چالش بنادر ایالات متحده برای صادرات محصولات پتروشیمی

چالش بنادر ایالات متحده برای صادرات محصولات پتروشیمی
(چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵) ۱۰:۲۳

بنادر ایالات متحده برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی از آمادگی برخوردار نیستند و این امرسبب نگرانی تولید کنندگان صنایع پتروشیمی در امریکای شمالی شده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، اگر چه دومین بندر بزرگ صادرات پتروشیمی جهان در هیوستون ایالت تگزاس حدود 75 درصد از کل صادرات پلی اتیلن ایالات متحده را به خود اختصاص داده است؛ اما به نظر می رسد که با روی کار آمدن واحدهای کراکر اتان جدید و مجتمع های تولید مشقات مرتبط با آن ها در سال جاری میلادی، زیرساخت های بنادرآمریکا فاصله زیادی با ظرفیت لازم برای پاسخگویی به نیازهای موجود در زمینه حمل و نقل بین المللی محصولات پتروشیمی تولیدی در ایالات متحده دارد.
بنادر آمریکا در حال حاضر نیز با مشکلات ترافیکی دست و پنجه نرم می کنند، برایان وایلی، مدیر تدارکات بین المللی شرکت Ascend Performance Materials که از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مهم محصولات شمیایی، انواع فیبر و پلاستیک مستقر در هیوستون به شمار می رود؛ عنوان کرد: چالش های اصلی شامل انتقال صحیح کانتینرها به اسکله مربوطه در زمان معین و هماهنگ سازی زمان عملیات بنادر و مجتمع های تولید محصولات پتروشیمی است.
وی افزود: شرکت ما به لطف تسهیل انتقال کانتینرهای خالی به بنادر نیواورلئان و موبایل بوسیله بارج، توانسته است حجم صادرات قابل ملاحظه ای از طریق این بنادر داشته باشد. وایلی خاطرنشان کرد: استراتژی ما بهره وری از بنادر با مشکلات ترافیکی کمتر است.
با این حال جان موزلی، مدیر ارشد توسعه تجارت بندر هیوستون، ادعاها در مورد مشکلات ترافیکی در این بندر را رد می کند. موزلی در بازدید اخیر خود از پایانه های کانتینری بندر عنوان کرد: ما آماده موج جدید صادرات محصولات رزینی هستیم و عملیات مربوط به ارتقاء و تجهیز اسکله و جرثقیل ها در جریان است. همچنین یک تاسیسات بسته بندی رزین قرار است تا پایان سال 2017 میلادی راه اندازی شود.
در ماه دسامبر سال گذشته میلادی بندر ساوانا در ایالت جورجیا تعداد جرثقیل های کانتینر بر خود را به مجموع 26 عدد یعنی یک دستگاه بیشتر از 25 جرثقیل موجود در ترمینال های Bayport و Barbours Cut بندر هیوستون افزایش داد. چهار جرثقیل اضافه شده به این بندر در مجموع هزینه ای معادل 60 میلیون دلار در بر داشته اند. همچنین شرکت های بسته بندی رزین و توزیع کنندگانی نظیر شرکت A&R Bulk-Pak مسقر در ایالت نیوجرسی و SeaPac در منطقه موبایل (Mobile) ایالت آلاباما در حال اجرای طرح های توسعه ای در داخل و یا نزدیکی بندر چارلستون در کارولینای جنوبی هستند.
از سوی دیگربندر نیوارولئان در ایالت لوئیزیانا نیز در حال افزایش تعداد جرثقیل های کانتینر بر و ظرفیت بسته بندی رزین خود است. از طرفی این بندر به تازگی و با هدف افزایش ظرفیت بارگیری برای صادرکنندگان، تعداد زیادی کانتینر جدید سفارش داد که بارج حامل آن از ممفیس و از طریق رودخانه می سی سی پی در حال انتقال این محموله به بندر است.
شرکت های ارائه دهنده خدمات بارج و کانتینر نیز در حال افزایش فعالیت های خود در بنادری با برنامه های توسعه ای مشابه هستند. برای مثال شرکت Seacor AMH در سال 2015 میلادی انتقال کانتینر بوسیله بارج را در مسیر آبی تنسی- تامبیگبی (Tennessee-Tombigbee Waterway) آغاز کرد. مسیر آبی یادشده رودخانه تنسی را به رود تامبیگبی در ایالت آلاباما وصل می کند. رود تامبیگبی به خلیج موبایل (Mobie) که بندر موبایل در کرانه آن قرار دارد؛ می ریزد. از حدود یک سال پیش این شرکت ارائه این سرویس بین شهر باتون روژ (Baton Rouge) ایالت لوئیزیانا و بندر نیوارولئان را آغاز کرد. موضوعی که به تسهیل حمل و نقل، رفع موانع صادرات پلی وینیل کلراید (PVC) و آماده سازی این بندر برای افزایش ظرفیت صادرات پیش بینی شده کمک شایانی کرد.
جنین منصور، مدیر بازاریابی بندر نیو اورلئان، عنوان کرد: بخش عمده رشد صادارت ما به محصولات رزینی مربوط می شود.
فعالان صنعت پتروشیمی، شرکت های کرایه دهنده¬ کشتی های حمل و نقل، شرکت های ارائه دهنده خدمات کشتیرانی و مقامات بندر هیوستون معتقدند که ترافیک محصولات شیمیایی در این بندر بسیار فشرده است. بندر هیوستون به عنوان بزرگترین بندر صادرات پتروشیمی ایالات متحده با در اختیار داشتن یک کانال کشتیرانی 52 مایلی، محل استقرار دومین مجموعه پتروشیمی بزرگ جهان به شمار می رود و دومین بندر دارای ارتباط مستقیم با روتردام در هلند است.
معامله کنندگان و شرکت های کشتیرانی انتظار دارند که به دنبال افزایش رقابت کشتی ها برای پهلوگیری در لنگرگاه و ناکارآمدی زیرساخت ها، از این پس بیش از پیش شاهد مشکلات ترافیکی در این بندر و تاخیرهای پرهزینه باشیم.
بر اساس داده های منتشر شده توسط انجمن شیمی آمریکا، صادرات پلی اتیلن ایالات متحده در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 رشد 22.6 درصدی را نشان می دهد. همچنین برآورد می شود حجم کل صادارت این محصول در سال گذشته میلادی نسبت به سال 2015 افزایش یافته باشد.

تعداد بازدید : ۲,۷۸۹