بورس کالا باید روند تغییرات بازار را رصد کند

بورس کالا باید روند تغییرات بازار را رصد کند
(یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۴۱

بالابودن قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نسبت به بورس برای شرکت های سهمیه دار در بورس ایجاد انگیزه می کند و آنها بدون توجه به بازار صنعت سهمیه خود را در خارج ار بورس به قیمت بالا عرضه می کنند و به نوعی این تفاوت قیمت موجب رونق بازار آزاد شده است.

توفیق مطوری مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، گفت: بازار صنایع پایین دست پتروشیمی انعطاف پذیری زیادی دارد و نیازمند ثبات قانونی یا انعطاف پذیری قانون با فرآیند تغییرات بازار است. بر همین اساس هر تصمیمی برای بازار این صنعت، روی بخش های دیگر صنعت نیز تاثیر خواهد داشت .
مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در مورد مشکلات فعلی تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی برای عرضه در بازارهای بین المللی افزود: به دلیل نوسانات قیمت و تهیه مواد، تولید کنندگان در عرضه محصولات خود به بازارهای بین المللی با مشکل مواجه هستند. برنامه ریزی برای صادرات یعنی فرآیند کرایه کشتی، فروش به مشتری و پیدا کردن بازار برای مجتمع های پتروشیمی دست کم یک ماه بعد از تولید زمان می برد حال اگر در زمان ارسال محموله صادراتی، در داخل با کمبود کالای مورد نظر روبرو باشیم مصرف کنندگان داخلی توقع دارند تا پتروشیمی ها بعد از تامین نیاز داخل صادرات داشته باشند در صورتی که آنها باید به تعهدات خارجی خود نیز پایبند باشند.
مطوری در مورد تفاوت قیمت بورس کالا با بازار آزاد گفت: افزایش قیمت بازار آزاد برای شرکت هایی که در بورس سهمیه دارند ایجاد انگیزه کرده است و بدون توجه به بازار صنعت سهمیه خود را در بازار آزاد به قیمت بالا عرضه می کنند و به نوعی این تفاوت قیمت موجب رونق بازار آزاد شده است. به نوعی می توان رونق بازار آزاد را متاثر از عرضه کم و قیمت عرضه در بورس کالا دانست. بر همین اساس شرکتهایی که نمی توانند نیاز خود را در بورس کالا تامین کنند روانه بازار آزاد می شوند.
وی در ادامه افزود: عدم عرضه بعضی گریدهای خاص در بورس به التهابات بازار اضافه می کند. بعضی از مجتمع ها بنابه صلاحدید خود، گرید خاصی را تولید نمی کنند و با این روند گاهی با مازاد و در زمانی دیگر با کمبود عرضه موادی در بورس روبرو می شویم که این روند در بازار صنایع پایین دست پتروشیمی مشکلاتی ایجاد می کند. برای رفع اشکالات به بورس کالا پیشنهاد می کنیم تا روند تغییرات بازار را در قالب یک گراف بررسی کرده تا بتواند نقاط ضعف و قوت بازار را پیدا کند.
مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در مورد راه اندازی سامانه سایا اظهار داشت: اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی سامانه ای را برای ثبت سفارش تعاونی ها برای خرید کالا از بورس راه اندازی خواهد کرد که به نظر ما سامانه بهین یاب تاکنون توانسته جایگاه خود را در بین فعالان صنعت ایجاد کند. با این حال چرا سامانه جدیدی را برای خرید محصولات به تعاونی ها القا می کنیم و سامانه جدید سایا به همان نسبت سامانه قبلی زمان لازم دارد تا جایگاه خود را بین اعضای تعاونی ها پیدا کند که این اتلاف وقت و انرژی است.
وی در پایان خاطر نشان کرد که شرکت بازرگانی پتروشیمی می تواند با رصد منظم بازار و کارشناسان خود علت نوسانات قیمت ها را بررسی کرده و برنامه تولید را بر حسب نیاز بازار تنظیم کند یعنی با بررسی موجودی انبار و میزان محصولات مازاد و نیازهای فصلی به بعضی کالا ها یا کالاهایی با گرید خاص نیاز واحدهای تولیدی را سهمیه بندی کند. بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل نوسانات قیمت تعطیل شده اند.
شایان ذکر است که شرکت بازرگانی پتروشیمی قبل از خصوصی سازی متولی فروش محصولات پتروشیمی ها در بازارهای داخلی و خارجی بود.



تعداد بازدید : ۶۶۰