مذاکره پتروشیمی گلستان با 4 فاینانسور خارجی

مذاکره پتروشیمی گلستان با 4 فاینانسور خارجی
(شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۲۸

مدیرعامل پتروشیمی گلستان از تلاش این مجموعه برای دریافت فاینانس خارجی یا سرمایه گذار ایرانی، خبر داد و گفت: درصورت تامین مالی پتروشیمی گلستان ظرف مدت حدود 3 سال اجرا می شود.

علاءالدین حیدری در گفتگو با خبرنگار نیپنا، با تاکید براینکه فاینانسورها در بخش تضامین دچارمشکل می شوند، اظهارکرد: برای تامین مالی طرح پتروشیمی گلستان تاکنون با شرکت هایی از کشورهای کره، چین، ایتالیا و آلمان مذاکره داشته ایم و امید است این طرح بتواند منابع مالی مورد نیاز خود را دریافت کند.

وی با اشاره به این که پتروشیمی گلستان نیاز به 324 میلیون یورو سرمایه دارد، گفت: پیش از این مقرر بود که 277 میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی و 200 میلیارد تومان نیز به صورت ریالی تامین شود، اما این امر محقق نشد و صندوق توسعه ملی به عناوین گوناگون این اعتبار را تامین نکرد.

مدیرعامل پتروشیمی گلستان با اشاره به این که دولت می تواند کمک کند و خود پروژه را در دست گیرد، به توان هلدینگ خلیج فارس در تامین منابع اشاره کرد و گفت: هلدینگ خلیج فارس می تواند در پروژه پتروشیمی گلستان مشارکت داشته باشد و تامین مالی کند. از سوی دیگر با سایر شرکت های ایرانی نیز دراین زمینه گفتگو کرده ایم، هیچ یک از شرکت ها پاسخ منفی ندادند این موضوع را در دست بررسی و مطالعه دارند.

حیدری با تاکید بر این که تمام مجوزهای لازم برای اجرای پتروشیمی گلستان آماده است و تنها مشکل تامین اعتبار وجود دارد، گفت: پتروشیمی گلستان تا کنون حدود 20 درصد پیشرفت داشته و اکنون مساله تامین منابع مالی مطرح است.

وی با اشاره به ظرفیت اسمی تعریف شده برای پتروشیمی گلستان گفت: این مجتمع قراراست در آینده 677 هزار تن آمونیاک مایع تولید کند که تبدیل به یک میلیون و هفتاد و سه هزار تن گرانول واوره می شود.

به گزارش نیپنا، شرکت صنایع پتروشیمی گلستان در سال 1386 در اداره ثبت شرکت های شهرستان گرگان ثبت با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت خود را با موضوع احداث، راه اندازی وبهره برداری کارخانجات صنعتی محصولات پتروشیمی وتبدیل کلیه مواد پتروشیمیایی و فرآورده های فرعی ومشتقات آنها و همچنین انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، مالی و اعتباری آغاز کرد.

زمین در نظر گرفته شده برای هدف مذکور به مساحت تقریبی 300 هکتار در حد فاصل 30 کیلومتری شهرستان گرگان، سه راه گمیشان، جاده اینچه برون حد فاصل 15 کیلومتری شهرستان آق قلا در دست احداث است.
بر اساس این گزارش بخش عمده ای از آمونیاک تولیدی برای تولید اوره در داخل مجتمع مصرف شده و 74 هزار تن به صورت مازاد برای عرضه مستقیم به بازار در نظر گرفته شده است. عمده ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است و آن را می توان هم به صورت مستقیم به عنوان کود شیمیایی به کار برد و همچنین در تولید مواد مانند نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم، مونوامونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات  و اوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد.

برخی دیگر از کاربردهای جزیی آمونیاک در تولید موادی مانند لاستیک، کائوچو، بازیافت آب، تولید کاغذ و مقوا، تهیه پودرهای شستشو و صنایع چرم و پارچه است.

بزرگترین بازار مصرف اوره کودهای شیمیایی ( جامد ومایع ) است. اوره هم به صورت یک محصول نهایی و هم به صورت یک ماده واسطه در تولید کود استفاده می شود. علاوه بر مصرف مستقیم آن در کودهای شیمیایی، این ماده در تولید محلول های نیتروژنی و نیز در اختلاط میکانیکی کودهای جامد نیز مورد مصرف دارد.

از موارد دیگر کاربرد اوره می توان به فورم اوره ها (urea forms) ، اوره مایع ، رزین های اوره فرمالیید، چسب ها، صنعت کاغذ، خوراک دام، ملامین، تولید اسید سولفامیک و نمک آمونیوم آن، جداسازی نرمال پارافین ها از برش های هیدروکربنی و غیره اشاره کرد.

تعداد بازدید : ۱,۴۷۶