تاثیر پیروزی ترامپ بر صنعت پتروشیمی ایالات متحده

تاثیر پیروزی ترامپ بر صنعت پتروشیمی ایالات متحده
(سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵) ۱۲:۱۵

پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آیا به رشد صنعت پتروشیمی ایالات متحده کمک خواهد کرد یا بالعکس به مانعی بر سر راه شکوفایی این صنعت بدل می شود؟ با گذشت چند روز از شوک انتخاب ترامپ به بازارهای جهانی، کارشناسان پاسخگویی به این سوال را آغاز کرده اند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، پیروزی رئیس جمهور منتخب، دونالد ترامپ، برای استاد دانشگاهی که 12 انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایالات متحده را درست پیش بینی کرده است؛ غیر منتظره نبود. پروفسور آمریکایی الن لیچمن در کتاب خود به نام کلیدهای کاخ سفید که در سال 1996 منتشر شده است؛ 13 شاخص را معرفی می کند که می تواند به طور موثری کارآمدی ریاست جمهوری وقت آمریکا را مورد ارزیابی قرار دهد.
سارا امرسون، مدیر موسسه انرژی ESAI در آمریکا، می گوید: پاسخ به این سوال با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ تا حدودی دشوار است. اما با توجه به این که او از حامیان سرسخت صنایع سنگین و مبتنی بر سوخت های فسیلی به شمار می رود؛ شاید بتوان گفت پیروزی او می تواند به توسعه صنایع انرژی و پتروشیمی کمک شایانی کند.
وی افزود: ترامپ تنها علاقه مند است که در راس قرار گیرد و همواره در کانون توجه باشد. از این رو شاید در آینده شاهد مواضع تعدیل شده و معقولانه تری از جانب وی باشیم. نکته دیگری که باید مد نظر داشت این است که وی از حمایت یک کنگره جمهوری خواه در پیشبرد برنامه هایش در حوزه های مختلف، نظیر توسعه صنعت پتروشیمی، نیز برخوردار خواهد بود.
جیسون ماینر، تحلیلگر ارشد بازار صنایع شیمیایی بلومبرگ، با بخش عمده ای از نظرات امرسون موافق است. با این حال ماینر اظهار داشت: دو حوزه مشخص در بحث تجارت و تقاضای داخلی (domestic demand and trade) وجود دارد که ترامپ قول داده است بیش از 500 میلیارد دلار یا بیشتر در این بخش ها هزینه کند. این موضوع می تواند به رونق چشمگیر بازار پوشش ها (coatings)، انواع رزین، چسب ها و پلی وینیل کلراید (PVC) مورد استفاده در سیستم های آبرسانی بینجامد.
او ادامه داد: از طرفی طرح های توسعه ای پتروشیمی ایالات متحده سبب رشد قابل ملاحظه ظرفیت تولید رزین ها در مقابل تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور خواهد شد. از این رو اتخاذ سیاست های صادراتی هوشمندانه ضروری به نظر می رسد و بازار آمریکای جنوبی در این میان نقشی کلیدی را ایفا می کند. در حال حاضر نگرانی های عمیقی در مورد امکان صادرات خوراک (feedstock) وجود دارد و همین موضوع امکان توسعه سریع صنعت پتروشیمی آمریکا تحت رهبری ترامپ را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
ماینر خاطرنشان کرد: در بخش تولید انرژی، با توجه به این که ترامپ از طرفداران فرآیند فرکینگ (fracking) محسوب می شود؛ احتمالا صنعت پتروشیمی از این موضوع بهره فراوانی می برد. دونالد ترامپ در سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات بر این نکته تاکید کرد که او یک سازنده است و ساخت و ساز به عنوان یکی از صنایع در اولویت برای وی، می تواند به بهبود چشمگیر تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بازار آمریکا کمک کند.
جیمز ری، مشاور ارشد موسسه Reed Elsevier معتقد است: جلب اعتماد مشتریان یکی از مهمترین محرک ها برای اقتصاد ایالات متحده به شمار می رود و برعکس عدم اطمینان آن ها می تواند ضربه جبران ناپذیری را وارد سازد.
ری افزود: شاید بتواند گفت نوسانات شکل گرفته در بازار کوتاه مدت و تا حدود زیادی شبیه تحولات صورت گرفته بعد از تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت است. با این حال کمبود 36 میلیارد و 400 میلیون دلاری تجارت (trade deficit) در ماه سپتامبر نگرانی های مهمی را برمی انگیزد. ایالات متحده در حال فقیرتر شدن با نرخی معادل بیش از یک میلیارد دلار در روز است. از این رو سلامت مالی و اقتصادی این کشور در بلندمدت در گرو توجه ویژه به بحث برقراری تعادل در تجارت (trade balance) خواهد بود بود.
این مشاور ارشد موسسه Reed Elsevier که در هیوستون ایالت تگزاس مستقر است؛ با اشاره به موضوع عدم تعادل در بخش تعرفه های تجارت عنوان کرد: برای مثال تعرفه ای 6.5 درصدی به پلی پروپیلن وارداتی از برزیل تعلق می گیرد. این در حالیست که تعرفه پلی پروپیلن صادراتی ایالات متحده به برزیل 26.25 درصد است. همچنین اگر چین تعرفه ای 26 درصدی را برای محصولات وارداتی از آمریکا وضع می کند؛ ایالات متحده نیز باید در مقابل تعرفه 26 درصدی را جایگزین رقم 6.5 درصد فعلی کند.
او ادامه داد: اما باید در نظر داشت که اقتصاد ایالات متحده مانند یک کشتی بزرگ در دریا است و تغییر جهت حرکت آن زمانی نسبتا طولانی می طلبد. شاید برای احساس تغییرات صورت گرفته سال ها زمان نیاز باشد و نتایج آن را در دوران روسای جمهور آینده ببینیم.
یک نماینده شرکت صنایع شیمیایی Tronox آمریکا می گوید: خیلی زود است که درباره تاثیرات احتمالی ترامپ بر صنعت پتروشیمی ایالات متحده صحبت کنیم.
باد گریبی که شرکتش در زمینه استخراج سنگ معدن ترونا به منظور تبدیل به سدیم کربنات و بی کربنات سدیم برای تولید شیشه و دیگر محصولات فعالیت دارد؛ اظهار داشت: ما به دنبال یک عرصه فعالیت هموار در سطح بین المللی از طریق برچیدن تعرفه ها هستیم. آقای ترامپ تا کنون جزئیات سیاست های اقتصادی خود را رائه نکرده و باید کمی به او زمان داد.
یک تولیدکنده پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی (PET) اما دیدگاه های مختلفی در این زمینه دارد. او می گوید: توان ما در تولید و فروش رزین های بازیافتی پلی اتیلن ترفتالات یک نقطه قوت برای صنعت پتروشیمی ایالات متحده به شمار می رود. یکی از مشکلات عمده ما رزین های وارداتی با قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت بازار است که عمدتا به علت مازاد عرضه جهانی به بازار آمریکا روانه می شوند. از این رو قول های ترامپ در کارزار انتخاباتی وی مبنی بر لغو پیمان تجارت آزاد میان دولت های آمریکای شمالی موسوم به نفتا (NAFTA) و اتخاذ سیاست های محافظتی (protections) می تواند چشم انداز روشنی پیش روی صنعت پتروشیمی ایالات متحده قرار دهد.


تعداد بازدید : ۲,۴۵۷