صنعت پتروشیمی پیشتاز در اصلاح آلایندگی

صنعت پتروشیمی پیشتاز در اصلاح آلایندگی
(پنج شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵) ۱۰:۳۷

تشریح عملکرد مطلوب صنعت پتروشیمی نسبت به صنایع دیگراز نظرزیست محیطی از محورهای اصلی پنل تخصصی تاثیر صنایع پتروشیمی بر محیط زیست دردومین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار بود.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، پنل تاثیر صنایع پتروشیمی بر محیط زیست در دومین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار با حضور سکینه الماسی نماینده مردم عسلویه و کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی، علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ضیاء الدین الماسی مدیرکل دفتربررسی آلودگی های دریایی سازمان محیط زیست و حمید رضا عجمی مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی  عصر دیروز چهارشنبه (29 دی ماه)برگزار شد که اصلی ترین دستاورد آن همفکری سازمان محیط زیست، دانشگاه و صنعت پتروشیمی برای یافتن راهکارهای بهتر بود.
توسعه اقتصادی به همراه رشد اجتماعی
مدیرکل دفتربررسی آلودگی های دریایی سازمان محیط زیست در مورد توسعه رویکرد محیط زیستی در دولت گفت: در دولت فعلی اجرای برنامه های مبتنی بر رعایت قوانین محیط زیستی در اولویت قرار دارد و رشد و درک عمیقی از این مسئله در میان سیاستمداران و سیاستگذاران ایجاد شده و در حال توسعه است. در همین کنفرانس شاهد بودیم که دانش و تخصص در حوزه محیط زیست و صنعت پتروشیمی در کشور وجود دارد و بهبود محیط زیست منوط به اجرای قوانین به صورت صحیح است.
وی در ادامه افزود: ما باید مسائل را در بستر اجتماعی خودمان بررسی و حل کنیم و توسعه اقتصادی را در کنار رشد اجتماعی حفظ کنیم. در عصری هستیم که اقتصاد محیط زیست به عنوان ابزاری برای کنترل و پایش و نظارت استفاده شود. باید استانداردهای جدیدی تدوین شود تا حفظ محیط زیست و تامین ارزش افزوده و مزیت رقابتی در بازار جهانی را در کنار هم داشته باشد.
نماینده مردم عسلویه،کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با میزان تاثیر صنعت پتروشیمی بر محیط زیست اظهارکرد: بارها شنیده شده است که بعضی شرکت‌های پتروشیمی به دلیل آلایندگی بالا شرایط محیط زیستی را رعایت نمی کنند بر همین اساس در برنامه ششم توسعه تلاش کردیم که با درنظر گرفتن تمامی جوانب در کمیسیون تلفیق،  برنامه های محیط زیستی خوبی برای فعالیت‌های صنعت پتروشیمی مصوب کنیم.
علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این مورد گفت: اساس و فلسفه پیدایش صنعت پتروشیمی در ایران بعد از برداشت از چاه های نفت، برای کنترل محیط زیست بود. در گذشته در خوزستان و فارس فلر های زیادی شعله ور بود، نفت خام صادر شده و گاز همراه نفت آتش زده می شد به همین دلیل صنعت پتروشیمی برای جمع آوری این گازها و حفاظت از منطقه از منظر محیط زیستی ایجاد شد. علاوه بر حفظ محیط زیست، جمع آوری گازها منجر به ارزش افزوده شد.
اقدام های محیط زیستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
ضیاء الدین الماسی مدیرکل دفتربررسی آلودگی های دریایی سازمان محیط زیست گفت: نقش سازمان محیط زیست پیشگیری از آلاینده ها است و نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان نهاد عمل کننده کنترل جنبه های محیط زیستی واحد های تولیدی پتروشیمی است منظور از جنبه های محیط زیستی میزان تعامل   و برنامه ها با شرایط و قوانین محیط زیستی است و این قوانین تنها برای صنعت پتروشیمی نیست و تمامی صنایع باید آن را رعایت کنند.
