پتروشیمی دماوند به ارزش 920 میلیارد تومان فردا به مزایده می رود

پتروشیمی دماوند به ارزش 920 میلیارد تومان فردا به مزایده می رود
(دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۴۷

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: پتروشمی دماوند به ارزش تقریبی ۹۲۰ میلیارد تومان و با شرایط جدید فردا دوم آذر ماه برای ششمین بار عرضه می شود.

جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی درگفتگو با خبرنگار نیپنا، اظهارکرد: واگذاری سهام پتروشیمی دماوند از طریق شرکت فرا بورس ایران فردا سه شنبه(2 آذر ماه) انجام خواهد شد و امید است که این بار خریداران بتوانند با توجه به شرایط جدید عرضه، سهام مورد نظر خود را خریداری کنند.

 وی افزود: مبنای فعالیت سازمان خصوصی سازی درعرضه های خود فروش است وهمکاری و تعامل برای تحقق خرید و فروشی عادلانه همواره مورد تاکید است.

سبحانی تصریح کرد: سهام پتروشیمی دماوند را شرکت هایی که پیشتر ابرازعلاقه خود را برای خرید اعلام کرده اند می توانند با توجه به شرایط اعمال شده درششمین عرضه، فردا خریداری کنند.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان این که فردا در مجموع پنج شرکت به مزایده گذاشته خواهند شد که از جمله‌ آن‌ها پتروشیمی دماوند با ارزش تقریبی ۹۲۰ میلیارد تومان است، گفت: دراین مزایده ۸۰ درصد سهمی که دولت از این شرکت دارد واگذار می‌شود.

سبحانی ادامه داد: امسال واگذاری‌های سازمان خصوصی به بخش خصوصی واقعی بوده است و بر اساس قانون باید بتوانیم برای تمامی شرکت‌های باقی ‌مانده تا سال پایان ۱۳۹۵ مزایده برگزار کنیم که اگر این اتفاق نیفتد با صلاحدید مجلس شواری اسلامی و مصوبه آن فرصت برای واگذاری آن شرکت‌ها یک سال دیگر تمدید خواهد شد.

کاهش 550 میلیارد تومانی ارزش سهام دماوند در ششمین عرضه

به گزارش نیپنا، مدیرعامل پتروشیمی دماوند، چندی پیش ازکاهش حدود 550 میلیارد تومانی ارزش خالص این شرکت درششمین عرضه برای خصوصی سازی خبر داد وگفت: با توجه به مشکل واگذاری، این کاهش عرضه در راستای استقبال خریداران صورت گرفته است.

حسین شهریاری ، با تاکید بر اینکه 80 درصد سهام دماوند واگذار می شود، اظهار کرد: پس از مذاکرات با سازمان خصوصی سازی، ارزش خالص شرکت درششمین مرحله عرضه سهام که دوم آذرماه انجام می شود به جای 1720 میلیارد تومان، 1150 میلیارد تومان برآورد شده است که 80 درصد سهام ارزشی معادل 920 میلیارد تومان دارد.

وی با تاکید بر این که پس از تعیین تکلیف پتروشیمی دماوند، کارها سرعت بخشیده می شوند، تصریح کرد: فاز اول پتروشیمی دماوند با کمک مالی و حمایت های شرکت های منطقه از جمله پتروشیمی مرجان، پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی دنا، پتروشیمی سبلان و مخازن سبز عسلویه و با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشرفت کرده و تا کنون در فاز نخست 640 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است و برای تکمیل فاز نخست به 500 میلیون یورو دیگر اعتبار نیاز است.

مدیرعامل پتروشیمی دماوند با تاکید بر این که پیش بینی می شود فاز نخست دماوند غیر از بخش آب در نیمه اول سال 96 به بهره برداری برسد، گفت: هم اکنون بخش بخار و یکی از توربین ها درمدار هستند.

به گفته شهریاری فاز نخست دماوند، تامین کننده 40 درصد ظرفیت نهایی است.

شهریاری درمورد ظرفیت دماوند یادآور شد: براساس ظرفیت پتروشیمی دماوند، این مجتمع می تواند 1960 مگاوات برق، 1800 تن بخار، 400 هزار متر مکعب در روز انواع آب، 500 هزار متر مکعب در ساعت اکسیژن و 50 هزار متر مکعب در ساعت هوای ابزار دقیق تولید کند.

وی همچنین درمورد فاز دوم دماوند نیز تاکید کرد: با توجه به این که احداث مجتمع های پتروشیمی در فاز 2عسلویه 3.5 تا 4 سال زمان می برند و اخداث فاز 2 دماوند به 2 تا 2.5 سال زمان نیاز دارد، کار اجرای فاز 2 این مجتمع پس از آغاز احداث پتروشیمی ها در فاز 2 و مشخص شدن وضعیت آن ها صورت می گیرد.

به گزارش نیپنا، سهام پتروشیمی در پنج مرحله واگذاری پیشین به دلیل ارزش بالا، خریدار نداشته است و پس از مذاکرات صورت گرفته با سازمان خصوصی سازی، 550 میلیارد تومان از ارزش پتروشیمی دماوند درعرضه سهام کاسته شده تا توان خرید متقاضیان بالا رفته و این مجتمع تعیین تکلیف شود.

هم اکنون دماوند که تامین کننده یوتیلیتی پتروشیمی است، به یکی از دغدغه های پتروشیمی های عسلویه تبدیل شده چرا که مجتمع های پتروشیمی با افزایش توان تولید و توسعه واحدها نیاز به یوتیلیتی بیشتر نیز دارند.

تعداد بازدید : ۲,۱۴۲