مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد:

قرارداد بلندمدت پتروشیمی ها با مشتریان ثابت

قرارداد بلندمدت پتروشیمی ها با مشتریان ثابت
(شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۰۳

شرکت های پتروشیمی که مشتریان ثابتی را در حوزه پایین دست دارند می توانند با قیمت هایی که در بورس کشف می شود، قراردادهای بلند مدت منعقد کنند.

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران درگفتگو با خبرنگار نیپنا، اظهارکرد: خوشبختانه با اتخاذ تصمیم های راهبردی در بازارمحصولات پتروشیمی تعادل خوبی ایجاد شده است که نشان دهنده این مطلب است که عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی تعامل خوبی با بورس کالا دارند و در این مسیر برنامه های عرضه خود را به بورس اعلام کرده اند که این اتفاق در آرامش و تعادل بازار تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: ایجاد زیرساخت های لازم برای معامله محصولات در قالب قراردادهای بلندمدت موضوعی مهم است و در این راستا شرکت های پتروشیمی که مشتریان ثابتی را در حوزه پایین دست دارند می توانند با قیمت هایی که در بورس کشف می شود، قراردادهای بلند مدت منعقد کنند.
مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: در این بین دغدغه هایی در خصوص قراردادهای بلندمدت وجود دارد که بیشتر به بحث «قیمت» و «ایفای تعهدات طرفین» مربوط می شود که در بورس کالای ایران با ساختار سازی صورت گرفته، همه این مشکلات تا حدود زیادی مرتفع شده است.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه تاکید کرد: اتفاق خوب دیگری که طی ماه های اخیر از سوی بورس کالا در حوزه پتروشیمی رخ داد، پالایش خریداران محصولات پتروشیمی بود به طوریکه برخی از خریدارانی که بیشتر حالت واسطه گری مخرب داشتند از گردانه رقابت حذف شدند.
تعامل مستمر با پتروشیمی ها
مدیرعامل بورس کالای ایران به آمار قابل قبول در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن محصول پتروشیمی معامله شده و حجم معاملات با رشد ۳۲ درصدی و ارزش معاملات با رشد ۲۳ درصدی مواجه شده است که این افزایش نتیجه رایزنی با شرکت های پتروشیمی جهت برآورده کردن مطالبات و خواسته های آنها بوده است.
وی با بیان این که بورس کالای ایران تمامی شرایط را برای اجرای کامل مصوبه های مجلس و رای شورای رقابت برای عرضه کامل پتروشیمی ها در بورس مهیا کرده است گفت: شورای رقابت به دلیل انحصاری بودن تولید محصولات پتروشیمی به این موضوع ورود کرد و در چندین جلسه نظرات فعالان بالادستی و پایین دستی پتروشیمی مطرح شده و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسات حضور داشتند.
سلطانی نژاد ادامه داد: پشتوانه رای شورای رقابت، مصوبه های مجلس است و عرضه محصولات پتروشیمی براساس قانون باید در بورس کالا انجام شود و همه تابع قانون هستیم.

تعداد بازدید : ۲,۴۵۷