نامداران پتروشیمی جهان به دنبال حضور در بازار پلی اتیلن آمریکا

نامداران پتروشیمی جهان به دنبال حضور در بازار پلی اتیلن آمریکا
(سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵) ۱۱:۵۶

تحلیل گران بازار پلی اتیلن امریکا اعتقاد دارند که تولیدکنندگان این محصول سودآوری بلند مدتی را درآینده شاهد خواهند بود و تقاضا در بازارهای مصرف آن نیز تا مدتها فروکش نخواهد کرد.

به گزارش نیپنا به نقل از ICIS، چندین شرکت بزرگ فعال در صنعت پتروشیمی جهان اقدام به سرمایه گذاری برای تولید پلی اتیلن در امریکا کرده اند از جمله با بهره برداری از واحد کراکر مجتمع پتروشیمی ساسول آفریقای جنوبی در لوییزیانای آمریکا، این شرکت به بزرگترین تولید کننده پلی اتیلن در 25 سال آینده آمریکا تبدیل خواهد شد. این مجتمع با سرمایه 11 میلیارد دلار طی سال های 2019-2018 بهره برداری می شود.
تحلیل گران بازار پلی اتیلن امریکا معتقدند که تولیدکنندگان این محصول سود بلند مدتی را در پیش خواهند داشت و میزان تقاضا در بازارهای مصرف آن نیز تا مدتها فروکش نخواهد کرد. اما با نوسان های قیمت انرژی از سال 2006 امید تولیدکنندگان پلی اتیلن به سود سالانه 6 درصد محقق نشد و با کاهش سود برنامه های جدید سرمایه گذاری هم با مشکل روبرو شد. شل از سال 2005 تا کنون از فعالیت تولید پلی اتیلن خارج شده است اما این شرکت از آغاز طرح ساخت یک کراکر بزرگ اتیلن و پروژه پلی اتیلن در پنسیلوانیا خبر داده است که در اواخر این دهه به بهره برداری می رسد.
بازار پلی اتیلن در 10 سال گذشته تغییر کرده است و تولید کنندگان صنایع پایین دست دوبرابر سرمایه تولید سود دریافت می کنند. نگاه اجمالی به درآمد سه ماهه لیوندل باسل نشان دهنده میزان سود تولید کنندگان این صنعت است. لیندول باسل برای پلی اتیلن 11 سنت پرداخت می کند و با توجه به گزارش فروش ICIS برای پلی اتیلن با گرید بالا 22 سنت هزینه کرده و آن را مطابق با قیمت بازار فروش، بطور متوسط 57 سنت عرضه می کند. بنابراین سه برابر هزینه خود درآمد کسب می کند.
بر اساس این گزارش، این واقعیت که طی4 تا 5 سال گذشته با توسعه عرضه گاز شیل، تولید پلی اتیلن در ایالات متحده افزایش یافته، توجه افکار عمومی را به رونق این محصول در آمریکای شمالی جلب کرده است.
بنابراین تعجبی ندارد که تولید کنندگان زیادی برای ساخت کارخانه تولید پلی اتیلن اقدام کنند. با بررسی مجوزهای صادر شده به 8 تولید کننده برای ساخت کارخانه های تولید پلی اتیلن در ایالات متحده نشان می دهد که تولید این محصول تا سال 2018 در حدود 25 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که شرکت ساسول از گذشته در این زمینه فعالیت خود را در ایالات متحده آغاز کرده است. علاوه بر این متناسب با زمان، میزان صادرات پلی اتیلن نسبت به تولید آن در ایالات متحده با رشد 25 تا 50 درصدی رونق بیشتری پیدا کرده است.
این بدان معناست که بازار ایالات متحده با عرضه پلی اتیلن تولیدی ساسول ونیز دیگر تولید کنندگان به بازار برای این محصول تولید مازاد خواهد داشت و موجب افزایش صادرات پلی اتیلن از ایالات متحده خواهد شد.
یکی از دلایلی که ساسول به بزرگترین تولیدکننده پلی اتیلن در ایالات متحده تبدیل خواهد شد میزان سرمایه گذاری میلیاردی این شرکت از 3 میلیارد دلار در هر پروژه جدید است. طرح های جدید این شرکت تحت عنوان کراکر پلاس در زمینه تولید پلی اتیلن در حال ساخت هستند.
این گزارش می افزاید: علت توجه تولید کنندگان به تولید پلی اتیلن به دلیل تنوع بالای محصولات تولیدی از این ماده اولیه است. پلیمر مواد اولیه محصولات مختلفی چون فیلم کششی در کیسه های بسته بندی مواد غذایی، مخازن گاز در اتومبیل، بطری برای روغن و آب آشامیدنی، ظروف پیک نیک و ظروف یکبار مصرف و بسیاری محصولات دیگر است. ساخت یک کراکر اتیلن به تنهایی معادل 2.1 میلیارد دلار و به همان اندازه راه اندازی واحدهای تولید پلی اتیلن و مشتقات دیگر هزینه در بر دارد.
