بررسی محصولات پلیمری در بازارهای جنوب آسیا؛ هفته دوم فوریه 2017

بررسی محصولات پلیمری در بازارهای جنوب آسیا؛ هفته دوم فوریه 2017
(یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵) ۱۱:۵۱

در هفته دوم فوریه، بازارهای آسیایی روزهای پر رونقی را سپری کردند و در بیشتر گریدها افزایش نرخ ثبت شد. به نظر می رسد چون که قیمت محموله های تحویل مارس آرام آرام اعلام می شود، در هفته جاری افزایش نرخ بیشتری تجربه شد.

بیشترین افزایش نرخ مربوط به پلی استایرن معمولی و مقاوم هر کدام به ترتیب با 121 و 120 دلار و معادل بیش از 8 درصد افزایش نرخ بود، افزایش شدید و یکباره پلی استایرن ها به دلیل افزایش شدید نرخ خوارک آن ها یعنی استایرن منومر رخ داده است.
قیمت محصول بنزن افزایش شدیدی یافته و به تبع آن محصول استایرن منومر و در ادامه، پلی استایرن ها دست خوش تغییر شده و افزایش چشمگیری در هفته جاری تجربه کردند.کمترین افزایش نرخ نیز به کالای پلی اتیلن سنگین فیلم و با 10 دلار افزایش تعلق داشت. پلی اتیلن سبک فیلم وخطی و پلی اتیلن ختی سنگین بادی و تزریقی نیز در هفته جاری بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بود.
اتیلن در جنوب شرق آسیا
در هفته جاری قیمت این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا با 40 دلار افزایش روبه رو بوده و با 1075 دلار به ازای هر تن معامله شد. قیمت این محصول بعد از دو صعود متوالی و پرقدرت، در روزهای پایانی سال 2016 دارای روندی تقریبا با ثبات بود، ولی در روز 30 دسامبر 2016 با 15 دلار کاهش به کار خود پایان داد و در هفته اول فوریه 2017 قیمت این محصول با 40 دلار افزایش روبه رو بوده و با 1075 دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته دوم فوریه نیز این کالا به روند صعودی خود با قدرت ادامه داده و بعد از 25 دلار افزایش به قیمت 1100 دلار رسیده است.
قیمت پلی پروپیلن نیز با افزایش شدید نرخ مواجه شده است. قیمت این محصول در هفته آخر 2016 با 150 دلار افزایش مواجه شده بود، از 650 دلار به 800 دلار رسیده بود. افزایش نرخ این محصول در سال 2017 هم ادامه یافته و در هفته اول ژانویه با 50 دلار افزایش مواجه شده است و در هفته دوم ژانویه نیز با 55 دلار افزایش مواجه شد، تا در مجموع یک ماه اخیر این کالا با افزایش عجیب و شدید 255 دلاری مواجه شود. روند افزایشی قیمت این کالا در هفته سوم ژانویه متوقف شده و معاملات در هفته جاری با قیمت 905 دلاری صورت گرفت. در هفته چهارم ژانویه نیز این کالا دارای روندی صعودی بود و با همان قیمت 940 دلاری به ازای هر تن معامله شد. در هفته دوم فوریه قیمت این محصول بعد از 20 دلار افزایش به 960 دلار رسیده است.
پلی اتیلن سبک فیلم: در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا بدون تغییر نسبت به هفته پیش بوده و با 1330 دلار به ازای هر تن معامله شد، این در حالی بود که این کالا در هفته گذشته نیز این کالا با ثبات بوده است.
پلی اتیلن سبک خطی : در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا بدون تغییر نسبت به هفته پیش بوده و با نرخ 1215 دلار به ازای هر تن معامله شد، این در حالی بود که قیمت این کالا در هفته گذشته 25 دلار افزایش را تجربه کرده بود.
پلی اتیلن سنگین: این گروه در هفته جاری روندی با ثبات را سپری کرد و گریدهای تزریقی، بادی و فیلم این گروه به ترتیب با قیمت های 1180، 1190 و 1200 دلار معامله شدند. این گروه در هفته گذشته روندی افزایشی را سپری کرده بود. تنها گریدی که در هفته جاری افزایش پیدا کرده بود گرید سنگین فیلم و با 10 دلار افزایش بود.
پلی پروپیلن:در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن نساجی در بازارهای جنوب آسیا با افزایش 20 دلاری نسبت به هفته پیش مواجه بوده و با قیمت 1090 دلار به ازای هر تن معامله شد، لازم به ذکر است، که این کالا در هفته گذشته نیز با افزایشی 10 دلاری مواجه بوده است. البته با توجه به افزایش 275 دلاری خوراک این محصول انتظار می رود قیمت این محصول در بازار های جهانی باز هم با افزایش مواجه شود.

