تبدیل MTO به GTO در پتروشیمی مکران

تبدیل MTO  به GTO در پتروشیمی مکران
(سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۲۵

مدیر عامل پتروشیمی مکران از تبدیل واحدهای متانولی و جی تی او (GTO) در جهت افزایش راندمان تولید خبر داد.

به گزارش نیپنا؛ محمدرضا موثقی‌نیا افزود: در پتروشیمی مکران یک فرآیند که به تازگی  مطرح است به نام MTO (تبدیل متانول به الفین) قرار است اجرایی شود ، تلاش داریم در این تکنولوژی واحدهای متانولی را در چابهار به واحدهای MTO و GTO تبدیل کنیم؛ این تکنولوژی جدید تاکنون به ایران ورود پیدا نکرده است و در چابهار این واحد ها برای اولین بار احداث و به بهره برداری خواهد رسید که این امر باعث افزایش راندمان، کیفیت و ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی کشور خواهد شد.

موثقی‌نیا اظهار داشت: مراحل انتخاب سرمایه گذاران فاز اول پتروشیمی مکران که عمدتا ایرانی هستند نهایی شده و تلاش داریم تا سرمایه گذاران خارجی را نیز وارد این پروژه کنیم تا اگر شرکت های ایرانی از برنامه های طراحی شده عقب ماندند با آن ها همکاری را آغاز کنیم.

گفتنی است؛ توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه چابهار (مکران) در سال 1391 در هیئت دولت به تصویب رسید. پیرو این مصوبه مقررشد، در منطقه آزاد چابهار زمینی به وسعت 1200 هکتار جهت ایجاد زیرساخت‌ها و تامین یوتیلیتی و آماده‌سازی قطعات زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در اختیار قرار گرفت.

دسترسی به بازارهایی مانند چین، هند و پاکستان که بیشترین محصولات پتروشیمی ایران به آنها صادر می‌شوند، یکی از مزیت های مهم اقتصادی توسعه صنایع پتروشیمی (بالادست و پایین دست) در منطقه چابهار است.

در حال حاضر احداث 18 واحد بالادستی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه 25 میلیون تن (17 میلیون تن مایع و 8 میلیون تن جامد) شامل 4 واحد اوره و آمونیاک، 5 واحد متانول، 4 واحد متانول-آمونیاک، یک واحد آروماتیک، یک واحد MTP و 2 واحد الفین و همچنین 30 واحد پایین دست پتروشیمی در این منطقه پیش‌بینی شده است.
قرار است توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه چابهار در سه فاز با 15 میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی اجرا شود.

تعداد بازدید : ۲,۲۰۵