آذربایجان قطب صنعت پتروشیمی می شود

آذربایجان قطب صنعت پتروشیمی می شود
(پنج شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵) ۱۲:۱۱

وزیر نفت در حاشیه مراسم نمادین کلنگ زنی خط لوله اتیلن میاندوآب تا تبریز،گفت: آذربایجان آخرین مسیر گازی کشور است که می تواند با افزایش دو برابری تولید به قطب صنعت پتروشیمی کشور تبدیل شود.

به گزارش نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز پنجشنبه (16 دی ماه) درمراسم آغاز عملیات اجرایی خط لوله انتقال اتیلن غرب در پتروشیمی تبریز گفت: با انتقال اتیلن غرب، شرکت پتروشیمی تبریز از مصرف خوراک گران قیمت رها شده و اقتصاد این شرکت دگرگون می شود.

وی اظهارکرد: برای نجات پتروشیمی تبریز باید خوراک این مجتمع تغییر می یافت.

زنگنه با تاکید بر افزایش ظرفیت این شرکت، گفت: با توجه به این که آذربایجان کمبود سرمایه گذار و فعال اقتصادی ندارد، تبریز باید یکی از کانون های توسعه پتروشیمی کشور باشد.

وزیر نفت اعلام کرد: امکان اختصاص 12 میلیون متر مکعب گاز برای توسعه صنعت به منطقه آذربایجان شامل اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وجود دارد.

وی گفت: 8 میلیون متر مکعب گاز در این منطقه باید صرف ایجاد واحدهای پتروشیمی جدید با تکنولوژی بالا شود.

وزیر نفت با تاکید بر تکمیل زنجیره صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی، گفت: پتروشیمی تبریز می تواند نقش مهمی در تامین نیاز این صنایع ایفا کند.

زنگنه گفت: خوراک واحدهای جدید پتروشیمی تبریز باتکمیل زنجیره ارزش تا 30 درصد تخفیف تامین می شود.

وی با بیان این که معمولا برای کلنگ زنی به مراسمی نمی روم و تا طرحی 100 درصد تمام نشده باشد افتتاح نمی کنم، افزود: تبریز یکی از چند کانون تمدنی ایران در حوزه های اقتصادی و صنعتی و بحث های فرهنگی است و از نقاط تعاملات بین المللی ایران با خارج کشور است که به همین دلیل به این شهر آمده ام.

زنگنه گفت: من به اراده و سخت کوشی بی نظیر و عقل اقتصادی این مردم ایمان دارم و آن را تحسین می کنم. طرح خط اتیلن 154 کیلومتری میاندواب در استان آذربایجان غربی تا تبریز با اعتبار پیش بینی شده 2 هزار و 150 میلیارد ریال اجرا می شود.

با اجرای طرح انتقال اتیلن از میاندواب به تبریز امکان انتقال سالانه 200 هزار تن اتیلن به پتروشیمی تبریز ممکن می شود و افزایش ظرفیت تولید این شرکت به 500 هزار تن در سال از اهداف اجرای این طرح است.
این هدف در راستای انتقال اتیلن از خط لوله غرب با اجرای طرح های توسعه مجتمع پتروشیمی تبریز از جمله واحدهای جدید اتیلن بنزن، استایرن منومر و واحد پلی اتیلن به مجموعه واحدهای فعلی محقق می شود.
مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت 391 هکتار و ارتفاع 1362 متر از سطح دریا در جنوب غربی شهر تبریز و در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است.

خوراک مجتمع پتروشیمی تبریز، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می شود.

در زمان حاضر امکان تولید 11 محصول و بیش از 20 گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع پتروشیمی تبریز وجود دارد.


تعداد بازدید : ۲,۱۴۳