پلی استایرن، شکست رکورد قیمت در دو سال اخیر
قیمت کالای پلی استایرن معمولی در هفته دوم فوریه 121 دلار افزایش را تجربه کرد و پلی استایرن مقاوم با 120 دلار افزایش مواجه شده و به ترتیب با 1546 و 1615 دلار به ازای هر تن معامله شدند. قیمت کالا پلی استایرن مقاوم با شیبی زیاد در حال صعود است و به 1600 دلار به ازای هر تن رسیده است. در این هفته این کالا رکورد قیمت در دو سال اخیر را شکست و به بیشترین حد خود در دو سال اخیر رسید.

PVC:در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC با 20 دلار افزایش نسبت به هفته پیش روبه رو بود، بدین ترتیب با قیمت 985 دلار به ازای هر تن و به صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان معامله شد. تقاضا در کشور هند با افزایش مواجه شده و خریدهای بیشتری در حال انجام است. به نظر می رسد این کالا به راحتی در هفته های آتی رکورد قیمت در دو سال اخیر را بشکند و به راحتی از سطوح 1000 دلار عبور کند. با اتمام تعطیلات سال نو چینی انتظار می رود تقاضا در این منطقه نیز با افزایش مواجه شود و با توجه به این که فصل زمستان و سرما در این منطقه نیز رو به اتمام است انتظار می رود در ماه های آتی این افزایش بیش از پیش نیز شود.عرضه پی وی سی در هفته جاری کاهش زیادی یافته بود، از طرفی شنیده ها حاکی از محدود شدن عرضه های پی وی سی آمریکا در بازارهای جهانی دارد. شرکت وینیل قطر(QVC) از اواخر ماه فوریه واحد تولید VCM خود را با ظرفیت 330 هزار تن در سال را برای تعمیر و نگهداری تعطیل خواهد کرد، همچنین در حال حاضر تولید این مجتمع در حال حاضر به دلیل کاهش خوراک دریافتی تولید این مجتمع کاهش زیادی یافته است. در یک واحد تولیدی PVC در هندوستان نیز به دلیل اعتصاب کارکنان تعطیل شد.

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری: قیمت کالای PET گرید بطری در هفته ای که گذشت، با 40 دلار افزایش نسبت به هفته پیش بوده و با قیمت 1100 دلار به ازای هر تن معامله شد و این در حالی بود، که قیمت این محصول در هفته گذشته نیز با 30 دلار افزایش مواجه شده بود. قیمت این محصول به بیشترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است.

نرخ دلار : نرخ دلار در بازار تهران برابر با 38.233 ریال است که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی(38.019 ریال) 214 ریال افزایش را نشان می دهد، که برابر با نیم درصد افزایش است. البته به نظر می رسد، مبنای محاسبه نرخ میانگین معاملات ارز در سامانه سنا است، نرخ میانگین دلار در سامانه سنا در 6 روز اخیر برابر با 38165 ریال بوده که نسبت به مبنای قبلی 146 ریال افزایش را نشان می دهد که مقدار کمی است. به نظر می رسد پیش بینی نرخ دلار مبنای محاسبه از همین الان بسیار زود باشد و تا اعلام نرخ های پایه بعدی زمان زیادی باقی مانده است و ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد.

تهیه کننده: سید جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی

تعداد بازدید : ۲,۲۷۲