رونق قدرتمند بازار محصولات پتروشیمی

رونق قدرتمند بازار محصولات پتروشیمی
(شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵) ۱۱:۵۹

افزایش 60 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در کنار داد و ستد بیش از 53 هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالا را می توان نشان دهنده بازگشت رونق به این بازار دانست.

به گزارش خبرنگار نیپنا، هفته گذشته شاهد بودیم که حجم عرضه پلیمرها در بورس کالای ایران نزدیک به 8 درصد کاهش داشت ولی با وجود رشد نزدیک به 17 درصدی تقاضا ، حجم معاملات با 14.8 درصد رشد رو به رو شد. این شرایط در نهایت موجب شد تا حجم معامله پلیمرها با ثبت 53 هزار و 121 تن به بیشترین حد در 5 هفته اخیر بالغ شده که نشان می دهد رکود فصلی در این بازار به رونق بدل شده است.
بر اساس این گزارش، این وضعیت نشان می دهد که بازار پلیمرها با نزدیکی به روزهای پایانی سال رونق پیشین خود را بازیافته و تولید در صنایع پایین دستی نیز رونق گرفته است. این درحالی است که برای کالاهای جذاب ، هنوز هم تقاضاهای بالایی در یازدهمین ماه سال 95 به ثبت می رسد که نشان می دهد این گروه های کالایی هنوزهم به عرضه های بیشتری نیاز دارد.
بیشترین تقاضا و رشد قیمت در بورس کالا برای پلی پروپیلن های شیمیایی ، نساجی و فیلم ، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 ، پلی وینیل کلراید S65 ، پلی اتیلن سبک خطی 0209AA ، پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781 و پلی وینیل کلراید E6834 به ثبت رسید که شباهت بسیاری با هفته گذشته دارد اگرچه گریدهای پلی اتیلنی سبک فیلم و سنگین تزریقی 52518 نیز به گریدهای جذاب اضافه شده است. به نظر می رسد این بازار خود را برای حفظ حجم معاملاتی بالای 40 هزار تن آماده کرده که نشان می دهد رکود پیشین به پایان رسیده است.
این گزارش می افزاید: در بازار محصولات شیمیایی شاهد افزایش نزدیک به 60 درصدی حجم معاملات بودیم که پس از افت محسوس هفته پیش از آن ، از ثبات نسبی این بازار و بازگشت خریداران حکایت می کند. این رشد حجم معاملاتی در شرایطی محقق شد که حجم عرضه 33 درصد افزایش یافته ولی تقاضا 17.5 درصد رشد داشته است بنابراین دلیل اصلی رشد حجم معاملات را می توان بهبود عرضه ها به شمار آورد اگرچه خریداران مخصوصاً برای ترکیباتی که جذابیت کمتری دارند نیز به سمت بازار متمایل شده اند.
برپایه این گزارش، کریستال ملامین ، منومر وینیل استات ، بنزن ، دی اتیل هگزانول ، ایزوبوتانول ، سودکاستیک و دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند ازجمله کالاهایی بودند که بیشترین جذابیت و تقاضا را به خود اختصاص دادند.

تعداد بازدید : ۹۳۴