ساخت یک مجموعه پتروشیمی جدید در جمهوری آذربایجان

ساخت یک مجموعه پتروشیمی جدید در جمهوری آذربایجان
(یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵) ۱۱:۰۶

شرکت سوکارآذربایجان قصد دارد تا با همکاری شرکت های معتبر بین المللی یک مجموعه گسترده تولید محصولات پتروشیمی را با هدف تکمیل زنجیره ارزش احداث کند.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه تخصصی پلاست مارت، شرکت دولتی و غول انرژی جمهوری آذربایجان موسوم به سوکار (SOCAR) به عنوان بخشی از پروژه ساخت یک مجموعه پتروشیمی و فرآوری گاز در این کشور، تعدادی قرارداد واگذاری لیسانس فناوری های نوین را با گروهی از شرکت های بین المللی شامل تکنیپ، یونیویشن تکنولوژیز (Univation Technologies)، شرکت اکسنز (Axens) فرانسه و سینوپک تک (Sinopec Tech) چین به امضاء رساند.
بر اساس این قرارداد، شرکت سوکار پروانه و مجوز بهره برداری از فناوری های مرتبط را از شرکت های یادشده دریافت می کند و این شرکت ها متعهد به ارائه خدمات مهندسی و طراحی مورد نیاز برای راه اندازی پروژه جدید خواهند بود. اعتبار مورد نیاز برای این طرح توسعه ای نیز قرار است از محل پروژه چینی کمربند اقتصادی راه ابریشم تامین شود.
پروژه مجموعه پتروشیمی و فرآوری گاز شرکت سوکار با هدف به حداکثر رساندن ارزش افزوده زنجیره نفت و گاز در بخش های بالادستی، میان دستی و پایین دستی اجرایی می شود و قرار است به خلق یک صنعت پیشرفته و استاندارد فرآوری در جمهور آذربایجان بینجامد. هدف عمده این پروژه تامین گاز طبیعی تصفیه شده برای مصرف کنندگان داخلی و تضمین تولید و عرضه محصولات پلیمری با ارزش افزوده بالا در این کشور است.
واحد فرآوری گاز و مجتمع های پتروشیمی این مجموعه در منطقه Garadagh واقع در 15 کیلومتری باکو احداث و به بهره برداری می رسند. مجموعه پتروشیمی جدید شامل یک واحد کراکر بخار، واحد سوئینگ تولید پلی اتیلن و دیگر واحدها خواهد بود و از ظرفیت تولید سالانه 600 هزار تن پلی اتیلن و 120 هزار تن پروپیلن برخوردار است.

تعداد بازدید : ۲,۸۸۸