انگیزه های سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی آمریکا

انگیزه های سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی آمریکا
(شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵) ۱۰:۰۴

صنعت پتروشیمی امریکا و نیز کانادا می تواند برای سرمایه گذاران محلی مناسب برای سرمایه گذاری های جدید باشد.

به گزارش نیپنا به نقل از ICIS ، لندن، براساس مطالعه انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی کاناد CERI مهمترین عوامل تشویقی برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی آمریکای شمالی شامل دسترسی به خوراک ارزان قیمت (به واسطه منابع عظیم شیل گاز)، موقعیت جغرافیایی منحصربه فرد در دسترسی به بازارهای مصرف و ساخت واحدهای یکپارچه پتروشیمیایی است.
برای تجزیه و تحلیل میزان هزینه تولید پتروشیمی های فعال در منطقه، باید بیش از هزینه های ساخت روی هزینه تامین خوراک و انرژی متمرکز شد که از مهمترین فاکتورهای هزینه تولید به حساب می آید این در حالی است که سرمایه گذاری پروژه و تامین امکانات ساخت و اجرای آن به هزینه های بیشتری نیاز دارد.
مرکز تحقیقاتی کانادا CERI در مورد وضعیت صنعت پتروشیمی در کانادا نیز مطالعاتی را انجام داده است بر اساس این مطالعات مشوق های اصلی صنعت برای جذب سرمایه گذاران در مناطق مختلف کشور را بررسی می کند.
صنعت پتروشیمی کانادا با داشتن خوراک در مقایسه با دیگر کشورهای جهان هزینه های تولید کمتری دارد، البته بخشی از این خوراک برای تهیه الفین و متانول به عربستان سعودی ارسال می شود. در ایالات متحده، با وجود دسترسی آسان به نفت و گاز فراوان شیل سرمایه گذاری های عظیمی در مواد شیمیایی در ایالت های مختلف انجام شده است که برای کانادا این امکان به عنوان یک فرصت محسوب می شود.
یک شرکت زمانی که برای سرمایه گذاری تصمیم گیری می کند آینده سوددهی شرکت را باید در یک بازه زمانی پنج تا 20 سال آینده در نظر بگیرد و بداند که در این سرمایه گذاری چه هدفی را دنبال کرده و در نهایت انتظار مشتریان خود را چگونه برآورده خواهد کرد.
تجزیه و تحلیل CERI نشان می دهد که انگیزه ی اصلی سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کانادا تنها تامین خوراک با هزینه کم نیست. بلکه مکان ساخت کارخانه های شیمیایی از نظر دسترسی به بازارهای مصرف نیز برای سرمایه گذاری تاثیر گذار بوده است.
بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط CERI: به نظر سرمایه گذار، عواملی مانند رگولاتوری آب و هوا، یکپارچگی صنعت پتروشیمی محلی و دسترسی به بازار می تواند تحت عنوان اقتصاد پروژه برای سرمایه گذاری حیاتی است. بنابراین با توجه به وجود زیرساخت ها، یکپارچه سازی و نزدیکی به عوامل بازار، می توان حدس زد که چرا ساحل خلیج ایالات متحده دارای پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی است.
صنعت پتروشیمی کانادا دارای چشم انداز خوبی از نظر خوراک هیدروکربنی گسترده شده در آبگیر رسوبی غرب کانادا است و انتظار می رود که از این منطقه رسوبی گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع (NGL ها) تولید شود و بر اساس همین خوراک، استان هایی مانند آلبرتا به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ابراز تمایل و برنامه ریزی کرده اند.
