سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری برای ساخت22 طرح در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری برای ساخت22 طرح در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
(شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵) ۱۴:۲۶

22 طرح توسعه ای (از 20 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی) با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلار و امکان ایجاد 3هزار شغل در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حال ساخت است.

به گزارش نیپنا، حجت اله میرزایی معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی پنجشنبه گذشته در راس هیاتی بلند پایه از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بازدید کرد و مورد استقبال مسئولین شهری، استانی و مورد استقبال مدیر عامل و مدیران ستادی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی  قرار گرفت.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مدیرعامل این سازمان در سخنانی درباره اهمیت صنعت پتروشیمی، گفت: امروزه صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت ارزش آفرین کشور و به عنوان تنها راهکار جلوگیری از خام فروشی نفت و تولید ارزش افزوده از این ماده ی مهم، در برنامه ریزی های کلان کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
سیدامید شهیدی نیا، با تبیین تاریخچه ای از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آخرین وضعیت این قطب صنعت پتروشیمی کشور را به لحاظ میزان سرمایه گذاری، ظرفیت تولید و اشتغالزایی تشریح کرد: ایجاد ظرفیتی معادل 26 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی در سه حوزه بالادست، میانی و پایین دست و ایجاد 30 هزار شغل مستقیم، دستاوردی است که با 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرف 19 سال گذشته در مساحتی به وسعت 2600 هکتار حاصل شده است و این میزان، 43 درصد از سهم پتروشیمی کشور میباشد.
وی پس از آن، اطلاعاتی در خصوص22 طرح در حال احداث (از 20 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی) با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلار و ایجاد3هزار شغل ارائه کرد.
شهیدی نیا،  صنایع تکمیلی پتروشیمی را که بیشترین اشتغالزایی و ارزش افزوده را تولید میکنند، دغدغه ی اصلی توسعه ی کشور دانست و بیان کرد: در این حوزه، 26 طرح با سرمایه مورد نیاز 3600 میلیارد تومان و برآورد ایجاد 1300 شغل جدید، امکان سنجی اقتصادی شده و آماده ی واگذاری به فعالان بخش خصوصی و صنعتگران است.
وی از برنامه ی دولت برای توسعه پتروشیمی در برنامه ششم توسعه گفت و خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری مناسبی برای ایجاد ظرفیت 7.5 میلیون تن محصول بالادستی، میانی و تکمیلی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است؛ عمده ی این طرح ها در حوزه زنجیره طرحه ای متانول، پروپان، بوتان، اتیلن، بنزن و تبدیل متانول به پروپیلن هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تنها محدودیت این منطقه برای توسعه ی صنایع را محدودیت زمین برای واگذاری اعلام کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر تقریبا 15 درصد از مساحت منطقه، زمین خالی داریم که عمدتا برای طرحهای پایین دست و کوچک مناسبند؛ بنابراین موضوع طرح توسعه منطقه ویژه در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار گرفته است.
سیدامید شهیدی نیا، گفت : این منطقه در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به احداث فضای سبز به میزان 92 هکتار اقدام، همچنین با احداث 73 هکتار فضای سبز توسط پتروشیمی ها در فضای داخلی شرکت ها میزان فضای سبز در کل منطقه به 165 هکتار افزایش یافته است. همچنین در راستای صیانت از محیط زیست احداث 5 تصفیه خانه صنعتی و نصب 150 آنالایزر را تفکری به سوی صنعت سبز دانست.
دکتر میرزایی ضمن تشکر از فعالیت های توسعه صنعتی انجام شده در منطقه که با برنامه ریزی منطقی و عقلایی در گذشته به ثمر رسیده است و انجام طرحهای آینده ، نسبت به توجه به حوزه مسئولیت های اجتماعی و نگاه ویژه به محیط زیست پیرامونی و توسعه اجتماعی و شهری ، کاهش فقر ، افزایش فرصت های شغلی ، تلاش برای توسعه نظام اجتماعی ، حمایت از توسعه فن آوری و نوآوری و شایسته سالاری و حفظ محیط زیست و پیگیری برای تدوین نظام نامه ای خاص برای مسئولیت های اجتماعی پرداخت.
معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: قطعا با دور اندیشی قابل وصف این سرمایه گذاری صورت گرفته و مسیر طولانی آن پیش بینی گردید است. همچنین تداوم سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی را مهم و جدی و در فضای بعد از برجام نقطه قوت این منطقه را تکمیل زنجیر ارزش و توسعه فاز دوم منطقه دانست.
وی بیان کرد: در صنعت بالادستی هدف اشتغال نیست بلکه عرصه رشد اقتصادی کشور می باشد و با تکمیل زنجیره ارزش در برنامه ششم، امر اشتغالزایی محقق خواهد گردید و آن زمان، ما یک اقتصاد مقاوم و تاب آور و ازرش زا خواهیم داشت .
وی در پایان، آمادگی این وزارت خانه را جهت تدوین نظام نامه ای جهت مسئولیت های اجتماعی را اعلام کرد.
مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ادامه سخنان معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ضمن تایید ضرورت توجه به مسئولیت های اجتماعی اشاره نمود: این دغدغه همیشگی صنعت پتروشیمی بوده و از گذشته سعی بر این بوده که توجه کافی به مسائل پیرامونی وجود داشته باشد و اکنون علی الرغم خصوصی سازی، اقدامات شایانی در حال انجام است ولی جهت دستیابی به توسعه پایدار تمامی سازمان های ذیربط در حوزه استان و شهرستان نیز باید به وظایف ذاتی خود در راستای تحقق به این امر را سرلوحه کار خود داده تا با مشارکت صنعت به هدف خود نایل آییم .

 

تعداد بازدید : ۱,۰۵۸