اجرایی شدن پتروشیمی ممسنی در گرو 350 میلیون یورو

اجرایی شدن پتروشیمی ممسنی در گرو 350 میلیون یورو
(یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵) ۱۰:۵۵

مدیر عامل پتروشیمی ممسنی با اشاره به پیشرفت کم سرعت این طرح به دلیل ناموفق بودن در اخذ فاینانس و تامین مالی، گفت: فاینانسورهای خارجی نیازمند تضمینی برای عمل به تعهدات هستند و بانک ها نیز گارانتی های سنگینی می خواهند.

سید جواد احمدی نژاد در گفتگو با خبرنگار نیپنا، با تاکید بر این که پتروشیمی ممسنی کمتر از 10 درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: شرکت ما شرایطی مشابه سایر شرکت های خط دنا و شرکت هایی که کمتر از 10 درصد پیشرفت داشته اند، دارد.
وی افزود: هم اکنون درحال پیگیری برای اخذ فاینانس هستیم که تا این تاریخ این امر محقق نشده است؛ با وجود امضای برجام و گشایش فضای سیاسی و اقتصادی، به دلیل وجود مشکلات بانک های داخلی و حجم بالای گارانتی های درخواستی از سوی بانک ها، سرمایه گذار نمی تواند منابع مالی طرح را تامین کند.
مدیر طرح پتروشیمی ممسنی با اشاره به سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح پتروشیمی ممسنی، گفت: بر اساس آخرین برآورد، برای اجرای پتروشیمی ممسنی نیاز به 350 میلیون یورو سرمایه است.
احمدی نژاد با اشاره به این که پتروشیمی ممسنی حدود 7 درصد پیشرف در اجرا داشته است،گفت: در جلساتی که با شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشته ایم، همواره مشکلات را بیان کرده ایم و NPC نیز از ما حمایت کرده است اما مشکل اینجاست فاینانسورهای خارجی نیازمند ارائه مدرکی برای انجام تعهد خوراک هستند.
مدیر طرح پتروشیمی ممسنی درمورد تامین خوراک پس از اجرای خط اتیلن غرب برای گروه دنا، گفت: خوراک ما از طریق پتروشیمی گچساران تامین خواهد شد که هم اکنون بیش از 30 درصد پیشرفت دارد و مشکلی در این مورد نداریم.
احمدی نژاد با تاکید بر این که مشکل خط انتقال خوراک نیز قابل حل شدن است، گفت: مشکل اصلی، تامین منابع مالی است. ساختار اقتصادی ما مشکل دارد و ضعیف است، از سوی دیگر بخش خصوصی کشور نیز ضعیف است و از توانایی اجرای بالایی برخوردار نیست. قوانین، بانک ها را بسیار محدود کرده است و تا چندین برابر گارانتی نگیرند، نمی توانند طرح را تضمین کنند.
وی تاکید کرد: درمورد اجرای طرح پتروشیمی ممسنی نیز نمی توان پیش بینی دقیق داشت، اما می توانیم بگوییم درصورت تامین منابع مالی، طی 36 ماه طرح اجرا می شود.
مدیر طرح پتروشیمی ممسنی درمورد علاقه اجرای فاز3 خط لوله اتیلن غرب توسط گروه دنا نیز تاکید کرد: این امر توجیه اقتصادی طرح را از بین می برد چرا که 10 درصد افزایش هزینه خواهیم داشت و امکان پذیر نیست.
احمدی نژاد خاطرنشان کرد: درصورتی که دولت خط اتیلن غرب را در فاز 3 اجرا نکند، طرح پتروشیمی ممسنی اجرایی نمی شود.
به گزارش نیپنا، در سفر استانی رییس جمهور به استان فارس در نیمه اردیبهشت ماه سال 86 بر احداث یک واحد تولید پلی اتیلن سنگین به ظرفیت 300000 تن در سال در نور آباد ممسنی تاکید و این طرح به عنوان یک طرح ملی نامگذاری شد. در تعقیب مصوبات هیات دولت، شرکت پتروشیمی ممسنی به صورت سهامی عام تاسیس شد و در تاریخ 9/10/1386 به ثبت رسید.
این شرکت مجری پروژه واحد تولید پلی اتیلن سنگین نور آباد ممسنی بوده، هدف از اجرای آن در مرحله اول تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی است.
زمین 93 هکتاری اختصاص داده شده به پروژه در تاریخ 19/10/1386 کلنگ زده و بدین ترتیب تاریخ شروع عملیات اجرایی طرح تعریف شد. زمان اجرای پروژه نیز چهار سال از زمان تامین ارز خواهد بود.
پتروشیمی ممسنی مقرر است سالانه 300000 تن پلی اتیلن سنگین تولید کند؛ پلی اتیلن ماده ای بدون بو و رنگ، شفاف و به شکل جامد کریستالی است که کاربردهای متعددی در زمینه های بسته بندی مواد غذایی، ظروف مواد شیمیایی مایع و جامد شوینده ها، شامپوها، داروها، رنگ، مواد آرایشی و روغن موتور و جعبه های نوشابه و میوه ، بشکه ها و مخازن ، انواع فیلم ها ( فیلم های کشاورزی، شرینک، استرچ، انواع کیسه ) بسته بندی مواد غذایی و لبنی، زباله فریزر( لوله های آب و فاضلاب و لوله های تحت فشار گاز، وسایل پلاستیکی خانگی، اسباب بازی ها، روکش سیم و کابل، انواع درپوشها و کلاهکها و ... ) دارد.
انعطاف پذیری و مقاومت ضربه ای این محصول نسبت به سایر پلی اتیلن ها کمتر است ولی مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی و تنش های شکننده محیطی خوب است بنابراین از این نوع پلیمر در تولید انواع محصولات تجارتی مانند ظروف نگهدارنده سوخت، صندلی های مورد استفاده در فضای باز، اسباب بازی ها، جامه دان ها ، لوله ها و مجراها استفاده می شود.
پلی اتیلن سنگین پر مصرف ترین نوع پلی اتیلن در جهان است. کاربردهای این ماده در بازارهای داخلی و خارجی بستگی به نوع و گرید آنها متفاوت است ولی بیشترین کاربرد پلی‌اتیلن سنگین در ایران برای تولید محصولات پلاستیکی ، تزریقی است که با روش قالب گیری تحت فشار تولید می شوند و در حدود 27 درصد از کل میزان مصرف این ماده را تشکیل می دهد. یکی دیگر از کاربردهای منحصر به فرد پلی‌اتیلن سنگین تولید لوله است به طوری که در حدود 11 درصد از کل مصرف پلی‌اتیلن سنگین صرف ساخت لوله می شود و پیش‌بینی می شود که این میزان در سال‌های آتی نیز افزایش یابد. تولید فیلم و ورق یکی دیگر از کاربردهای پلی‌اتیلن سنگین است و تقریبا 20 درصد از کل مصرف را تشکیل داده، یکی از کاربردهای مشترک انواع پلی‌اتیلن‌ها (پلی‌اتیلن سنگین، سبک و سبک خطی) به حساب می‌ آید.

تعداد بازدید : ۴,۷۲۴