرن مقاوم هر کدام با 25 دلار افزایش بود.کمترین افزایش نرخ نیز به کالای پلی اتیلن سبک خطی و با 5 دلار افزایش تعلق داشت. پلی اتیلن سنگین فیلم، تزریقی و پلی استایرن معمولی نیز در هفته جاری بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بود.
اتیلن در جنوب شرق آسیا:در هفته جاری قیمت این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا با 40 دلار افزایش روبه رو بوده و با 1075 دلار به ازای هر تن معامله شد. قیمت این محصول بعد از دو صعود متوالی و پرقدرت، در روزهای پایانی سال 2016 دارای روندی تقریبا با ثبات بود، ولی در روز 30 دسامبر 2016 با 15 دلار کاهش به کار خود پایان داد. و در هفته اول فوریه 2017 قیمت این محصول با 40 دلار افزایش روبه رو بوده و با 1075 دلار به ازای هر تن معامله شد. هفته دوم فوریه نیز با 35 دلار افزایش رو به رو بود، در روز های هفته سوم فوریه قیمت این محصول روند با ثباتی را سپری کرده است.
اورهال: شرکت CPC تایوان واحد خود را با ظرفیت استخراج 720.000 تن اتیلن در سال و 430.000 تن پروپیلن از روز چهارشنبه 15 فوریه برای تعمیر و نگهداری بسته است.
در 6 فوریه نیز یک واحد در مالزی با ظرفیت 100.000 تن در سال متوقف شده بود.
پلی پروپیلن : قیمت این محصول نیز با افزایش شدید نرخ مواجه شده است. قیمت این محصول در هفته آخر 2016 با 150 دلار افزایش مواجه شده بود، از 650 دلار به 800 دلار رسیده بود. افزایش نرخ این محصول در سال 2017 هم ادامه یافته و در هفته اول ژانویه با 50 دلار افزایش مواجه شده است و در هفته دوم ژانویه نیز با 55 دلار افزایش مواجه شد، تا در مجموع یک ماه اخیر این کالا با افزایش عجیب و شدید 255 دلاری مواجه شود. روند افزایشی قیمت این کالا در هفته سوم ژانویه متوقف شده و معاملات در هفته جاری با قیمت 905 دلاری صورت گرفت. در هفته چهارم ژانویه نیز این کالا دارای روندی صعودی بود و با همان قیمت 940 دلاری به ازای هر تن معامله شد. در هفته اول فوریه هنوز قیمت این محصول با ثبات بوده است. در هفته دوم فوریه نیز روند این کالا با صعود 10 دلاری همراه بود و با قیمت 955 دلار به ازای هر تن معامله شد. به نظر می رسد در هفته سوم فوریه نیز روند قیمت صعودی باشد.
پلی اتیلن سبک فیلم:در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا بدون تغییر نسبت به هفته پیش بوده و با 1330 دلار به ازای هر تن معامله شد، این در حالی بود که این کالا در هفته گذشته نیز این کالا با ثبات بوده است.
بعد از اینکه در هفته گذشته ذکر شد که چند مجتمع پتروشیمی اورهال شده اند، در هفته جاری نشریه پلتس خبر از افتتاح پتروشیمی کردستان را در گزارش های هفتگی خود پوشش داده بود. از طرف دیگر بر اساس اخبار دریافتی از پلتس تولیدکنندگان این محصول در شرایط فعلی ترجیح می دهند که اتیلن وینیل استات(EVA) را به دلیل حاشیه سود بیشتر تولید کنند. در نتیجه تولید این محصول به شدت کاهش یافته است و عرضه های آن کمتر از قبل است. اخباری هم مبنی بر اورهال یک مجتمع در قطر منتشر شده که هنوز تایید نشده است.
پلی اتیلن سبک خطی: در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا با 5 دلار افزایش نسبت به هفته پیش روبه رو بوده و با نرخ¬ 1220 دلار به ازای هر تن معامله شد، این در حالی بود که قیمت این کالا در هفته گذشته نیز 25 دلار افزایش را تجربه کرده بود. سقوط 525 یوآنی(80 دلاری) این محصول در بورس دالیان چین : تقاضای این کالا پیش بینی می شود در کشور چین و در سال 2017 به شدت کاهش یابد، به این دلیل که در سال جاری یک واحد با ظرفیت تولید 1 میلیون تن در سال LLDPE/HDPE افتتاح شده است. در سال 2016 چین 2 میلیون و 600 هزار تن واردات سبک خطی داشته است که با این وضعیت منابع انتظار دارند که واردات این کشور در سال 2017 به سطوح زیر 2 میلیون تن وارد شود و در سال 10 درصد کاهش را تجربه کند.
