پیش بینی بازار ظروف یکبار مصرف در تاسوعا و عاشورای حسینی

پیش بینی بازار ظروف یکبار مصرف در تاسوعا و عاشورای حسینی
(شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۲۲

در بازار محصولات پتروشیمی شاهد بهبود بازار و تقویت ساز و کارهای معاملاتی هستیم هرچند که در بازار محصولات تولید شده از مواد اولیه مانند ظروف یکبار مصرف، التهابی فصلی را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، در معامله های هفته گذشته بورس کالای ایران شاهد بودیم که حجم عرضه پلیمرها با 16.5 درصد رشد ، به 63 هزار و 265 تن افزایش یافت که بالاترین حد از نیمه شهریورماه تاکنون است. با توجه به این افزایش عرضه ها، حجم تقاضا نیز 30 درصد کاهش یافته که نشان دهنده بازگشت آرامش به این بازار با عقب نشینی تقاضای واسطه گری و سفته بازی است. با توجه به این موارد در نهایت حجم معامله پلیمرها در بورس کالا با 19 درصد رشد رو به رو شده و به بیش از 58 هزار تن بالغ شد.
این رقم که بالاترین حجم معامله پلیمرها از ابتدای خردادماه تاکنون به شمار می رفت را می توان تأثیرگذاری افزایش حجم عرضه ها ، رشد قیمت های پایه و وجود تقاضای مؤثر در صنایع پایین دستی به شمار می رود. این در حالی است که در هفته گذشته مخصوصاً در ابتدای هفته پیش ، قیمت ها در بازار آزاد رشد چندانی را تجربه نکرده و با توجه به تعطیلات پیش رو در روزهای تاسوعا و عاشورا ، چنین وضعیتی دقیقاً با بهبود بنیادین بازار با محوریت صنایع مصرف کننده مترادف است. به نظر می رسد بازار پلیمرها پس از دهه محرم وضعیتی بهتر را شاهد باشد هرچند که هم اکنون نیز شرایط کلی در این بازار وضعیت مطلوبی را نشان می دهد.
در معاملات محصولات شیمیایی نیز شاهد کاهش 7 درصد عرضه ها ، رشد 16.6 درصدی تقاضا و کاهش 4.7 درصدی حجم معاملات بودیم که این بار تأثیرگذاری کاهش عرضه ها بر حجم معاملات ، بیش از پیش مشهود است. با توجه به ویژگی های فنی باازر محصولات شیمیایی شاید رشد عرضه های جذاب بتواند به کمک بازار آمده هرچند که عقب نشینی عمیقی در این بازار نیز مشاهده نمی شود.
بازار در دهه محرم
همان گونه که پیشتر به آن اشاره کردیم با نزدیکی به روزهای تاسوعا و عاشورا، التهاب در بازار ظروف یکبار مصرف به اوج خود خواهد رسید که از هم اکنون نیز با ورود این بازار به التهابی محسوس، باز هم قیمت ظروف یکبار مصرف به سرعت در حال افزایش است. این در حالی است که رشد قیمت ها بیشتر در بازار خرده فروشی محسوس بوده و با ورود به بازارهای عمده همچون برخی مناطق مشهور تهران همچون بازارهای مولوی ، شوش و راه آهن، التهاب موجود با شدت کمتری خودنمایی می کند. در هر حال رشد تقاضا خود سیگنال مهمی برای افزایش قیمت ها به شمار رفته و می رود بنابراین برخی از افزایش نرخ ها همچون سال های قبل حالتی طبیعی و به عبارت ساده تر ، وضعیتی مرسوم پیدا می کند.
در این میان با توجه به افزایش تعداد هیأت های مذهبی در سال جاری و همچنین تلاش برای برگزاری بهتر این قبیل مناسبت ها ، تقاضا برای ظروف یکبارمصرف مخصوصاً انواع با کیفیت آن ، افزایش بیشتری پیدا کرده است اگرچه بعد از روز عاشورا ، این التهاب به یک باره فرو می ریزد. البته این التهاب تنها به بازار ظروف یکبارمصرف ختم نشده و شاهد افزایش قیمت ها در بازار مواد غذایی نیز بوده ایم. همان گونه که در گزارش های پیشین به آن اشاره کرده بودیم در صورتی که هیأت های مذهبی ، مایحتاج مورد نیاز خود را روزهای قبل و از بازارهای مصرف اصلی تهیه کرده باشند ، از این التهاب مصون مانده اند و ظروف مورد نیاز خود را با قیمت های بهتری تأمین کرده اند.

تعداد بازدید : ۱,۶۶۸