دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

توانمان را بر توسعه و گسترش صنایع تکمیلی متمرکز می کنیم

توانمان را بر توسعه و گسترش صنایع تکمیلی متمرکز می کنیم
(چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵) ۱۰:۵۳

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: امیدواریم با توجه به تولیدی شدن طرح های جدید پتروشیمی و بسته شدن پرونده خوراک، تمام تلاش خود را برای توسعه بکار گیریم .

احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا؛ با بیان این مطلب، افزود: صنعت پتروشیمی ایران نیازمند عزمی ملی برای رسیدن به برنامه های پیش بینی شده است و پس از برجام، جذب سرمایه گذاری خارجی و سرعت بخشیدن به ساخت و تکمیل طرح های پتروشیمی که از برنامه های چهارم و پنجم توسعه باقی مانده اند،  باید به سرانجام برسد.

وی از موانع پیشرفت این صنعت در سال جاری را عدم تامین مالی طرح های پتروشیمی، اندک بودن سرمایه گذاری خارجی و کاهش قیمت صادراتی محصولات پتروشیمی خواند و اظهار کرد:  بحث تضامین هنوز هم یکی از موانع اجرای طرح های پتروشیمی در بخش تامین منابع ارزی است.

مهدوی ابهری خاطر نشان کرد: البته باید به موفقیت های پتروشیمی ها در این سال اشاره کرد برای مثال هلدینگ خلیج فارس و چند شرکت بزرگ دیگر در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی موفقیتی داشتند اما در کل توقعی که از سرعت جذب سرمایه گذاری و پیشبرد طرح های پتروشیمی بعد از برجام بود؛ محقق نشد.

وی با اشاره به تضمین فاینانس های خارجی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دهه 80 و 90، این تجربه را بسیار مفید و کار گشا خواند و افزود: در گذشته تضامین شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد تایید بانک ها و شرکتهای خارجی بود و منابع مورد نیاز از این طریق وارد می شد. اما با شروع تحریم ها ونبود تضمین دولتی، بخش خصوصی دراین زمینه دچار مشکل شد وبرای این امر باید چاره ای اندیشیده شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تاکید کرد: خوشبختانه مشکل تضامین پتروشیمی ها در برنامه ششم توسعه حل شده است. برای رفع مشکل تضامین شرکت های پتروشیمی پیشنهادی به مجلس شواری اسلامی برده شد و مورد تصویب قرار گرفت و در صورت تائید نهایی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران هموارتر از قبل خواهد شد.

وی گفت: در این مصوبه آمده است: دولت مجاز است طرح هایی که توجیه اقتصادی آنها به تصویب شورای اقتصاد می رسد را تضمین کند.

زنجیره تخفیف بالادستی ها به میانی ها و پایین دست

مهدوی ابهری در ادامه اظهار امیدواری کرد: با توجه به تولیدی شدن طرح های جدید پتروشیمی و بسته شدن پرونده خوراک، تمام تلاش خود را برای توسعه بکار گیریم و بتوانیم هم به اهداف ملی دست یابیم و هم با استفاده از مزیت آن به جذب سرمایه گذار خارجی بپردازیم.

 وی گفت: با شفاف شدن قیمت خوراک، تمام توانمان را برروی توسعه، بالابردن ظرفیت تولید،‌ افزایش سرمایه به سمت تکمیل زنجیره تولید و گسترش صنایع تکمیلی متمرکز می کنیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص مشوق های تکمیل زنجیره تولید، افزود: با توجه به بند ب جزء4 قانون الحاق 2 وبا عملیاتی شدن تخفیف پلکانی قیمت خوراک که در این بند آمده است می توانیم محصولات بالادستی پتروشیمی ها را به زنجیره ارزش افزوده تبدیل کنیم. به این ترتیب شرکت های بالادستی به میانی و شرکت های میانی به پایین دستی تخفیف خواهند داد و این امر می تواند مشوق خوبی برای زنجیره تولید باشد.

 

تعداد بازدید : ۱,۰۱۳