قیمت های رقابتی رمز ماندگاری در بازار

قیمت های رقابتی رمز ماندگاری در بازار
(شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵) ۱۳:۴۸

صنایع پایین دستی پتروشیمی برای رقابت و داشتن تولیدی پایدار باید بتوانند نیازخود به مواد اولیه را بر اساس قیمت های رقابتی خریداری کنند.

تامین مواد اولیه از چالش‌هایی است که همواره بر سرراه تولید‌کنندگان پایین‌دست صنعت پتروشیمی قرار دارد و پس از گذشت مدت‌ها و با بهره‌گیری از اهرم‌های مختلف، هنوز هم آن‌طورکه باید و شاید رفع نشده است.
فعالان این بخش اظهار می‌کنند ماده اولیه‌ای که از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود، نمی‌تواند نیاز بنگاه‌های آنها را برای تولید محصولات نهایی تامین کند و در طرف دیگر قیمت برخی محصولات در بازارهای داخلی به قدری بالاست که توان خرید برای برخی از آنها وجود ندارد یا قیمت تمام شده آنها را افزایش می‌دهد. البته این در حالی است که چندی پیش کارگروهی از شورای رقابت برای سر و سامان دادن به این اوضاع وارد میدان شد و با ساختاری حاکمیتی توانست اوضاع را در دست بگیرد وشرایط را تا حدی مطلوب تر و مناسب تر کند.
در پی عدم تامین کامل مواد اولیه در زمان مناسب و به اندازه کافی و با توجه به این موضوع که جاذبه های صادراتی برای برخی از مجتمع های پتروشیمی بالاتر است و آن ها خوراک خود را با قیمت های پایین تری در بازارهای هدف عرضه می کنند تولید کنندگان صنایع پایین دستی نمی توانند کالای خود را با قیمت و کیفیت مناسب عرضه کند و با این شرایط نه تنها نمی تواند در بازارهای هدف به رقابت بپردازد در برخی مواقع بازارهای داخلی هم پذیرای تولیداتش نیست و مجبور است برای رفع نیاز واردات کالا را پذیرا باشد.
نیپنا درگفتگویی که با عضو کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک انجام داده است به بررسی وضعیت بازار و نیز چالش های موجود در صنایع پائین دستی پرداخته است که متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:
مسعود جمالی درباره مشکلات موجود برای خرید مواد اولیه مانند پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن می گوید: شاید مشکل فراگیری که برای بسیاری از واحد های فعال این صنعت وجود دارد عدم اطلاعات صحیح و بروز در سایت بهین یاب باشد، رگولاتوری که برای واحد های فعال در حکم خط ترمز و برای عده ای یاریگر ورود به عرصه بازار آزاد است.
عضو هیئت مدیره انجمن پلیمر و پلاستیک استان اصفهان تصریح کرد: بدیهی است شرکت هایی که نتوانند به اندازه نیاز واقعی از بورس خرید کنند مازاد آن را به اجبار از بازار تهیه می کنند و گاهی موجودی انبارهای پتروشیمی این مواد بسیار بالاست و این امر نشانگر عدم توازن عرضه و تقاضا است.
وی در ادامه به ورود کارگروه شورای رقابت به این داستان برای ساماندهی به این وضعیت اشاره کرد و گفت: در هفته های اخیر ورود شورای رقابت به کف عرضه مواد در بورس می تواند نوید بخش این باشد که بالاخره مدیریت عرضه در کشور در حال شکل گیری است فقط در سال جاری روند عرضه، قیمت پتروشیمی و قیمت بازارگریدی پرمصرفی مانند 0035 می تواند نیاز مبرم به مدیریت عرضه گریدها را مشخص نماید که در ابتدای سال حتی به اختلاف قیمت بیش از 25 درصد این محصول در بورس و بازار منجر شد در بسیاری از گریدهای مشابه هم متوازن نبودن (به عنوان مثال پلی پروپیلن ها )عرضه و تقاضا معمولا به سود دلالان و به زیان تولیدکنندگان می انجامد.
جمالی در خصوص پیشنهادی برای کاهش تنش ها می گوید: داشتن برنامه سالانه عرضه با توجه به نیازهای فصلی برخی گریدها با کمک تشکل ها و تعاونی ها می تواند تنش های بازار را بسیار کاهش دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه جذابیت های صادراتی پتروشیمی ها معمولا باعث کمبود عرضه در بازار داخلی می شود .
مدیر عامل شرکت طناب نقش جهان سپاهان در خصوص مناطق آزاد و چالش هایی که به تبع کدهای معاف از مالیات به وجود آمد تصریح کرد:مشکل مناطق آزاد و کد های معاف هم باعث ضرر و زیان شرکت هایی شد که به صورت قانونی و عملکرد شفاف مالی داشتند که با هر بار خرید زیان قابل توجهی نسبت به سایر رقبا متحمل می شدند این مشکل به صورت کلی حل شده ولی هنوز هم در برخی گریدهای فروش در بازار آزاد به نرخی پایین تر از بورس که به واسطه کدهای معاف هست مشاهده می شود.
وی در ادامه به مبنای نرخ گذاری داخلی اشاره کرد و گفت:مبنای نرخ گذاری فروش داخلی معمولا به زیان صنایع پایین دست است ، زیرا برخی پتروشیمی ها نرخ فروش صادراتی پایین تر از فروش داخلی دارند که عملا باعث می شود توان صادراتی بنگاهای پایین دست کاهش یابد و همچنین بازه کوتاه زمانی متوسط نرخ دلار هم باعث می شود همچون هفته های گذشته شوک های قیمتی وارد شود که متاثر از نرخ جهانی نبوده و فقط به زیان مصرف کنندگان داخلی و مخصوصا بنگاهای صادراتی منجر شود.
جمالی در پایان به رقابتی نبودن قیمت ها اشاره کرد و گفت: با توجه به رقابتی نبودن قیمت ، شرایط پرداخت و شرایط کیفی در بازار داخل کشور برای صنایع پایین دست نسبت به واحد های مشابه در خارج از کشور( فروش مدت دار سابیک در برخی کشورهای منطقه ) و مشکلات و کمبود نقدینگی برخی واحدهای پایین دست، فروش مدت دار و ساز وکار آن باید در بورس کالا نهادینه گردد.
وی تصریح کرد: به باور من همچنین همانطور که جریمه تاخیر پرداخت به خریداران تعلق می گیرد باید تولید تولید کنندگان نیز مشمول جرایم تاخیر تحویل و کیفیت کالا گردند و به تعهدات زمانی و کیفی کاملا پایند باشند.

تهیه کننده: عارفه مشایخی


تعداد بازدید : ۳,۰۵۷