بازاری آرام و انتظار برای رونق معامله ها در بورس کالا

بازاری آرام و انتظار برای رونق معامله ها در بورس کالا
(شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۰

بازارمحصولات پتروشیمی هفته گذشته در بورس کالا با محوریت پلیمرها با کاهش حجم معامله مواجه شد اماگرید های جذاب آن هنوز هم با رقابت و رشد قیمت مورد داد و ستد قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، ثبات نسبی قیمت ها در بازار آزاد و میل به کاهش نرخ نشان دهنده رکودی نسبی در بازار داخلی است هرچند که خریداران بسیاری برای خرید مواد اولیه مورد نیاز خود ، کمتر به بازار داخلی مراجعه کرده و تلاش دارند تا مواد اولیه خود را از بورس کالای ایران تأمین کنند، رخدادی که در گذشته به آن اشاره کردیم ولی هم اکنون شواهد بیشتری از این امر خودنمایی می کند.

بر پایه این گزارش ، هفته گذشته حجم معامله پلیمرها دربورس کالا 6.2 درصد کاهش یافت هرچند که در این زمان حجم عرضه ها ثابت بود. این مطلب نشان دهنده عقب نشینی خریداران بوده که نشانه ای از بروز رکودی نسبی در بازار داخلی به شمار می آید. این در حالی است که با توجه به تعطیلات پیش رو در هفته جاری ، این عقب نشینی خریداران منطقی به نظر می رسد که نشانه ای از کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی و همچنین مشکلات حمل و نقل جاده ای در روزهای سرد سال نیز خواهد بود.

از سوی دیگر حجم تقاضای پلیمرها در هفته گذشته 45 درصد افزایش یافت که در کنار ثبات عرضه ها تا حدودی غیرمنطقی به شمار می رود. دلیل جهش تقاضا را باید در ثبت تقاضای سفته بازی برای برخی کالاهای خاص به شمار آورد که نشان می دهد عرضه برخی گروه های کالایی همچون پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی کافی نیست و فاصله قیمتی بین بورس و بازاراز جذابیت خرید و رونق تولید درصنایع مصرف کننده این کالاها و همچنین نیاز بازار به عرضه های بیشتر حکایت می کند.

در این میان با توجه به تجمع تقاضا برای خرید برخی کالاهای خاص ، می توان نتیجه گرفت که رکود فعلی در این بازار تأثیری نداشته و مصرف پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن های ترفتالات نساجی ، هنوز هم درسطوح مطلوبی قرار داشته  و فعالان بازار اعتقاد داند که بهتر است صنایع بزرگ تولیدکننده این کالاها  و محصولات، فرصت را برای افزایش حجم تولید ، تقویت عرضه و رشد حجم فروش غنیمت بشمارند زیرا مشخص نیست که در روزهای سرد سال و رکود نسبی در صنایع پایین دستی ، آیا این حجم از تقاضا که بخشی از آن غیرطبیعی و حاصل سفته بازی است ، ادامه خواهد یافت و یا خیر.

بر اساس این گزارش در خصوص محصولات شیمیایی نیز شاهد هستیم که عرضه ها 10.77 درصد رشد داشته که به کمک آن حجم معاملات نیز 12.37 درصد افزایش یافت. این در حالی بود که حجم تقاضای این گروه کالایی نیز 48 درصد رشد کرده که نشان دهنده وجود تقاضا و خودنمایی رقابت برای خرید است که سیگنال مثبتی برای این بازار و همچنین پتانسیل رشد قیمت ها در بازار آزاد است. در هر حال رشد تقاضا نشان می دهد که عرضه ها برای محصولات شیمیایی مخصوصاً ترکیبات جذاب آن هنوز هم کافی نیست و نیاز به رشد عرضه ها در این گروه کالایی برای ترکیبات جذاب آن نیز خودنمایی می کند.

تعداد بازدید : ۱,۰۵۳