دمیده شدن جانی تازه به مجتمع های غرب کشور

دو ایستگاه تقویت فشار خط لوله اتیلن غرب راه اندازی می شود

دو ایستگاه تقویت فشار خط لوله اتیلن غرب راه اندازی می شود
(چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵) ۱۳:۳۹

همزمان با راه اندازی 2 ایستگاه تقویت فشارخط لوله اتیلن غرب توان ارسال خوراک برای مجتمع های تولیدی در مسیر این خط افزایش خواهد یافت.

علی محمد بساق زاده مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا، با اشاره به راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار اهواز و سنندج در آینده نزدیک اظهارکرد: این ایستگاه ها آمادگی دارند تا اتیلن ارسالی ازسوی پتروشیمی کاویان به مجتمع های تولیدی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب را افزایش دهند.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: کمپرسورهای این ایستگاه ها بطور کامل تا یک ماه آینده وارد مدارخواهند شد و فعالیت خود را براساس ظرفیت موجود و نیز برنامه ریزی های تولید آغازخواهند کرد.
وی با بیان این که خط لوله اتیلن غرب با توجه به افزایش تولید اتان در فازهای جدید پارس جنوبی آماده دریافت اتیلن (خوراک) بیشتر است،گفت: با راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار دراهواز وسنندج، توان ارسال خوراک به مجتمع های پتروشیمی واقع درمسیر خط لوله اتیلن غرب افزایش می یابد و افزایش حجم خوراک مجتمع های پتروشیمی لرستان، ایلام، پلیمرکرمانشاه، کردستان ومهاباد می تواند ظرفیت کنونی تولید را دراین مجتمع ها افزایش دهد.
بساق زاده افزود: انتظار داریم در صورت تامین کامل خوراک فازهای اول و دوم پتروشیمی کاویان بتوانیم جهش در تولید را در سال 95 رقم بزنیم و در این راستا پتروشیمی های غرب کشور که خوراک خود را از خط لوله اتیلن غرب دریافت می کنند امسال با ظرفیتی مطلوب فعالیت خواهند کرد.
به گزارش نیپنا، مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب نیز چندی پیش از راه اندازی ایستگاه های تقویت فشاراهواز وسنندج خبر داد و گفت: این ایستگاه ها تا پایان آذرماه راه اندازی می شوند.
مسعود میسمی با تاکید برراه اندازی ایستگاه تقویت فشار اهواز و سنندج درآذرماه، اظهار کرد: هم اکنون خط لوله اتیلن غرب بدون مشکل فعال است و تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر این خط بر اساس برنامه ریزی های انجام شده درحال انجام است.
میسیمی، با اشاره به نصب 5 ایستگاه تقویت فشاردر خط لوله اتیلن غرب، یادآور شد: 3 ایستگاه تا کنون راه اندازی شده است.
مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب با اشاره به ظرفیت خط تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این خط لوله می تواند 230 تن در ساعت گاز را انتقال دهد اما با توجه به کمبود اتیلن، در گذشته مقدارکمی گاز منتقل می شد؛ اکنون شرایط بهتر شده و 70 تن در ساعت اتیلن از طریق خط لوله اتیلن غرب منتقل می شود.
میسمی با تاکید بر لزوم نگهداری خط توسط بهره برداران، اظهار کرد: پتروشیمی ایلام از طریق خطی که احداث کرده به خط لوله اتیلن غرب متصل شده و می تواند با ظرفیت کامل خوراک بگیرد و مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر نیز همگام با پتروشیمی های غرب کشور بدون مشکل از خط لوله اتیلن غرب، خوراک دریافت می کنند.
به گزارش نیپنا، وی همچنین درباره خط لوله اتیلن غرب تاکید کرده بود که این خط با بهره گیری از تازه ترین فناوری های روز جهان ساخته شده و از نظر نکات فنی و ایمنی، بالاترین استانداردهای بین المللی را دارد.
این گزارش می افزاید: در هر ٢٥ کیلومتر از خط، یک ایستگاه ایمنی تعبیه شده است که شیرهای اطمینان در آن ها وجود دارد و در هر ٢٠٠ کیلومتر نیز یک ایستگاه توپک رانی هوشمند وجود دارد که به طور منظم و طبق برنامه ریزی خط لوله را کنترل می کند؛ همچنین یک سیستم الکترونیکی نشت یاب همزمان مشغول به فعالیت خواهد بود. سه اتاق کنترل در عسلویه، گچساران و سنندج بر نحوه فعالیت خط نظارت خواهند داشت.
از سوی دیگر دکل های مخابراتی مستقل و خط تلفن ویژه در هر ٢٥ کیلومتر در نظر گرفته شده است و در سراسر خط نیز یک خط کابل نوری وجود دارد.
بر اساس این گزارش، اتیلن ارسالی پتروشیمی کاویان از ١١ استان عبور کرده وخوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری 8.5 میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.
خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استان های خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند.

تعداد بازدید : ۲,۰۴۷