چشم انداز بازار بوتادین آسیا در سه ماهه اول سال 2017 میلادی

چشم انداز بازار بوتادین آسیا در سه ماهه اول سال 2017 میلادی
(یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵) ۱۳:۵۴

برآورد ها حاکی از آن است که که قیمت بوتادین به 2 هزار و 200 دلار به ازای هر تن بر حسب CFR شمال شرق آسیا برسد واحتمال دارد که در بلندمدت سطح قیمت ها نسبت به اوایل سال 2017 میلادی فراتر رود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، منابع بازار می گویند: پیش بینی می شود قیمت اسپات (تک محموله ای) بوتادین (BD) در آسیا همچنان روند صعودی خود را در سه ماهه اول سال 2017 میلادی حفظ کند. این در حالیست که انتظار می رود در هفته های منتهی به تعطیلات سال نو قمری در اواخر ژانویه فعالیت بازار کاهش یابد.
همچنین پیش بینی ها نشان می دهد که به دنبال یک رشته عملیات تعمیر و نگهداری در واحدهای کراکر و بوتادین آسیا، بحران کمبود عرضه همچنان پابرجا بماند. اما احتمالا در پی افت تقاضای معمول برای این محصول قبل و در طول تعطیلات سال نو قمری که در بیشتر کشورهای شمال و جنوب شرق آسیا جشن گرفته می شود؛ اندکی از فشار افزایش قیمت ها کاسته خواهد شد.
تعطیلات سال نو قمری از 28 ژانویه سال آینده میلادی آغاز می شود و انتظار می رود حجم کلیه فعالیت های تجاری و تولیدی در بازار کلیدی چین از اواسط ژانویه 2017 کاهش یابد. اما عرضه کنندگان بوتادین تحت تاثیر کمبود عرضه موجود در بازار و چشم انداز افزایش بهای نفت خام در سال آینده میلادی، قیمت های پیشنهادی خود را برای محموله های ارسالی در ژانویه بر مبنای CFR شمال شرق آسیا به 2 هزار و 200 دلار در هر تن افزایش داده اند.
این گزارش می افزاید: داده های منتشر شده توسط موسسه ICIS نشان می دهد که در نهم دسامبر قیمت متوسط بوتادین بر مبنای CFR شمال شرق آسیا به هزار و 790 دلار به ازای هر تن بالغ شد.
تعدادی از شرکت های دارای واحد کراکر در آسیا شامل لوته کمیکال تایتن (Lotte Chemical Titan) مالزی، شرکت پتروشیمی سنگاپور (PSC) و شرکت CPC تایوان در نظر دارند واحدهای بوتادین خود را به منظور عملیات تعمیر و نگهداری در سه ماهه اول سال 2017 تعطیل کنند.
داده های موسسه ICIS همچنین نشان می دهد که قیمت اسپات این محصول از اوایل نوامبر روندی صعودی داشته و در بازه زمانی 11 نوامبر تا 23 دسامبر حدود 50 درصد افزایش را تجربه کرده است. قیمت ها به ویژه در ماه دسامبر و در پی رشد قابل ملاحظه تقاضا از سوی صنایع پایین دستی مصرف کننده بوتادین شامل تولیدکنندگان لاستیک مصنوعی (synthetic rubber) و آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) در آستانه تعطیلات سال نو قمری افزایش یافت. رشد تقاضای یادشده به منظور تامین ذخایر مورد نیاز صورت گرفت.
فعالان بازار پیش بینی می کنند که روند افزایش قیمت از اواسط ژانویه تا بعد از تعطیلات که برای یک هفته کامل در چین جشن گرفته می شود؛ به طور تدریجی کاهش یابد. در طول این مدت مجتمع های تولید لاستیک مصنوعی این کشور تا اواسط ماه فوریه فعالیت خود را متوقف می کنند یا نرخ تولید را کاهش می دهند. اما با بازگشت این مجتمع ها به مدار تولید و افزایش تقاضا در بازار مهم چین، احتمالا بازار شاهد جهش چشمگیر قیمت ها خواهد بود.
اما نگرانی های وجود دارد که قیمت محصولات صنایع پایین دستی نظیر لاستیک های مصنوعی نتواند همگام با شیب تند رشد قیمت بوتادین افزایش یابد. با این وجود سطح تقاضا برای محصولات پایین دستی در حال حاضر از شرایط مطلوبی برخوردار است.
یک تولیدکننده لاستیک مصنوعی در چین می گوید: به دنبال پیش بینی ها در مورد افزایش تقاضا برای لاستیک مصنوعی از سوی کارخانجات تولیدکننده تایر اتوموبیل در سال 2017 میلادی، هم اکنون سطح تقاضا در این کشور بسیار مطلوب است.
تولیدکننده دیگری عنوان کرد: در حال انجام بررسی برای افزایش قابل توجه قیمت لاستیک مصنوعی برای ماه ژانویه هستیم. اما باید اطمینان حاصل کرد که این افزایش قیمت قابل قبول و در طول سه ماهه اول سال آینده میلادی پایدار خواهد بود.
بوتادین یک ترکیب آلی است. بخش عمده آن به عنوان محصول جانبی طی فرآیند کراکینگ نفت (با بخار) در تولید اتیلن بدست می آید. هیدروژن زدایی از بوتان یا بوتن روش دیگری است که در صورت پایین بودن حجم تولید به صورت عملیات یک مرحله ‌ای یا دو مرحله ‌ای انجام می‌گیرد. مصرف عمده این ترکیب در تولید لاستیک مصنوعی است.

تعداد بازدید : ۲,۱۹۱