بهبود گام به گام بازار پتروشیمی ها

بهبود گام به گام بازار پتروشیمی ها
(شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵) ۱۱:۱۲

بازار محصولات پتروشیمی به آرامی در مسیر رشد قرار گرفته و افزایش قیمت ها در بازار پلیمرها برای گریدهایی خاص درکنار رشد حجم معاملات در بورس کالا به ویژه برای پلیمرها را می توان از شواهد این امر برشمرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا چهارشنبه هفته گذشته از رونق چندانی برخوردار نبود، هرچند که بسیاری از عرضه ها مورد معامله قرار گرفته و برخی از کالاها همچون منومر وینیل استات، بنزن و دی اتیل هگزانول با جذابیت خرید، رقابت و رشد قیمتی مورد معامله قرار گرفتند.
این در حالی است باز هم می توان به همین حجم معاملات نیز خوش بین بود که می تواند در روزهای پیش رو بازهم افزایش یابد. با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال و تقویت معاملات و رونق تولید در صنایع میان دستی و پایین دستی پتروشیمی، می توان به تقویت این بازار خوش بین بود و آرامش نسبی در این بازار را نیز به فال نیک گرفت.
بر اساس این گزارش، با توجه به تقویت بازار پلیمرها و رشد حجم معاملات در روز سه شنبه، خوش بینی ها به تقویت بازار محصولات پتروشیمی در بخش های مختلف آن، افزایش یافته است.
در بازار آزاد پلیمرها شاهد بهبود نسبی قیمت ها هستیم هر چند که افزایش جدی حجم معاملات به صورت محسوسی ملاحظه نمی شود. ضعف نقدینگی هنوز هم در این بازار مشهود بوده و رکود پیشین کم و بیش در این بازار ملاحظه می شود. این در حالی است که غالب افزایش قیمت ها به گریدهای نساجی مخصوصاً پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن ترفتالات مربوط بوده و سایر انواع پلیمرها مخصوصاً پلی اتیلن ها هنوز از رشد قیمت های پر شتابی برخوردار نشده اند.
این گزارش می افزاید: با توجه به کاهش قیمت های پایه در بورس کالا در کنار شکسته شدن سقف معاملاتی 40 هزار در هر هفته به کمک حجم معاملات نسبتاً مطلوب روز سه شنبه، می توان به رونق نسبی، گام به گام و آرام نرخ ها در کنار بهبود این بازار امیدوار بود.
با توجه به موارد فوق یعنی افزایش امیدواری ها به بهبود بازار محصولات شیمیایی در کنار افزایش حجم معامله پلیمرها و ثبت بیشترین حجم معامله در 4 هفته اخیر و همچنین افزایش تحرک قیمتی در بازار آزاد، می توان به تقویت نسبی این بازار امیدوار بود.
در این میان نزدیکی به روزهای پایانی سال و افزایش حجم تقاضای مؤثر برای محصولات نهایی نیز خود نکته مهمی برای معامله های آتی محسوب می شود که در نهایت به حمایت از بازار بر می خیزد. این در حالی است که کاهش قیمت های پایه در هفته جاری نیز خود دلیلی برای جذب بیشتر خریداران محسوب شده که به امیدواری ها در کوتاه مدت و تا قبل از اعلام قیمت های پایه جدید را افزایش داده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۴۶