نیم نگاه بازار به پتروشیمی ها

نیم نگاه بازار به پتروشیمی ها
(دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵) ۱۶:۰۴

سهامداران بورسی امروز 23 میلیون و 14 هزار سهم از سهام این صنعت را به ارزش 63 میلیارد و 482 میلیون ریال خریداری کردند .

به گزارش خبرنگار نیپنا، در معاملات امروز دوشنبه (1 آذرماه) بازار سهام، سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در آخرین قیمت کاهش 0.15 درصدی و در قیمت پایانی رشد 0.25 درصدی داشت. گسترش نفت و گاز پارسیان  نیز امروز را در حوالی صفر معامله کرد و قیمت پایانی هر سهم این شرکت در قیاس با روز کاری قبل از آن 0.24 درصد افت داشت.

 بر اساس این گزارش ، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با کاهشی 2.1 درصدی در آخرین معامله و 0.73 درصدی در قیمت پایانی همراه شد. پتروشیمی شیراز هم در این روز افت اندک 0.94 درصدی را تجربه کرد. پتروشیمی پردیس اما امروز کمی مثبت بود. در آخرین معامله رشدی 1.27 درصدی داشت و در قیمت پایانی 0.16 درصد رشد داشت. سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی هم امروز در آخرین معامله 0.65 درصد افت داشت اما در قیمت پایانی بر روی 1846 ریال بسته شد که در قیاس با روز کاری قبل 0.16 درصد رشد داشت.

این گزارش می افزاید: پتروشیمی شازند امروز را با کاهش 0.14 درصدی به پایان رساند و صنایع پتروشیمی کرمانشاه کاهشی 0.29 درصدی را در قیمت پایانی تجربه کرد. صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز امروز در آخرین قیمت نوسان منفی 0.21 درصدی داشت اما در قیمت پایانی تغییری را ثبت نکرد.

در معاملات امروز بازار سهام، پتروشیمی جم امروز افتی 0.59 درصدی در قیمت پایانی را برای سهام داران خود به ثبت رساند و پتروشیمی خراسان با کاهش 1.04 درصدی همراه شد. در این بین اما پتروشیمی زاگرس در قیمت پایانی رشدی 3.53 درصدی داشت که نشان از روند متفاوت معاملات سهام این شرکت با دیگر هم گروهی های خود داشت. همچنین پتروشیمی فارابی با رشد 5 درصدی یکه تاز این گروه بود.

پتروشیمی خارک نیز امروز را با کاهش 0.01 درصدی در قیمت  پایانی به سر رساند. پتروشیمی فناوران هم در قیمت پایانی 0.1 درصد رشد داشت. پتروشیمی مارون از دیگر شرکت هایی بود که امروز را با کاهش اندک 0.34 درصدی به سر برد.

در انتهای بازار شاخص کل متاثر از معاملات متعادل مثبت نمادهای فملی و کگل با رشد ٤٠ واحدی به ارتفاع ٧٩،٣١٩ رسید.

در این میان حمیدرضا نبی زاده، مدیر مالی شرکت پارسان و سهامدار عمده پتروشیمی پردیس امروز در مصاحبه ای اعلام کرد که تک نرخی شدن ارز روی شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمی به طور مشابه نیست و می توان گفت این موضوع نتیجه عکس بر روی این دو نوع شرکت ها می گذارد. شرکت های پالایشی چون نفت خام خود را از دولت می گیرند و تقریبا ۹۰ درصد محصولات خود را نیز به دولت می فروشند، این موضوع یعنی تک نرخی شدن ارز هم قیمت مواد اولیه بالا می رود و از طرفی قیمت محصولات نیز بالا خواهد رفت ضمن این که ۱۰ درصد از محصولات شرکت های پالایشی در بازار آزاد و با نرخ ازاد فروخته خواهد شد در نتیجه با تک نرخی شدن ارز حاشیه سود شرکت های پالایشی بالا خواهد رفت و موجبات سودآوری بیشتر را فراهم خواهدآورد.

وی افزود: در شرکت های پتروشیمی این موضوع کاملا برعکس بوده و از آن جایی که خوراک گاز این شرکت ها با نرخ آزاد مبادله خواهد شد در نتیجه موجب افزایش بهای تمام شده محصول می شود که باعث کاشه حاشیه سود این شرکت ها می گردد پس می توان گفت تک نرخی شدن ارز به ضرر شرکت های پتروشیمی بوده و سود آن ها را کاهش می دهد.

بر اساس  این گزارش، به نظر می رسد با رشد قیمت های جهانی اوره و متانول در پی افزایش قیمت زغال سنگ به عنوان هزینه انرژی، شرکت های پتروشیمی نیز به مرور مورد توجه بازار قرار گیرند که البته از ریسک تک نرخی شدن ارز هم نباید غافل شد.

 

تعداد بازدید : ۲,۰۵۷