نماینده مردم عسلویه،کنگان و جم دراین رابطه گفت: تسویه فاضلاب های صنعتی، دفع مواد زاید، انجام پژوهش‌های زیست محیطی و همچنین توسعه فضای سبز در واحدهای پتروشیمی از اقداماتی بوده که در پتروشیمی اتفاق افتاده است
بساق زاده نیز افزود: همه مجتمع های پتروشیمی قبل از آغاز به کار باید مجوز محیط زیست دریافت کنند و تا مجوز نباشد امکان فعالیت ندارند و برای راه اندازی و بهره برداری هم باید مجوز  بهره‌برداری دریافت کنند و در مراحل فرآیند تولید نیز واحد نظارت بر تولید، رعایت قوانین زیست محیطی را کنترل می کند.
ضوابط محیط زیستی شرکت های پتروشیمی
بساق زاده در مورد فرآیند قانونی برای شرکت های پتروشیمی از منظر حفاظت از محیط زیست گفت: همه مجتمع های پتروشیمی واحد HSE دارند و باید سالانه تاییدیه ایزو دریافت کنند و دراسفندماه  هرسال تمام واحدهای پتروشیمی از لحاظ محیط زیستی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارزیابی می‌شوند.
وی افزود: صنعت پتروشیمی پویا است و همیشه به روز می‌شود هر ده سال بهینه سازی صورت گرفته و  واحدهای آلاینده از سرویس خارج می شود استانداردها از لحاظ اصلی و دور ریزها با همکاری سازمان محیط زیست هر پنج سال تغییر می‌کند.
استفاده از فناوری های نوین در اصلاح آلایندگی
حمید رضا عجمی مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در مورد استواری اقتصاد بر پایه دانش گفت: این کنفرانس به یک رویداد مهم در حوزه محیط زیست تبدیل شده است و امیدواریم که در سال های آینده موثرتر عمل کنند با وجود اینکه در سنوات اخیر در حوزه کاتالیست‌ها حرکت‌های خوبی انجام شده است اما بیشتر تکنولوژی های صنعت از کشورهای دیگر وارد می شود و این در حالی است که ساختار اقتصاد باید بر اساس دانش برنامه‌ریزی شود و اساس GDP باید بر اساس دانش باشد نه از روی منابع طبیعی، بنابراین از دانشگاهیان می خواهیم تا در این عرصه به صنعت پتروشیمی کمک کنند صنعت پتروشیمی پیشتاز برای اصلاح آلایندگی در جامعه است
بساق زاده نیز در مورد اصلاح واحدهای پتروشیمی آلاینده گفت: شرکت های پتروشیمی که برای محیط زیست آلاینده بودند از سرویس خارج شدند و واحدهایی که امکان اصلاح داشتند با استانداردهای بالاتر و کنترل شرایط بهتر تغییر کردند. تمام واحدهای پتروشیمی لایسنس های اروپایی دارند و صنعت پتروشیمی در همه مراحل برای کنترل آلودگی مراقبت های محیط زیستی اعمال کرده است.
وی افزود: به عنوان مثال در فاز اول پتروشیمی شیراز محصولاتی چون آمونیاک، اوره، اسید نیتریک و ... تولید می‌شد و به دلیل آلایندگی تکنولوژی کلراکریلیک بندر امام و پتروشیمی شیراز از سرویس خارج شد و لایسنس ها بهینه سازی شده و مطابق با استانداردهای روز دنیا شدند.
سهم پتروشیمی در تولید دی اکسید کربن
حمید رضا عجمی مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جواب این سوال که آیا شما آماری از حجم دی اکسید کربن تولید شده توسط شرکتها دارید و برای کاهش اثرات زیست محیطی آن چه اقداماتی انجام دادیدگفت: میزان تولید دی اکسید کربن تولید شده در مجتمع های پتروشیمی ۳.۷ درصد از کل دی اکسید کربن تولید شده در کشور است.
وی ادامه داد: از آنجایی که حفاظت از محیط زیست برای ما اولویت دارد آزمایشگاههای پیشرفته ای در مناطق عسلویه و ماهشهر داریم که با همکاری دانشگاهیان و سازمان محیط زیست میزان آلایندگی محیط را اندازه گیری می کنیم و حتی علاوه بر آزمایشگاههای تخصصی خود از بیرون نیز میزان آلایندگی‌ منطقه را اندازه گیری می کنیم تا از سنجش خود مطمئن شویم. رشد اقتصادی به همراه کنترل محیط زیست از اصلی‌ترین دغدغه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
همگام سازی با تکنولوژی های نوین زیست محیطی
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی همواره تلاش کرده تا از تکنولوژی های مناسب و به روز برای واحدهای خود استفاده کند درگذشته صنعت پتروشیمی در سطح کشور غیر متمرکز بود ولی با توجه به کنترل های صورت گرفته در حال حاضر با فناوری های پیشرفته از محیط زیست حفاظت می کنند به عنوان مثال پتروشیمی مبین در عسلویه همه آب های صنعتی را دریافت و تصفیه کرده و دوباره به چرخه بر می گرداند و تا سال آینده آب های صنعتی پس از تصفیه به RO یا آب مقطر تبدیل خواهد شد.
