پتروشیمی مبین چهارمین شرکت شفاف بورس

پتروشیمی مبین چهارمین شرکت شفاف بورس
(یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵) ۱۷:۰۴

شفاف ترین و مبهم ترین شرکت های بورسی امروز معرفی شدند و پتروشمی مبین توانست درمیان 301 شرکت رتبه چهارم را کسب کند.

به گزارش نیپنا، اداره نظارت بر ناشران بورسی شرکت بورس تهران ،رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب منتشر کرد  و براساس این گزارش از 301 شرکت حاضر در بورس تهران شرکت بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کوی با دریافت بیشترین امیتاز در سه گزینه به موقع بودن،قابلیت اتکا و اطلاع رسانی رتبه اول را در فهرست شرکت های بورسی کسب کرد و پتروشیمی مبین چهارم شد.

رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره دوازده‌ماهه منتهی به 30 آذر 95 به همراه اطلاعات مقایسه‌ای دوره دوازده‌ماهه منتهی به 31 شهریور 95 اعلام شد وامتیاز اطلاع‌رسانی ناشران براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌است.
معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ نمودن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
 میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و هم‌چنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات است.
گفتنی است؛ از آن‌جا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند ،امتیاز مربوط به این شرکت ها به طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه شده ‌است.
بر اساس این گزارش از 301 شرکت حاضر در بورس تهران شرکت بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کوی با دریافت بیشترین امیتاز در سه گزینه به موقع بودن،قابلیت اتکا و اطلاع رسانی رتبه اول را در فهرست شرکت های بورسی کسب کرد.
صنعتی بهشهر، داروسازی زهراوی، پتروشیمی مبین و خدمات انفورماتیک دیگر شرکت هایی بودند که رتبه دو تا پنجم این جدول را از آن خود کردند. اما انتهای این جدول 301 سطری متعلق به پنج شرکت پالایش نفت تبریز، سیمان کارون، پالایش نفت تهران، بانک ملت و بانک پاسارگاد بود که غیر شفاف ترین شرکت های بورسی بر اساس این جدول بودند.
اما در ادامه این گزارش، رتبه بندی شرکت ها در بازار اول بورس تهران بر اساس سه معیار به موقع بودن، قابل اتکا و اطلاع رسانی نیز منتشر شده است که در این جدول شرکت های صنعتی بهشهر، خدمات انفورماتیک، گروه سرمایه گذاری مسکن، داروسازی امین و نیرو ترانس 5 شرکت برتر بازار اول هستند.
انتهای این جدول هم با وجود 114 شرکت به نمادهای پالایش نفت تبریز، پالایش نفت اصفهان، بانک ملت، بانک پاسارگاد و پالایش نفت بندرعباس اختصاص پیدا کرد که در زمره غیر شفاف ترین نمادهای بورسی بر اساس این گزارش هستند.
در بازار دوم بورس نیز در حالی 187 شرکت حاضر هستند که شرکت های بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کوی، داروسازی زهراوی، پتروشیمی مبین، تولید مواد اولیه داروپخش و ایران دارو د ر فهرست 5 شرکت اول قرار گرفتند.
انتهای این جدول نیز به شرکت های کاشی نیلو، آلومراد، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ، پلی اکریل ایران و سیمان کاروناختصاص پیدا کرد که کمترین رتبه ها را کسب کردند.
در رتبه بندی شرکت های هلدینگی حاضر دربورس تهران نیز از 30 هلدینگ حاضر در این بازار گروه سرمایه گذاری مسکن، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاری صنعت نفت، گروه دارویی سبحان و سرمایه گذاری البرز در رتبه اول تا پنجم رتبه بندی هلدینگ ها قرار گرفتند.
انتهای این جدول شرکت های سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، توسعه معادن روی، سرمایه گذاری ساختمان ایران، گروه صنعتی ملی و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی قرار گرفتند.
بر اساس این گزارش در فهرست شرکت های سرمایه گذاری که 15 نماد در بورس تهران دارند، سرمایه گذاری اعتبار ایران، سرمایه گذاری بهمن، سرمایه گذاری توسعه ملی، سرمایه گذاری سپه و سرمایه گذاری نور کوثر ایرانیان در صدر جدول قرار گرفتند و انتهای جدول نیز به نمادهای سرمایه گذاری صنعت بیمه، سرمایه گذاری خوارزمی، سرمایه گذاری توسعه صنعتی، سرمایه گذاری صنعت و معدن و سرمایه گذاری ملی ایران تعلق داشت.
 

تعداد بازدید : ۱,۱۶۵