پلی اتیلن سنگین: این گروه در هفته جاری روندی ثابت را سپری کرد و گریدهای تزریقی ثابت، بادی با 10 دلار افزایش و فیلم نیز ثابت بوده است و با قیمت های 1180 و 1200 دلار معامله شدند. این گروه در هفته گذشته نیز روندی ثابت را سپری کرده بود.
پلی پروپیلن: در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن نساجی در بازارهای جنوب آسیا با افزایش 50 دلاری نسبت به هفته پیش مواجه بوده و با قیمت 1140 دلار به ازای هر تن معامله شد، لازم به ذکر است، که این کالا در هفته گذشته نیز با افزایشی 10 دلاری مواجه بوده است. البته پیش تر این موضوع پیش بینی شده بود که با توجه به افزایش 255 دلاری خوراک این محصول انتظار می رود قیمت این محصول در بازار های جهانی باز هم با افزایش مواجه شود.
پلی استایرن: قیمت کالای پلی استایرن معمولی در هفته سوم فوریه ثابت بوده و پلی استایرن مقاوم با 25 دلار افزایش مواجه شده و به ترتیب با 1546 و 1640 دلار به ازای هر تن معامله شدند.قیمت کالا پلی استایرن مقاوم با شیبی زیاد در حال صعود است و به 1640 دلار به ازای هر تن رسیده است. در این هفته این کالا رکورد قیمت در دو سال اخیر را شکست و به بیشترین حد خود در دو سال اخیر رسید.
PVC :در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC با 25 دلار افزایش نسبت به هفته پیش روبه رو بود، بدین ترتیب با قیمت 1010 دلار به ازای هر تن و به صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان معامله شد . تقاضا در کشور هند با افزایش مواجه شده و خریدهای بیشتری در حال انجام است. در این بین قیمت ها به بالاترین سطح از سال 2014 تا الان رسیده است. تولیدکنندگان بزرگ این محصول همچون فورموسای تایوان قیمت محموله های تحویل ماه مارس را با 30 تا 40 دلار افزایش اعلام کردند. در هفته گذشته ذکر شد که: عرضه پی وی سی در هفته جاری کاهش زیادی یافته بود، از طرفی شنیده ها حاکی از محدود شدن عرضه های پی وی سی آمریکا در بازارهای جهانی دارد. شرکت وینیل قطر(QVC) از اواخر ماه فوریه واحد تولید VCM خود را با ظرفیت 330 هزار تن در سال را برای تعمیر و نگهداری تعطیل خواهد کرد، همچنین در حال حاضر تولید این مجتمع در حال حاضر به دلیل کاهش خوراک دریافتی تولید این مجتمع کاهش زیادی یافته است. در یک واحد تولیدی PVC در هندوستان نیز به دلیل اعتصاب کارکنان تعطیل شد.شرکت هانوا کره جنوبی نیز در نظر دارد واحد تولید PVC خود را با ظرفیت تولید سالانه 300.000 تن در شهر Ningbo به مدت 9 تا 14 روز در ماه مارس تعطیل کند.
پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری: قیمت کالای PET گرید بطری در هفته ای که گذشت، با 1 دلار کاهش مواجه شده است و با قیمت 1099 دلار معامله شده است، در هفته گذشته این کالا با 40 دلار افزایش مواجه شده بود و با قیمت 1100 دلار به ازای هر تن معامله شده بود.
نرخ دلار: نرخ دلار در بازار تهران برابر با 38.070 ریال می باشد، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی(38.019 ریال) 51 ریال افزایش را نشان می دهد، که برابر با یک دهم درصد افزایش است. البته به نظر
می رسد، مبنای محاسبه نرخ میانگین معاملات ارز در سامانه سنا است، نرخ میانگین دلار در سامانه سنا در 13 روز اخیر برابر با 38.086 ریال بوده که نسبت به مبنای قبلی 67 ریال کاهش را نشان می دهد که بسیار بی اهمیت
می باشد در نتیجه پیش بینی می شود که با توجه به تغییر اندک نرخ دلار قیمت های جهانی تعیین کننده اصلی نرخ های پایه بعدی باشد و با توجه به افزایش در اکثریت نرخ های جهانی پیش بینی می شود که اکثریت نرخ ها با افزایش مواجه شود.
تهیه کننده: سید جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی

تعداد بازدید : ۶۹۱