فاجعه پلاسکو با بازار پلاستیک و نساجی چه خواهد کرد؟

فاجعه پلاسکو با بازار پلاستیک و نساجی چه خواهد کرد؟
(شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵) ۱۲:۲۷

همان گونه که از نام ساختمان مشخص است، این واحد ساختمانی بر پایه داد و ستد محصولات پلاستیکی پایه گذاری شده ولی به مرور زمان به بازار پوشاک و محصولات نساجی تغییر ماهیت داد. اگرچه هنوز هم واحدهای پلاستیکی جزء و عمده بسیاری در این ساختمان مشغول به کار بوده اند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، با توجه به اهمیت مواد اولیه پلیمری مخصوصاً برای گریدهای نساجی و یا سایر پلیمرها در تولید پوشاک و محصولات پلاستیکی همچنین حضور بسیاری از واحدهای صنفی ، تولیدی و تجاری در مجتمع پلاسکو ، از این پس باید منتظر چالش هایی در این بازارها بود.
این نگرانی در شرایطی اهمیت بیشتری پیدا می کند. از یک سو در رکود فصلی در بازار پلیمرها قرار داریم و از سوی دیگر بسیاری از واحدهای تولیدی مخصوصاً واحدهای مرتبط با صنعت پوشاک ، هم اکنون در حال تولید برای تأمین نیاز شب عید هستند که به شکننده تر شدن این بازار کمک خواهند کرد.
از سوی دیگر کاهش قیمت دلار به صورت گام به گام و شکسته شدن کف قیمتی دلار 3800 تومانی، ضعف محرز نقدینگی، عقب نشینی فصلی در بازار مواد اولیه پلیمری ، رکود مشخص در معاملات پلیمرها در بورس کالا، کاهش جذابیت سفته بازی و واسطه گری و نگرانی از دورنمای بازار موجب خواهند شد تا بازار مواد اولیه با نگرانی های مضاعفی دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که اگر فاجعه پلاسکو نیز رخ نمی داد، باز هم شرایط ویژگی های ذکر شده شرایط سختی را بر این بازار تحمیل می کرد که هم اکنون این اوضاع رو به وخامت بیشتری گذاشته است.
در خصوص تأثیرات فاجعه پلاسکو باید به این نکته نیز اشاره داشت که هم اکنون در ویرانه های این ساختمان به جز مواد اولیه و محصولات نهایی، اسناد معاملاتی بسیاری مدفون شده و غیرقابل استفاده خواهد بود. همین رخداد موجب می شود که بخش بزرگی از فعالان بازار عملاً فعالیت های مرسوم خود را رها کرده و در فکر شفاف سازی وضعیت مالی و معاملاتی خود خواهند بود.
از بین رفتن این بخش از اسناد مالی و معاملاتی شاید بحران بزرگ تری در این بازار تحمیل کرده که یکی از مهمترین خروجی های آن تضعیف بیشتر نقدینگی در بازار پلیمرها ، کاهش سرعت چرخش پول و افت معاملات باشد. با توجه به ضعف معاملاتی در روزهای اخیر در رینگ پلیمری بورس کالا ، شاید ضعف بیشتر داد و ستدها را بتوان از این پس برای این بازار هشدار داد.
با توجه به موارد فوق باید گفت که هنوز ابعاد این فاجعه آن گونه که باید و شاید محرز نشده و تا خودنمایی شواهد بیشتر از واقعیت های بازار بهتر است نظاره گر اوضاع باشیم. نگرانی از کاهش بیشتر حجم معاملات و افت قیمت ها را باید یکی از خطرهای پیش روی بازار پلیمرها و محصولات پتروشیمی به شمار آورد.
آخرین آمارهای معاملاتی در بورس کالا نشان می دهد که حجم داد و ستد پلیمرها در هفته گذشته به رغم رشد 31 درصدی تنها به 38 هزار و 245.5 تن بالغ شده که نشان می دهد کف 40 هزار تنی یعنی فاصله مرزی بین رکود و رونق را نیز نشکسته است.
این در حالی است که معاملات 18 تا 22 دی ماه کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون بوده و سه هفته اخیر را باید بدترین دوران معاملاتی از ابتدای سال جاری تاکنون برشمرد. این موارد نشان می دهد که بحران بازار پلیمرها با کاهش حجم معاملات 3 هفته است که تجربه می شود ولی فاجعه پلاسکو به وخامت اوضاع دامن خواهد زد.


تعداد بازدید : ۱,۹۲۸