لزوم تدوین آیین نامه رگولاتوری صنعت پتروشیمی

لزوم تدوین آیین نامه رگولاتوری صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۲

صنعت پتروشیمی به عنوان صنعتی پیشرو در اقتصاد ایران نیاز به یک نظام رگلاتوری پویا دارد.

آرش نجفی رئیس انجمن بهینه سازی و مصرف انرژی ایران درگفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: صنعت پتروشیمی  نقش بسیار موثر و نافذی را در اقتصاد کشورمان ایفا می کند و با توجه به پیشرفت پرشتاب این صنعت نیاز به رگلاتوری قدرتمند و کارآمد دارد.
وی با بیان این که صنعت پتروشیمی می تواند اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی داشته باشد افزود:  درمسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران بسیار مهم است به این موضوع توجه شود که نهاد رگلاتوری نهادی است که باید بالاتر از دولت باشد. در واقع نهاد رگلاتوری مجموعه ای است که براساس خواسته های جامعه و به دور از روابط و رانت، مقررات را تبیین می کند.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران خاطر نشان ساخت: هنوز درک درستی از رگلاتور در ایران وجود ندارد. برای تاسیس رگلاتوری باید یک قانون موثر با پشتیبانی حکومت تصویب شود. زیرا نهاد رگلاتوری باید بدون نفوذ ابر قدرتهای اقتصادی و دولتی مدیریت شود.
 آرش نجفی اظهار کرد: اگر نهاد رگلاتوری درست تعریف نشود نه تنها موثر و کارآمد نخواهد بود بلکه اثرات منفی هم ایجاد خواهد کرد. در واقع در سیستم بروکراسی زده ایران یک بروکراسی مضاعف ایجاد می شود و با رفتن راه اشتباه، ابزار شناخته شده جهانی هم از دست بخش خصوصی گرفته می شود.
رئیس انجمن بهینه سازی و مصرف انرژی ایران ادامه داد: بالاترین اهمیت رگلاتوری در ثبات، تعیین استراتژی بلند مدت، چیدن دیدگاه های اقتصادی درست، مدیریت لحظه ای نکردن و خروج از روزمرگی است که باید به این موضوع اهمیت داده شود.


تعداد بازدید : ۶۶۲