افزایش 20 درصدی تولید پتروشیمی بندر امام

افزایش 20 درصدی تولید پتروشیمی بندر امام
(یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵) ۱۰:۲۸

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی بندر امام از افزایش 20 درصدی تولید محصولات قابل فروش این مجتمع پتروشیمی در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

رضا امیری مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در گفتگو با خبرنگار نیپنا؛ از افزایش 20 درصدی تولید محصولات مختلف این مجتمع پتروشیمی در سال جاری خبر داد و اظهارکرد: در سال شش ماه نخست سال 95 در حدود 2.5 میلیون تن محصول قابل فروش تولید کردیم که نسبت به سال گذشته در حدود 20 درصد رشد داشته که در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شدند. این در حالی است که به دلیل کاهش قیمت انرژی در بازارهای جهانی این افزایش تولید از لحاظ ارزشی نسبت به سال های گذشته رشد چندانی نداشته است.
عمده محصول تولید شده در پتروشیمی بندر امام شامل گاز مایع، پروپان، بوتان است که عمدتا به بازارهای بین المللی صادر می شود و بخش کمی از آن در بازارهای داخلی عرضه می شود. اما پلی اتیلن سنگین و سبک، PVC ، SBR در بازارهای داخلی عرضه و محصول MTBE که به شرکت ملی پخش و پالایش برای تنظیم اکتان بنزین تحویل می شود بخشی از محصولات متنوع پتروشیمی بندر امام است.
امیری در مورد حجم صادرات این مجتمع در نیمه اول سال 95 گفت: میزان صادرات این مجتمع در 6 ماهه اول سال در حدود 400 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال های گذشته رشد بالایی نداشته است در حالی که تولید این مجتمع افزایش داشته است به عبارت دیگر با وجود افزایش ظرفیت تولید درآمد ارزی پتروشیمی بندر امام نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
مدیر عامل پتروشیمی بندر امام در مورد طرح های آینده این مجتمع گفت: با توجه به طرح NGL3200 با 70 هزار بشکه خوراک می توانیم ادعا کنیم که پتروشیمی بندر امام در پروژه های بالادست پتروشیمی به منظور تامین خوراک واحدهای میانی خود وارد شده است و بعد از اتمام این طرح تا حداکثر 4 سال آینده ظرفیت تولید پتروشیمی بندر امام به نسبت افزایش خوراک اضافه خواهد شد و پروژه های مختلفی مثل پروژه الفین به دلیل داشتن خوراک اتان و تولید اتیلن برای پتروشیمی اروند در مجتمع تعریف و عملیاتی می شود. از طرفی با راه اندازی پروزه بید بلند بخش صادرات محصولات این مجتمع از طریق تاسیسات صادراتی بندر امام امکان پذیر خواهد شد. بر همین اساس بندر امام برای ساخت زیر ساختهای لازم برای این پروژه ها برنامه ریزی کرده است.
امیری در مورد پیش بینی فروش در 6 ماهه دوم سال 95 گفت: از آنجایی که در نیمه دوم سال با شروع فصل سرما با محدودیت خوراک روبرو هستیم به نسبت میزان تولید کاهش می یابد، اما با توجه به اتفاقات اخیر جهانی و افزایش و تثبیت قیمت انرژی پیش بینی می کنیم که قیمت ها نسبت به نیمه دوم سال گذشته نیز رشد داشته باشد به عبارت دیگر ثبات قیمت در انرژی موجب بهبود وضعیت بازار صنعت پتروشیمی نیز خواهد شد.
وی در پایان در مورد آتش سوزی های اخیر بندر امام خاطر نشان کرد که آتش سوزی ها خسارت چندانی به تاسیسات بندر امام وارد نکرده است و به دلیل خاصیت اشتعال پذیری محصولات پتروشیمی این حادثه درانبارهای مجتمع طبیعی است و بخشی از انبار ضایعات پتروشیمی بندر امام دچار آتش سوزی شده بود.

تعداد بازدید : ۱,۴۹۹