تحقیق و توسعه هزینه های کارون را کاهش داد

تحقیق و توسعه هزینه های کارون را کاهش داد
(چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۳۲

مدیر تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی کارون از صرفه جویی میلیاردی با استفاده از تحقیق و توسعه دریکسال گذشته خبر داد.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی کارون، از یکسال پیش تاکنون تنها از طریق اجرای طرح های مرتبط با کاتالیست 90 میلیارد ریال وارد شرکت پتروشیمی کارون شده و 110 میلیارد دیگر در دست مناقصه است و دهمچنین کاهش 92 درصدی هزینه های تصفیه پساب باعث شده هزینه ی 140 میلیارد ریالی مصرف آب اکسیژنه در سال به 12 میلیارد کاسته شود.
مهدی خواجه، افزود: در آغاز بکار خود در این مدیریت برای اینکه هدف ما منجر به خلق دانش، ارزش افزوده و سودآوری شود، صورت های مالی را مهندسی معکوس کردیم و گلوگاه هایی که منجر به توقف تولید و یا افزایش بهای تمام شده محصول می‌شد را استخراج کردیم.
وی، از کاتالیستها به عنوان مهمترین هزینه مصرفی شرکت پتروشیمی کارون یاد کرد و خاطر نشان کرد: در زمینه کاتالیست، چند کار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را به صورت موازی پیش برده ایم. هدف کوتاه مدت ما در خصوص کاتالیست ها، کاهش میزان مصرف کاتالیست در فرایند شرکت است و این هدف با طیف وسیعی از اقدامات، از بالابردن حساسیت اپراتورها، انجام مطالعات علمی و سایر برنامه ها پیگیری شد.
خواجه که عملکرد واحد خود را به تیم پژوهشی، روسا و کارکنان شرکت و همچنین ارتباط با دانشگاههای معتبر علمی نسبت می‌دهد، در تشریح اهداف میان مدت و بلند مدت خود افزود:بازیافت کاتالیست به چرخه فرایند از طرق مختلف باعث شده که حتی بیشتر از طراحی، بتوانیم از هدر رفت کاتالیست گران قیمت جلوگیری کنیم؛ اما ما در بلند مدت بدنیال تغییر نوع کاتالیست خود و تبدیل آن به یک کاتالیست ارزانتر، با شرط حفظ کیفیت محصول هستیم.
وی در ادامه به برخی فعالیتهای زیست محیطی اشاره کرد که هم منجر به حفظ محیط زیست شده و هم سودآوری برای شرکت کارون در بر داشته اند که از این جمله می‌توان به تغییر فرایند تصفیه پساب از آب ژاول به پرسولفات، تلاش برای بازیافت آب و حذف خروجی پساب شرکت (zero discharge) اشاره کرد.
مهندس خواجه، همچنین اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد ایجاد واحد تولید نشادر در کنار شرکت پتروشیمی کارون باشیم و در این خصوص گفت: با توجه به نوع فرایند شرکت، همواره مقداری اسیدهیدروکلریک در مخازن خود موجود داشتیم که ضمن بررسی های علمی میتوانیم از آن برای تولید نشادر استفاده کنیم که در صنایع باتری سازی، در کوره ها به عنوان کمک کننده به فرایند ذوب، در تولید کودهای کشاورزی و در صنعت آب کاری گردش بسیار خوبی در کشور دارد.از یکسال پیش تاکنون تنها از طریق اجرای طرح های مرتبط با کاتالیست 90 میلیارد ریال وارد شرکت پتروشیمی کارون شده و 110 میلیارد دیگر در دست مناقصه است. در حوزه ی پساب، کاهش 92 درصدی هزینه های تصفیه پساب باعث شده هزینه ی 140 میلیارد ریالی مصرف آب اکسیژنه در سال به 12 میلیارد کاسته شود. انواع صنایع تولید ابر و اسفنج و ترموست پلاستها که صنایع خودرو سازی و صنعت تولید لوازم خانگی و اداری از صنایع تکمیلی محصولات پتروشیمی کارون هستند.
به گزارش روابط عمومی، شرکت پتروشیمی کارون نخستین تولید کننده ایزوسیانات‌ها در خاورمیانه است. این شرکت در سال ۱۳۸۱ ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با شراکت شرکت «کماتور سوئد» و «هانزاشیمی آلمان» تاسیس و در اسفند ماه ۱۳۸۷ به طور رسمی بهره برداری شد.
پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن و نیز تولوئنو اسید نیتریک قادر است انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی، شامل انواع ایزوسیانات‌ها که دارای ارزش افزوده بالاتر است با کیفیت مناسب تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند.محصول اصلی این شرکت سالانه 40 هزار تن تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) است، محصولات و خدمات شرکت برای برآورده کردن نیازهای صنایع پایین دستی داخلی به مواد اولیه طراحی  شده و این شرکت قادر است در بازار جهانی محصولات ایزوسیانات نیز رقابت کند.





تعداد بازدید : ۲,۳۷۴