بنابراین صنعت پتروشیمی کانادا به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه رایگان امکان توسعه دارد و دولت آلبرتا یک برنامه متنوع پتروشیمی بر اساس متان و در دسترس بودن پروپان برای تشویق سرمایه گذاران ایجاد کرده است.
موسسه تحقیقاتی CERI می افزاید: برنامه سرمایه گذاری آلبرتا پتانسیل لازم برای جذب سرمایه گذاران مختلف را دارد زیرا از منظر رقابتی با دیگر مناطق کانادا مانند اونتاریو، USCG، همچنان یک قلمرو رقابتی است.
اما برنامه رقابتی آلبرتا به احتمال زیاد تنها موجب جذب سرمایه ای بین 3 تا 5 میلیارد دلار می شود که در مقایسه با سرمایه 50 میلیارد دلاری در تگزاس در مدت 10 سال خیلی قابل توجه نیست. زیرا در این برنامه مقررات سخت زیست محیطی و الزامات دولتی موجب کاهش تمایل به سرمایه گذاری در این مناطق می شود.
بر اساس محاسبات، زمانی که به دنبال طرح های سرمایه گذاری اخیر هستیم به نظر می رسد که USGC محل مطلوب تری برای سرمایه گذاری در کانادا بوده است. زیرا تمامی عوامل ویژه اقتصادی برای سرمایه گذاری مانند یکپارچه سازی بخش های پتروشیمی، دسترسی به بازار و مشوق های دولتی برای ارائه یک پروژه خاص را با هم دارد.
مشوق هایی که دولت برای سرمایه گذاری در پروژه های خاص می دهد موجب جذب پتانسیل های سرمایه گذاری در منطقه می شود.
برنامه پتروشیمی آلبرتا خیلی کمتر از میزانی که انجمن تحقیقات CERI عنوان می کند یعنی تنها معادل 500 میلیون دلار ارزش سرمایه گذاری داشته باشد که با هدف بزرگنمایی و جذب سرمایه گذاران به برنامه آلبرتا مطرح می شود.
بر اساس این گزارش این برنامه مشوق های دولتی، انگیزه های جذب سرمایه گذاری، را کم دارد به عنوان مثال صندوق سرمایه گذاری تگزاس (TEF) مالیات شرکت های فعال در منطقه که برای ایجاد اشتغال سرمایه گذاری می کنند را کاهش می دهد. با این اوصاف مشوق های دولتی نیز مانند عوامل دیگر می تواند در جذب سرمایه گذاران تاثیرگذار باشد مشوق هایی مانند یارانه دولتی ، کاهش مالیات درتگزاس ولوئیزیانا، و دیگر بخش های ایالات متحده موجب رونق اقتصادی صنعت پتروشیمی در این مناطق شده است.
در همین راستا بین سال های 2003 تا 2014، در حدود 500 میلیون دلار از صندوق سرمایه گذاری تگزاس TEF به سرمایه گذاری هایی که موجب اشتغال زایی در بخش های مختلف شدند یارانه پرداخت شده است. همچنین اقدامات زیست محیطی مانند ساخت مدرسه در تگزاس بیشتر از اشتغال زایی موجب کاهش مالیاتی و مشمول دریافت مشوق های دولتی شد.
این گزارش می افزاید:لوئیزیانا سرمایه گذاران بزرگ را از طریق معافیت های مالیاتی و مشوق های دیگر جذب می کند. به عنوان مثال سرمایه گذاری برای احداث کراکرهای مورد نظر دولت موجب معافیت مالیاتی 2.10 دلار برای هر بشکه اتان شرکت ساسول شد بر همین اساس ساسول اپراتوری گاز و نفت پنسیلوانیا را خریداری کرد و برای ساخت کراکر آن برنامه ریزی کرد به نظر می رسد که این طرح روزانه 100 هزار بشکه اتان از آپالاشیا مصرف می کند.
ایت ویسر معاون رییس شل پنسیلوانیا در بخش پروژه های پتروشیمی در مورد مشوق های دیگر شرکت ساسول در پروژه های پتروشیمی گفت: این شرکت همچنین به دلیل گسترش سایت منطقه ای کیستون توانست 25 سال معافیت مالیاتی داشته باشد. مشوق های مالیاتی بخش مهمی از معادله و محرک رو به جلو برای ادامه پروژه بودند.

تعداد بازدید : ۲,۱۳۲