وی اظهارکرد: برای بررسی هوای محیط معمولاً در اتاق کنترل شرکت های پتروشیمی یک آکواریوم وجود دارد و هوای محیط را استنشاق می کند و یا درختان زیادی در مجتمع ها کاشته شده است که در صورت آلودگی هوا از بین می رفتند. شرکت‌های پتروشیمی با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته و اگر یک شرکت کنترل های حداکثری را انجام ندهد با آن مقابله و برخورد می شود.
قوانین با ضمانت اجرا
نماینده مردم عسلویه،کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی در مورد قوانین موجود برای ممانعت از آلایندگی شرکت های پتروشیمی خاطرنشان کرد: قوانین وجود دارد اما ضمانت اجرا پایین است و با وجود جریمه های تعیین شده اما اقدامات صورت گرفته کافی نیست ما کمبود قانون نداریم ولی متاسفانه ضمانت اجرایی تحقق پیدا نکرده است.
ضیاء الدین الماسی در مورد قوانین موجود گفت: برای پساب ها و فلرینگ و پسماندها قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود و ما باید در حوزه توسعه یک ارزیابی راهبردی داشته باشیم و علاوه بر ان به آمایش زمین هم توجه کنیم تا در هر محلی کارخانه پتروشیمی احداث نشود صنایع بالادست تا پایین دست پتروشیمی میزان تعامل متفاوتی با محیط زیست دارند و باید قوانینی داشته باشیم تا اثرگذاری منفی بر طبیعت را کاهش دهند
وی افزود: امروز آمایش سرزمین و ارزیابی راهبردی، تقویت مدیریت HSE و ... می تواند به ما قدرت کنترل صنعت را بدهد و نقاط ضعف خود را مشخص کنیم. قوانین حفاظت از محیط زیست ما را به سمت پایداری هدایت می‌کند و در همین راستا راهکارهای سنتی و جریمه کردن ها باید تغییر کرده و اصلاح شود.
راهکار پیشنهادی برای عسلویه
نماینده مردم عسلویه،کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی در مورد مسئله فلر ها در عسلویه گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم عسلویه فلرینگ است که اقداماتی نیز برای اصلاح این معضل زیست محیطی در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است که در اینده نزدیک اعلام خواهد شد از طرفی پیشنهاد می کنم برای افزایش میزان اشتغال در عسلویه صنایع پایین دست پتروشیمی بیشتر فعال شوند.
 مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در مورد صنایع پایین دست پتروشیمی در عسلویه گفت: توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی در استان های خوزستان و بوشهرازاولویت های دولت است و فاز دوم و سوم عسلویه برای توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی برنامه ریزی شده است
دستاورد پنل تاثیر صنایع پتروشیمی بر محیط زیست
بر اساس این گزارش ، دبیر پنل در پایان خاطر نشان کرد: با وجود این که هنوز مشکلاتی در مورد آلایندگی صنعت پتروشیمی بر محیط زیست  وجود دارد اما بر اساس موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که صنعت پتروشیمی نسبت به صنایع دیگر از لحاظ محیط زیستی بهتر عمل کرده و با توجه به رویکرد مجموعه اجرایی و تصمیم گیری در سطح کلان کشور و در برنامه ششم توسعه اقتصاد کم کربن در اولویت قرار گرفته است و اهداف محیط زیستی در طرحهای خرد و کلان در نظر گرفته می شود.
این کنفرانس امیدوار است که برای مشکلات مطرح شده راهکارهای مناسب پیدا شود زیرا هیچگاه مسائل با چالش و دعوا حل نمی‌شود بلکه با همفکری محیط زیست، دانشگاه و صنعت پتروشیمی راهکارهای بهتری ایجاد می شود.

 


تعداد بازدید : ۲,۰۵۶