ساسول با سرمایه گذاری کلان کراکر پلاس برای تولید پلی اتیلن در آمریکای شمالی جایگاه اول را برای تولید این محصول به خود اختصاص داده است. کراکر پلاس شرکت ساسول در زمینی به مساحت 2200 هکتار با سرمایه کل 11 میلیارد دلار یعنی 2 میلیارد دلار بیشتر از سرمایه گذاری این شرکت در سایت لوئیزیانا در حال ساخت است و پیش بینی می شود که اواخر سال 2018 یا اوایل سال 2019 بهره برداری شود.
شرکت ساسول در آینده نزدیک با سود کلان از بازار های پلی اتیلن همگان را حیرت زده خواهد کرد و تحلیل گران بازار معتقدند که تولید کنندگان دیگر در این عرصه تا سالها نمی توانند در جایگاه طرح های تولیدی ساسول قرار بگیرند. زیرا تولید کنندگان دیگر تنها برای تامین بازار مصرف داخلی ایالات متحده برنامه ریزی کرده اند.
فلیتوود گروبلر معاون اجرایی شرکت ساسول در مورد تولیدات این شرکت در طرحهای جدید گفت: بازار اصلی ما ایالات متحده نیست و عمده پلیمرهای ما یعنی در حدود 50 تا 75 درصد از آن به بازارهای جهانی صادر خواهد شد. این در حالی است که شاید تنها دو تولید کننده در ایالات متحده وجود داشته باشند که نیمی از ظرفیت خود را به صادرات اختصاص دهند.
البته بعضی تولید کنندگان پلی اتیلن در ایالات متحده قصد دارند عمده محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند اما میزان تولید آنها برای رقابت با عرضه ساسول در بازار بین المللی بسیار کم است. در همین راستا یک مقام رسمی از اکسون موبیل در اواخر سال 2015 اشاره کرد که دو واحد جدید 650 هزار تنی تولید پلی اتیلن در حال ساخت است که 100 درصد محصولات آن به بازار های جهانی صادر می شود
شرکت شیمی CP در مصاحبه خود از راه اندازی دو واحد 500 هزار تنی تولید پلی اتیلن در اقیانوس قدیمی تگزاس خبر دارد و گفت در حال حاضر شرکت قصد دارد 30 تا 50 درصد از تولیدات طرح های پلی اتیلن خود را به بازارهای جهانی صادر کند. همچنین رییس شرکت داو کمیکال هم اظهار داشت: به دلیل چشم انداز خوب میزان تقاضا برای پلی اتیلن در جهان در نظر دارد بخشی از ظرفیت جدید خود صادر کند.
صنعت پتروشیمی در ایالات متحده معتقد است که تولید کنندگان می توانند حداکثر 40 تا 50 درصد از تولیدات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند. در همین راستا یک توزیع کننده در ایالات متحده می گوید برخی از تولیدکنندگان ادعا می کنند که 10 تا 15 درصد از سهم بازار مصرف ایالات متحده را با واحدهای جدید در دست دارند اما عمده تولید کنندگان داخلی به دلیل اینکه نمی توانند محصولات خود را در بازار های داخلی عرضه کنند به کشورهای دیگر صادر می کنند.
این توزیع کننده همچنین پیش بینی می کند که با آغاز به کار طرح های جدید و تولید بیشتر پلیمر واحدهای تولیدی بیش از 50 درصد سود خواهند داشت. عمده بازارهای سود ده نیز بازارهای بالغ امریکا و اروپا است که منجر به رشد تولید ناخالص داخلی می شود. این درحالی است که بازارهای کشورهای دیگر جهان نیز پتانسیل دریافت تولیدات پلیمری ایالات متحده را دارند.
بازار امریکای لاتین برای تولید کنندگان جدید مناسب است اما ساسول در نظر دارد تا محصولات خود را به آسیا و بطور عمده به چین صادر کند. گروبلر در این رابطه گفت: بدون شک کشتی رزین به آفریقای جنوبی، واردکننده خالص پلی اتیلن قاره آفریقا هم خواهد رفت.
گروبلرآینده پلی اتیلن را از منظر اقتصادی پر رونق پیش بینی کرد و گفت: در بلند مدت شاهد حرص و ولع تقاضای جهانی برای پلی اتیلن به دلیل افزایش وابستگی صنایع مختلف به پلیمر خواهیم بود. میزان تقاضا در چین و آسیا روز به روز بیشتر می شود و در آینده میزان نیاز سالانه جهان به پلی اتیلن 3 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی همچنین افزود : ساسول با راه اندازی طرح های جدید شاید در کوتاه مدت با مازاد عرضه مواجه باشد اما انتظار می رود که در کوتاه ترین زمان میزان تقاضا افزایش یابد و تنها با کاهش قیمت انرژی به 20 دلار طرح های پتروشیمی ساسول با شکست مواجه خواهند شد.
گروبلر در پایان از برنامه های دیگر شرکت ساسول برای سرمایه گذاری در پروژه پلیمر و الفین خبر داد وگفت: ایالات متحده هنوز مقصد انتخابی ما در این صنعت است.

تعداد بازدید : ۳,۱۱۷