تامین مالی 220 میلیون یورویی پتروشیمی گچساران

تامین مالی 220 میلیون یورویی پتروشیمی گچساران
(چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۳:۵۶

بانک توسعه صادرات ایران طرح پتروشیمی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اشتغال زایی 1500 نفری را از طریق اختصاص سرمایه ای به میزان 220 میلیون یورو تامین مالی کرد.

به گزارش نیپنا و به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، مدیریت امور اعتبارات این بانک در راستای تامین مالی پروژه ها و طرح های توسعه ای کشور، طرح پتروشیمی گچساران را با 220 میلیون یورو تسهیلات از طریق شعبه مرکزی خود تامین مالی کرد.
مبلغ کل این طرح صنعت پتروشیمی کشور 5 هزار و 500 میلیارد ریال و 348 میلیون و 14 هزار و 319 یورو بوده که نرخ سود آن برای هر سال 8 درصد پیش بینی شده و به صورت فروش اقساطی 5 ساله و مشارکت در یک دوره 5 ساله طراحی شده که این تسهیلات باید در مدت زمان مذکور بازپرداخت شود.
این منابع از محل صندوق توسعه ملی بوده و نوع عقود اسلامی به کار گرفته شده در آن نیز مشارکت مدنی و فروش اقساطی در نظر گرفته شده است. نوع طرح پتروشیمی گچساران هم ایجادی بوده و قرار است محصول تولیدی این طرح پس از فرآوری در واحدهای میان دستی به انواع پلی اتیلن تبدیل شده که این دستاورد باعث افزایش صادرات غیرنفتی در حدود یک میلیارد دلار در سال خواهد شد.
پیش بینی اشتغال زایی در این طرح به تعداد 372 نفر اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم است و در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده که می تواند تاثیر مناسبی در اقتصاد منطقه داشته باشد.
همچنین در بخش صادرات محصولات تولیدی این طرح پتروشیمی، بازارهای کشورهای آسیایی و اروپایی برنامه ریزی شده است. علاوه بر این، بانک توسعه صادرات ایران از طریق تشکیل یک سندیکا با بانک تجارت، از همکاری این بانک در تامین مالی به میزان 70 میلیون یورو در ایجاد طرح پتروشیمی گچساران استفاده کرده است.
بر پایه این گزاش، خود بانک توسعه صادرات ایران نیز 150 میلیون یورو منابع در این راه تامین و اختصاص داده و مدت زمان بهره برداری طرح یعنی از زمان شروع تا زمان آغاز بهره برداری آن نیز 5 سال در نظر گرفته شده است.
طبق برنامه ریزی صورت گرفته، بازپرداخت تسهیلات پرداخت شده به طرح پتروشیمی گچساران نیز در قالب 55 قسط خواهد بود که البته پیش از شروع به بازپرداخت تسهیلات، یک دوره 6 ماهه به عنوان دوره تنفس هم پیش بینی شده است.
بررسی وضعیت پتروشیمی گچساران نیز نشان می دهد، طرح در حال حاضر از شرایط مناسبی از ایجاد برخوردار است. نکته حائز اهمیت درباره طرح پتروشیمی گچساران اجرای آن در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد بوده که تکمیل آن می تواند برای 1500 نفر اشتغال زایی مستقیم و پایدار را به همراه داشته باشد.
همچنین این طرح قرار است مواد اولیه 4 واحد دیگر پتروشیمی در همان استان و استان های همجوار را نیز تامین کند. با راه اندازی این واحد و سایر واحدهای پایین دستی آن پیش بینی می شود تحول عمیقی در اشتغال و درآمد منطقه ایجاد شود.
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در این باره گفت: پتروشیمی گچساران از تنگناهای خود عبور کرده است و با تجهیزات خریداری شده، پتروشیمی گچساران تا سال 97 به بهره‌برداری می رسد.
عادل نژاد سلیم؛ مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس که بیش از 65 درصد سهام پتروشیمی گچساران را در اختیار دارد، اخیرا با اشاره به تامین فاینانس پتروشیمی گچساران گفت: عملیات پتروشیمی گچساران با اعتبار 220 میلیون یورویی در حال انجام است و اکنون 41 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تعداد بازدید : ۱,۵۴۱