اجرای طرح توسعه بندر پتروشیمی پارس

اجرای طرح توسعه بندر پتروشیمی پارس
(دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۱۶

طرح توسعه بندر پتروشیمی پارس پس از بهره برداری متانول پتروشیمی مرجان و واحد الفین پتروشیمی بوشهر اجرایی می شود.

رضا کاوه رییس عملیات بندر پتروشیمی پارس (زیر مجموعه شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی) در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: پایانه های بندر پارس فعالیت خود را با 15 اسکله و پهلو گیری همزمان 12 فروند کشتی با تناژ 260 هزار تن صادرات آغاز کرده است و به تدریج با رشد صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه میزان بارگیری محصولات پتروشیمی از این پایانه به 12 تا 13 میلیون تن رسیده است.
وی ادامه داد: این بندر بیشتر برای صادرات محصولات تولیدی در مجتمع های پتروشیمی فعالیت می کند و تنها سالانه 2 تا 3 هزار تن هگزن برای کمک به تولید بعضی گریدهای پلیمری توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طریق این بندر وارد می شود.
کاوه تصریح کرد: نیمی از صادران بندر پتروشیمی پارس به چین و بعد از آن کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
رییس عملیات بندر پتروشیمی پارس گفت: ظرفیت کل پیش بینی شده این بندر برای بارگیری 30 میلیون تن محصولات مختلف پتروشیمی است که در حال حاضر از نیمی از ظرفیت آن استفاده می شود. این در حالی است که شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در نظر دارد تا بعد از بهره برداری متانول پتروشیمی مرجان و واحد الفین پتروشیمی بوشهر ظرفیت های بندر پتروشیمی پارس را ارتقا دهد.
وی افزود: در صورت بالا بودن تناژ صادراتی محصولات،این بندر می تواند از طریق چند اسکله بطور همزمان یک محصول را بارگیری کند. به عنوان مثال محصولات پتروشیمی زاگرس با تناژ 3300 هزارتن معمولا از طریق دو اسکله بارگیری می شود. محصولات از طریق خط لوله به بندر ارسال شده و در کشتی ها بارگیری می شود.
وی در مورد روند بارگیری کشتی ها در بندر پتروشیمی پارس گفت: معمولا شرکت ها یک ماه قبل میزان فروش، مشخصات محصول و زمان پهلوگیری کشتی را به ما اعلام کرده و ما برای زمان بارگیری برنامه ریزی می کنیم. چنانچه محصول صادراتی در مدت زمانی که کشتی پهلو گرفته است آماده نباشد یا میزان محصول ارسالی پایین تر از شاخص 55 درصد تعریف شده باشد دموراژ اتفاق می افتد که در این حالت واحد پتروشیمی باید هزینه دموراژ را به کشتی پهلو گرفته پرداخت کند و علاوه بر آن اگر محصول در خطوط انتقال از شرایط مشخص شده برای لود شدن کشتی نیز پایین باشد شرکت مشمول پرداخت هزینه اسکله نیز می شود.
کاوه در مورد بندر پتروشیمی پارس گفت: یکی از مزایای بندر درفت یا آبخور اسکله ها است اسکله های مایع در حدود 28 تا 30 متر و اسکله های گازی و کانتینر حدود 14 تا 14.5 متر آبخور دارند و این مزیت امکان پهلو گرفتن کشتی هایی با هد ریت 70 هزار تن را فراهم می کند. هد ریت کشتی های حمل مواد شیمیایی معمولا در حدود 70 تا 90 هزار تن هستند.
وی در ادامه افزود: نزدیکی بندر به مجتمع های تولیدی نیز از دیگر مزایای بندر پتروشیمی پارس است. زیرا نصب خطوط انتقال محصولات معمولا هزینه بالایی به مجتمع ها تحمیل می کنند و این نزدیکی مجتمع به پایانه باعث می شود تا هزینه های خط لوله انتقال محصولات برای مجتمع ها مقرون به صرفه و اقتصادی شود.
رییس عملیات بندر پتروشیمی پارس در پایان خاطر نشان کرد: اسکله 1 و 2 بندر پتروشیمی پارس در فاز دوم توسعه بندر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و امکانات اولیه مانند عرشه و ضربه گیر دارد اما هنوز نوع محصول انتقالی از این اسکله برنامه ریزی نشده و در حال مطالعه و بررسی است. علاوه بر این شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال بررسی شرایط برای افزایش ظرفیت و توسعه بیشتر بندر پتروشیمی پارس است.

تعداد بازدید : ۴,۶۷۵