افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی دو برابر سریعتر از رشد اقتصاد جهانی

افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی دو برابر سریعتر از رشد اقتصاد جهانی
(شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵) ۱۱:۴۶

همزمان با روند بهبود فضای کسب و کار و نیز رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه تقاضا برای محصولات پتروشیمی رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، ﻋﺒﺪﺍﻟﻮﻫﺎﺏ ﺍﻟﺴﻌﺪﻭﻥ، ﺩﺑﯿﺮ ﮐﻞ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻭ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎﺭﺱ (GPCA)، به تازگی عنوان کرد: با وجود کندی آهنگ رشد اقتصادی در تعدادی از بازارهای کلیدی، پیش بینی می شود تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی سالانه با نرخ 4-4.5 درصد رشد یابد. این رقم دو برابر سرعت رشد اقتصاد جهانی محسوب می شود.
وی در گفتگو با موسسه ICIS افزود: با وجود افت تقاضا از سوی چین و چالش های بزرگ اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین که انتظار می رود میزان تقاضا را بسیار شدیدتحت تاثیر قرار دهد؛ برآورد می شود رقم رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی همچنان دو برابر متوسط جهانی تولید ناخالص داخلی (global GDP average) باقی بماند.
بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) به ترتیب رشد 2.4 و 3.1 درصدی را برای اقتصاد جهانی در سال 2016 میلادی پیش بینی کردند و معتقدند که این رقم در سال 2017 اندکی بهبود می یابد.
بر اساس گزارش میان مدت بازار نفت که درسال 2016 از سوی آژانس بین المللی انرژی منتشر شد؛ برآورد می شود در بازه زمانی سال های 2015 تا 2021 تقاضا برای نفت خام از سوی پتروشیمی ها تا 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که به معنی رشد سالیانه سه درصد خواهد بود.
بر اساس این گزارش، ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻭ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎﺭﺱ در تاریخ 27 تا 29 نوامبر سال 2016 نشست سالانه خود را در دبی امارات متحده عربی با موضوع "رقابت پذیری" (competitiveness) برگزار کرد.
السعدون اظهار داشت: این همایش با حضور نزدیک به بیش از 2000 نماینده از نقاط مختلف جهان و با تمرکز بر نکات کلیدی و مورد نیاز شرکت های پتروشیمی برای حفظ قدرت رقابت پذی خود در سطح بین المللی برگزار شد.
السعدون ادامه داد: صنعت ما روندی چرخه ای را دنبال می کند و وقتی که این چرخه در سراشیبی قرار گیرد؛ فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری های پرهزینه در بخش صنایع شیمیایی نظیر پروژه های پتروشیمی است. فعالان این صنعت در حال حاضر می توانند از پایین بودن هزینه های ساخت و ساز در کشورهای حاشیه خلیج فارس بهره ببرند. برای مثال می توان به قیمت فولاد اشاره کرد که به مراتب ارزن تر از گذشته است.
از این رو فاکتورهایی نظیر تقاضا برای محصولات پتروشیمی و در اختیار بودن خوراک به ویژه در منطقه خاورمیانه بسیار اهمیت می یابند.
صنعت پتروشیمی کشورهای حاشیه خلیج فارس عمدتا در بخش صادرات فعالیت دارد و 80 درصد از محصولات تولیدی خود را روانه بازارهای بین المللی می کند. اما این صنعت با چالش های مهمی نظیر ترافیک بنادر، مشکلات گمرکی، کمبود هزینه در بخش زیرساخت ها و توقف مذاکرات برای عقد قرارد تجارت آزاد با بلوک های اقتصادی بزرگی مانند اتحادیه اروپا روبروست.
هیئت اجرایی ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻭ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎﺭﺱ تاکید کرد که پیگیری سیاست های بازار آزاد برای توسعه صنعت پتروشیمی منطقه اجتناب ناپذیر است. به ویژه آن که با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده، بازار با عدم ثبات روبرو خواهد بود. با این حال انتظار نمی رود جریان تبادل محصولات شیمیایی تاثیر چندانی بپذیرد.
السعدون همچنین اعلام کرد که این انجمن از سیاست های بازار آزاد دفاع می کند. او تصریح کرد: معتقدیم که این موضوع به نفع همگان از جمله صادرکنندگان و خریداران است. چرا که با رفع موانع تجارت، قیمت تمام شده محصولات برای مشتریان نهایی نیز پایین تر خواهد بود.
وی افزود: رفع موانع تجارت چه از نوع تجاری، چه از نوع فنی بسیار حائز اهمیت است و به نفع همگان خواهد بود. تاثیرات مثبت این سیاست در بلند مدت به مراتب محسوس تر خواهد بود.

تعداد بازدید : ۲,۱۴۷