نگاه به پژوهش و فناوری باید رویکردی ملی و بنیادی باشد

نگاه به پژوهش و فناوری باید رویکردی ملی و بنیادی باشد
(چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵) ۱۷:۲۶

وزارت نفت جایگاه ویژه ای برای پژوهش و فناوری قائل است و پژوهش ها را پشتوانه فعالیت های فناورانه صنعت نفت می داند.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، حبیب اله بیطرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت امروز چهارشنبه (13 بهمن ماه) درآیین تقدیر از برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت، تداوم این جشنواره را نشانه ریشه دار بودن آن دانست و گفت: پژوهش و فناوری از امور زیربنایی توسعه است و روند توسعه پژوهش و فناوری باید روند تکاملی بوده و به فعالیت های فناورانه درصنعت عمق بخشد و امیدوارم در آینده شاهد گسترش سرمایه گذاری در زمینه پژوهش و فناوری باشیم.
وی افزود: فعالیت های اقتصادی و صنعتی به عنوان پیشانی توسعه محسوب می شوند اما پژوهش و نوآوری مرز توسعه هستند و اگر در این زمینه سرمایه گذاری شود می توانیم شامل توفیق های آتی در صنعت باشیم.
وی در ادامه داد: نگاه ما به پژوهش و فناوری باید یک رویکرد ملی و بنیادی باشد و درهمین راستا وزارت نفت تلاش کرده تا در ساختار سازمانی خود واحدهایی را برای توسعه تحقیق و پژوهش ایجاد کند و دراین عرصه صاحب نتایج ارزشمندی نیز شده است.
معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی یکی از نهادهای تخصصی در ساختار صنعت نفت است که برای پیشبرد صنعت پتروشیمی ایجاد شده است و امیدوارم روند توسعه پژوهش و فناوری روند تکاملی بوده و موجب عمق بخشیدن به فعالیت فناورانه در آینده صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع شود و در آینده شاهد سرمایه گذاری های بیشتری در این زمینه باشیم. این در حالی است که سهم بودجه تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 در حدود 0.8 درصد بوده است.
وی با تاکید بر اینکه پیوند مناسبی که میان دانشگاه و صنعت در دوران آقای زنگنه صورت گرفته است، گفت: 12 طرح مطالعاتی بین شرکت‌های تابعه وزارت نفت با 12 دانشگاه داخلی امضا شده که این دانشگاه‌ها باید به همراه مشارکت با دانشگاه‌های خارجی فعالیت‌های تحقیق و توسعه را انجام دهند که امیدواریم به زودی قراردادهای این 12 دانشگاه نیز امضا شود.
بر اساس این گزارش ، در ادامه این آیین، بیطرف میزان هزینه تحقیق و پژوهش به فروش در بخش های مختلف صنعت ایران را بررسی کرد و گفت: شرکتهای ICT از نظر سرمایه گذاری در امر تحقیق و توسعه با 7.5 درصد در جایگاه اول و پتروشیمی با 0.3 درصد در جایگاه سوم قرار دارد این در حالی است که شرکت های بزرگ نفتی جهان که عملکرد مالی آنها در سال 23 میلیارد دلار است در حدود 7.3 میلیون دلار را صرف سرمایه گذاری برای پژوهش و فناوری کرده اند.

تعداد بازدید : ۱,۴۱۲