تقویت حجم معاملات هفتگی محصولات پتروشیمی در بورس کالا

تقویت حجم معاملات هفتگی محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۰۳

رشد حجم معامله محصولات پتروشیمی دربورس کالا از بهبود این بازار در روزهای پیش رو خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حجم معاملات محصولات شیمیایی هفته گذشته در بورس کالا با 14.43 درصد رشد رو به رو شد تا جایی که شاهد ثبت بیشترین حجم معامله در این گروه کالایی از اواسط خردادماه تاکنون بوده ایم. افزایش 6.29 درصدی حجم عرضه ها را می توان مهمترین دلیل رشد حجم معاملات به شمار آورد مخصوصاً با توجه به این نکته که حجم تقاضا در هفته گذشته تنها 2 درصد رشد داشته است.
بر اساس این گزارش، با توجه به موارد فوق، می توان این گونه استناد کرد که در بطن بازار تقاضای کافی برای خرید محصولات شیمیایی وجود دارد و با افزایش عرضه در این گروه کالایی، می توان به رونق بازار، تغذیه صنایع مصرف کننده و افزایش حجم معاملات، امیدوار بود. با توجه به جایگاه خاص مواد اولیه شیمیایی در صنایع میان دستی و برخی صنایع پایین دستی محصولات پتروشیمی، هم اکنون شاهد رونق این بخش مهم صنعتی خواهیم بود که احتمال تقویت سایر بخش های مرتبط را نیز فراهم خواهد کرد. در هر حال رکورد شکنی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا را می توان مهمترین خبر بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته به شمار آورد.
در بازار محصولات پلیمری نیز شاهد رشد حجم معاملات بودیم ولی به نسبت بازار محصولات شیمیایی، از رشد کمتری برخوردار بود. در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا 1.79 درصد افزایش یافته که در برابر این رشد عرضه ، حجم تقاضا 48.84 درصد افزایش یافت. این مطلب که در نهایت به افزایش 8.5 درصدی حجم معامله پلیمرها منجر شد، نشان می دهد که بازار پس از تعطیلات عاشورا و تاسوعا، مجدداً رونق پیشین خود را باز یافته و همچنین تقاضای موجود نشان دهنده جذابیت واسطه گری و سفته بازی به شمار می آید.
این گزارش می افزاید: افزایش حجم تقاضا می تواند سیگنالی هشدار دهنده باشد که از احتمال بازگشت التهاب به بازار محصولات پلیمری خبر می دهد. در هر حال بازار از عرضه های نسبتاً مطلوبی برخوردار است و تجربه التهاباتی همچون روزهای پایانی تابستان ، چندان هم منطقی به نظر نمی رسد ولی در صورت بازگشت تقاضا و عدم رشد عرضه، شرایط شکننده ای در بازار حاکم خواهد شد. احتمال افزایش بیشتر قیمت های داخلی به تبعیت از رشد قیمت های جهانی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

تعداد بازدید : ۸۹۲