خوراک و یوتیلیتی دو مزیت مهم برای سرمایه گذاری در طرح های پتروشیمی قشم

خوراک و یوتیلیتی دو مزیت مهم برای سرمایه گذاری در طرح های پتروشیمی قشم
(سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵) ۱۱:۳۱

جزیره قشم با توجه به وجود زیر ساخت های مطلوب آماده میزبانی از طرح های پتروشیمی است.

حمیدرضا مومنی رییس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم درگفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر اهمیت توسعه صنعت پتروشیمی کشورمان در مورد زیرساخت های منطقه آزاد قشم برای ساخت طرح های پتروشیمی گفت: زیر ساخت های مورد نیاز در دو بخش خوراک و یوتیلیتی است و در همین راستا مطابق با توافق های صورت گرفته، قرار شد تا واحدهای پتروشیمی منطقه آزاد قشم درحدود 25 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عنوان خوراک دریافت کنند.
وی افزود: منطقه آزاد قشم تضمین می دهد که برای راه اندازی مجتمع های پتروشیمی یوتیلیتی های لازم مثل آب و برق  را در اختیار صنعت قرار دهد و قصد داریم تا مانند منطقه عسلویه، یک مجموعه متمرکز برای تامین برق، آب و بخار در منطقه آزاد قشم راه اندازی کنیم تا واحدهای تولیدی بدون دغدغه تامین زیر ساخت های مورد نیاز بتوانند با حداکثر ظرفیت تولید کنند.
مومنی تصریح کرد: ایجاد یوتیلیتی متمرکز منوط به اظهارنظر واحدهای تولیدی خواهد بود و هر آنچه که اقتصادی، منطقی  و موجب پیشبرد پروژه شود را  اجرا خواهیم کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در مورد طرح های تولیدی مجوز گرفته گفت: سه طرح برای تولید محصولاتی مانند pp مجوز گرفته اند اما در نهایت نوع و میزان تولید این واحدها با نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهد بود.
وی درباره عمده ترین دغدغه منطقه آزاد قشم برای جذب سرمایه گذار گفت: سه موضوع برای راه اندازی پروژه های پتروشیمی مهم است. اول اهلیت مالی سرمایه گذار یعنی منابع مالی سرمایه گذار باید برای ما قطعیت پیدا کند دوم اهلیت فنی و سوم زمان بهره برداری از پروژه است. زمانی که یک شرکت به ما پیشنهاد می دهد امکان مذاکره با شرکت های دیگر از ما سلب می شود. بنابراین نمی خواهیم فرصت های خود را از دست بدهیم و شرکت ها می توانند درخواست خود را ارائه کنند تا توسط کارشناسان فنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی  مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورتی که صلاحیت های لازم را احراز نکردند شرکت های خارجی و داخلی دیگر می توانند جایگزین شوند.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: درحال حاضر از برندهای معتبر خارجی کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی تقاضاهایی برای سرمایه گذاری دریافت کرده ایم.
مومنی در مورد تفاهمنامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با منطقه آزاد قشم گفت: برای اهلیت فنی پروژه ها از کارشناسان شرکت ملی صنایع پتروشیمی استفاده می کنیم و با توجه به مجموعه های بزرگی که در صنعت پتروشیمی کشور راه اندازی شده است تجربه کافی برای راه اندازی واحدهای پتروشیمی وجود دارد .
وی درمورد تخمین زمان مورد نیاز برای بهره برداری از واحدهای پتروشیمی  قشم ابراز داشت که با راه اندازی مجموعه های بزرگ صنعتی در کشور می توانیم زمان استاندارد برای راه اندازی یک مجتمع با ظرفیت مورد نظر را از پیش تعیین کنیم و متناسب با آن تقاضای سرمایه گذار را ارزیابی کنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در مورد میزان زمین اختصاص داده شده برای طرح های پتروشیمی گفت: مساحت مورد نیاز مجتمع ها به ظرفیت تولید و نوع محصول تولیدی بستگی دارد. ولی منطقه آزاد قشم آمادگی دارد تا هر میزان زمین مورد نیاز برای احداث مجتمع های پتروشیمی را در اختیار صنعت قرار دهد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس سیاست های کلی نظام در حوزه صنعت پتروشیمی حرکت می کنیم و با منویات شرکت ملی صنایع پتروشیمی هماهنگ هستیم و بر اساس تفاهمنامه همکاری امضا شده بین منطقه آزاد قشم و شرکت ملی صنایع پتروشیمی میزان ظرفیت تولید و محصول تولیدی با هماهنگی و مشاوره های شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین خواهد شد و دراین میان کار ما تسریع در سرمایه گذاری و تامین آب، برق و زمین است.
 


تعداد بازدید : ۳,۲۱۸