چشم انداز بازار پی وی سی آسیا در سال 2017 میلادی

چشم انداز بازار پی وی سی آسیا در سال 2017 میلادی
(شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵) ۱۴:۰۱

تحلیلگران بازار اعتقاددارند که کاهش قابل ملاحظه حجم عرضه پی وی سی، قیمت این محصول را در بازار آسیا طی نیمه اول سال 2017 میلادی ثابت نگاه داشته و قیمت ها همچنان بالا باقی بماند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، منابع بازار درماه نوامبر امسال اعلام کردند انتظارمی رود به دنبال در جریان بودن تعداد زیادی عملیات بارزسی، تعمیر و نگهداری در مجتمع های تولید پی وی سی (PVC) بر مبنای کاربید (carbide-based) چین و کاهش قابل ملاحظه حجم عرضه، قیمت این محصول در بازار آسیا در نیمه اول سال 2017 میلادی ثابت و همچنان بالا باقی بماند.
مامورو کادوکورا، رئیس شورای زیست محیطی وینیل ژاپن (VEC) نیز دوشنبه( اول آذر ماه) عنوان کرد: به احتمال زیاد بهای پی وی سی در بازار آسیا سال آینده میلادی تحت تاثیر کاهش شدید تولید این محصول در چین در سطح بالایی باقی خواهد ماند.
بر اساس این گزارش ، در پی کمبود عرضه، ساختار عرضه و تقاضا در بازار پی وی سی آسیا پس از مدت ها در حال متعادل شدن است. عرضه بی رویه در نتیجه نرخ بالای عملیات مجتمع های پی وی سی بر مبنای کاربید در چین و هزینه های پایین تولید این محصول در واحدهای مبتنی بر زغال سنگ، برای سال های متمادی نظام عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کرده بود.
وزارت اقتصاد، صنعت و تجارت ژاپن نیز اعلام کرد: آسیا در سال 2014 یک میلیون و 110 هزار تن مازاد عرضه پی وی سی داشت. این رقم در سال 2015 به یک میلیون و 160 هزار تن در سال رسید و پیش بینی می شد در سال 2016 به یک میلیون و 500 هزار تن بالغ شود.
از این رو قیمت پی وی سی در آسیا همواره تحت فشار بوده است و گاهی به سطحی پایین تر از هزینه های تولید می رسید. در سال 2014 شکاف قیمتی بین پی وی سی و مونومر وینیل کلراید (VCM) که خوراک تولید این محصول محسوب می شود؛ به 134 دلار و 52 سنت در هر تن و در سال 2015 به 143 دلار و 87 سنت برای هر تن رسید که پایین از  نقطه سر به سر (breakeven levels) از لحاظ سودآوری برای تولیدکنندگان (150 دلار به ازای هر تن) است، اما به دنبال کاهش و گاهی توقف فعالیت در مجتمع های یادشده، اختلاف قیمت پی وی سی و مونومر وینیل کلراید در سال 2016 به طور متوسط به 171 دلار و 16 سنت در هر تن رسید که بالاتر از نقطه سر به سر از لحاظ سودآوری است.
این گزارش می افزاید:نرخ عملیاتی مجتمع های تولید پی وی سی چین ازنیمه سال جاری میلادی به طور پیوسته کاهش یافت. به دنبال وضع مقرارت زیست محیطی سخت گیرانه تر از سوی دولت چین، تولید کنندگان پی وی سی بر مبنای کاربید این کشور برخی مجتمع های خود را به طور موقت تعطیل کرده یا نرخ تولید را در این واحدها کاهش داده اند. این وضعیت بلافاصله بر عرضه پی وی سی از سوی چین تاثیر گذاشت و قیمت این محصول در بازار داخلی به سطحی بالاتر از قیمت پی وی سی بر مبنای CFR رسید. این در حالیست که بسیاری از این مجتمع ها درصورتی که قادر به برآوردن معیارهای زیست محیطی در نظر گرفته شده نباشند؛ باید به طور دائمی تعطیل شوند.
بر اساس داده های منتشر شده توسط S&P Global Platts، بهای پی وی سی بر مبنای اتیلن (ethylene-based) در بازار داخلی چین در تاریخ 30 اکتبر امسال به هفت هزار و 700 یوآن برای هر تن رسید که بالاترین رقم از یازدهم سمپتامبر 2011 یعنی زمانی که قیمت این محصول هفت هزار و 925 یوآن به به ازای هر تن بود؛ محسوب می شود. از طرفی قیمت پی وی سی بر مبنای کاربید در 30 اکتبر سال جاری میلادی هفت هزار و 400 یوآن در هر تن تعیین شد که بالاترین رقم از 18 سپتامبر 2011 یعنی زمانی که قیمت این محصول هفت هزار و 425 یوآن برای هر تن بود؛ به شمار می رود.
همچنین اطلاعات موسسه پلاتس نشان می دهد که قیمت این محصول در بازار چین در ماه نوامبر همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است و در این ماه به بالاترین رکورد خود رسید. در تاریخ 16 نوامبر امسال قیمت پی وی سی بر مبنای اتیلن هشت هزار و 500 یوآن به ازای هر تن و پی وی سی بر مبنای کاربید هشت هزار و 450 یوآن برای هر تن تعیین شدند.
یکی از فعالان بازار چین می گوید: دولت چین این بار در مورد اجرای آیین نامه های زیست محیطی مصمم به نظر می رسد و تولیدکنندگانی که نرخ تولید خود را بدون اجازه دولت افزایش دهند؛ با جریمه های سنگینی مواجه خواهند شد.
برپایه این گزارش ، یک فعال بازار مستقر در ژاپن نیز عنوان کرد: نزدیک به 30 سال است که در حوزه تجارت پی وی سی فعالیت داشته ام و هرگز چشم انداز بازار تا این حد قوی نبوده است.
همراستا با افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی چین، قیمت پی وی سی بر اساس CFR چین نیز به بالاترین سطح در یکسال گذشته رسید و در تاریخ 23 اکتبر امسال 390 دلار به ازای هر تن تعیین شد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به پایین بودن قیمت این محصول بر مبنای CFR چین نسبت به بازار داخلی، علی رغم کاهش تقاضای فصلی در زمستان، قیمت پی وی سی بر مبنای CFR چین همچنان از پتانسیل لازم برای افزایش بیشتر برخوردار است. قیمت فعلی این محصول در بازار داخلی بر مبنای IP (import parity) در بازه هزار تا هزار و 30 دلار  برای هر تن برآورد می شود.
نرخ عملیاتی پایین تر مجتمع های پی وی سی بر مبنای کاربید در چین، میزان صادرات این کشور را شدید متاثر ساخته است.

بر اساس آخرین داده های منتشر شده توسط اداره گمرک چین، صادرات این محصول در ماه سپتامبر با لغزش 4/42 درصدی نسبت به ماه پیش از آن، به 82 هزار و 2 تن رسید. این موضوع به ویژه برای هندی ها که 30 درصد از واردات پی وی سی خود را از چین تامین می کنند؛ خوشایند نیست و مشتریان هندی این محصول چاره ای جز پذیرش قیمت های پیشنهادی بالاتر از سوی عرضه کنندگان دیگر نظیر تایوان، ژاپن یا کشورهای جنوب شرق آسیا ندارند.









تعداد بازدید : ۲,۶۷۶