تشریح استراتژی صندوق ضمانت در حمایت از فاینانس خارجی پتروشیمی ها

صندوق ضمانت صادرات، سرمایه گذاری های خارجی را تضمین می کند

صندوق ضمانت صادرات، سرمایه گذاری های خارجی را تضمین می کند
(دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵) ۱۳:۰۶

عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران از طرح کمکی این صندوق برای توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی وحمایت از فاینانس خارجی درطرح های صنعت پتروشیمی خبر داد.

سید آرش شهرآیینی، عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران درگفتگو با خبرنگارنیپنا، با بیان این خبر تصریح کرد: طرحی به هیئت دولت ارائه شده است که استراتژی جدید صندوق ضمانت صادرات ایران برای ورود به پروژه های داخل کشور به خصوص صنعت پتروشیمی را مشخص می کند.
شهرآئینی افزود: نقش اصلی ECA ها موسسات اعتبارصادراتی، تنها در زمینه صادرات محصولات به خارج از کشور و تامین اعتبار برای قراردادها است اما پیش از آن باید محصول صادراتی در داخل کشور تولید شود، پس برای ساخت یک پروژه پتروشیمی که بتواند محصولات با ارزش افزوده تولید و صادر کند نیازمند تامین مالی داخلی هستیم.
به گفته شهر آیینی، خدمات این طرح در اختیار شرکت هایی قرار می گیرد که بیش از 50 درصد از تولید خود را به خارج از کشور صادر کنند.
وی افزود: در طرحی که مورد تصویب مجمع عمومی صندوق قرار گرفته است و در حال طی شدن روند قانونی و اجرایی خود است، فرآیند فاینانس خارجی در پروژه های داخلی تسهیل خواهد شد. یعنی اگر شرکت ها بتوانند برای پروژه صادرات محور خود یک فاینانس خارجی پیدا کرده و ارزش پروژه در حدود 30 میلیون دلار باشد، صندوق ضمانت صادرات ایران می تواند این پروژه را برای دریافت تسهیلات صددرصد ضمانت می کند. اما اگر پروژه بزرگ یا چند صد میلیارد دلاری باشد خود بخود یک کنسرسیوم مالی و بیمه ای راه اندازی می شود و صندوق در این کنسرسیوم به میزان 10 تا 20 درصد برای بخش بیمه ای وارد می شود.
شهرآیینی گفت: صادرات 15 میلیارد دلاری سال گذشته که به صورت عمده از طریق صنعت پتروشیمی بوده مدیون سرمایه گذاری های 10 تا 15 میلیارد دلاری گذشته کشور درمنطقه عسلویه است، بنابراین برای اینکه بتوانیم 40 میلیارد دلار خود را دو برابر کنیم باید یک سرمایه گذاری کلان دیگر در زمینه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در عسلویه و ماهشهر انجام دهیم تا به آینده درآمدی خود تا 10 سال دیگر امیدوار باشیم.
وی اظهارکرد: صندوق ضمانت صادرات ایران قصد دارد برای افزایش ظرفیت صادراتی کشور در زمینه احداث واحدهای تولیدی بزرگ داخلی به صنعت پتروشیمی ورود کند و می تواند سرمایه گذاری های خارجی را در این صنعت حمایت کند.
شهرآیینی افزود: اگر یک فعال صنعت پتروشیمی بخواهد در خارج از کشور یک واحد تولیدی راه اندازی کند برای استفاده از تسهیلات داخلی باید 80 درصد از خدمات فنی و مهندسی پروژه خود را از داخل تامین کند این در حالی است که عمده پیمانکاران نسبت به این محدودیت 80 درصدی معترض هستند زیرا توسعه طرح پتروشیمی موجود یا احداث یک واحد جدید نیازمند سرمایه گذاری خارجی است و فاینانس، تامین مالی مشروط است یعنی پول در صورتی در اختیار شما قرار می گیرد که از کالا و پیمانکار کشور سرمایه گذار استفاده کنید. در این حالت صندوق می تواند 40 درصد از مشکلات بیمه ای پروژه هایی که سرمایه گذار خارجی وارد می شود را تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی ایران باید به سمتی برود که بخش خصوصی بتواند با ضمانت ریسک سرمایه گذاری خود با طرف های خارجی قرارداد امضا کند و استراتژی های جدید کمک می کند تا تمام بار صنعت بر دوش دولت نباشد.
شهر آیینی در مورد شرایط توسعه صنعت پتروشیمی، گفت: طرح درون مرزی صندوق ضمانت صادرات ایران قصد دارد تا در صنعت پتروشیمی کشور ظرفیت های صادراتی ایجاد کند . البته این درحالی است که صندوق هر پروژه ای که درخواست تسهیلات و ضمانت کند را ضمانت نکرده و موارد درخواستی را بررسی می کند و بسته به اولویت ها و معیارهای تعیین شده پروژه هایی که ارزش افزوده بیشتری داشته باشند و به حلقه های پایینی صنعت نزدیک تر باشند در اولویت قرار می دهد.
وی افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران در شرایط فعلی می تواند 6 میلیارد تعهد ایجاد کند و در حال حاضر در سبد ریسک صندوق 2 میلیارد دلار صرف شده است و بعد از اجرایی شدن طرح درون مرزی، صندوق می تواند از ظرفیت 4 تا 5 میلیارد دلاری خود برای ضمانت طرحهای صادراتی داخلی استفاده کند.
شهر آیینی در مورد زمان اجرایی شدن طرح گفت: بعد از اطلاع رسانی عمومی صندوق ضمانت صادرات مبنی بر اجرایی شدن طرح جدید، شرکت ها می توانند بلافاصله درخواست های خود را اعلام کنند ولی بررسی تقاضاها به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.
وی در مورد معیارهای انتخاب پروژه ها گفت: اگر تقاضاها کم باشد تمام موارد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و چنانچه میزان تقاضا زیاد باشد بسته به معیارهای صندوق پروژه هایی با ارزش افزوده بالاتر و تکمیل کننده زنجیره ارزش در صنایع پایین دست پتروشیمی شانس بالاتری خواهند داشت.
شایان ذکر است که صندوق ضمانت صادرات یک موسسات اعتبار صادراتی ایرانی است که برای فاینانس پروژه های صنعتی ضمانت نامه صادر می کند. شرکت ها می توانند با این ضمانت نامه، صادرات کالا و خدمات ایرانی به خارج از کشور را در مقابل ریسک های سیاسی و تجاری بیمه کنند یعنی اگر خریدار خارجی پول پرداخت نکرد صندوق ضمانت صادرات خسارت را جبران می کند.
از طرفی ECA ها دسترسی به وام را برای شرکت ها تسهیل می کنند یعنی وقتی صادرکننده ای به بانک مراجعه می کند می تواند به جای وثیقه ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات را ارائه کند. سال گذشته در حدود 800 میلیون دلار ضمانت نامه صادراتی نزد بانک ها ارائه شد واستفاده کنندگان مشمول کاهش 2 درصدی نرخ سود شدند.

تعداد بازدید : ۱,۳۳۸