عرضه 300 نوع محصول پتروشیمی در گریدهای مختلف

عرضه 300 نوع محصول پتروشیمی در گریدهای مختلف
(یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵) ۱۳:۰۴

مدیرعامل بورس کالا از عرضه ٣٠٠ نوع محصول پتروشیمی در گریدهای مختلف خبر داد و تاکید کرد: فقط تعداد انگشت شماری از پتروشیمی‌ها در بورس حضور ندارند.

به گزارش نیپنا؛ حامد سلطانی نژاد صبح امروز (یکشنبه، ١١ مهرماه) در یک نشست خبری گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست توسعه همکاری با سایر کشورها در دستور کار دارد و این مهم به علت وقوع بحران و ناامنی در آنها تاکنون به تاخیر افتاده است.

وی درباره تامین مالی از طریق بورس کالا گفت: نیمه نخست امسال 106 هزار میلیارد ریال از طریق انتشار اوراق سلف در بورس کالا تامین شده است.

پارسال میزان مبادلات محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا در صدر قرار داشت و بعد از آن به ترتیب محصولات پتروشیمی، فرآورده های نفتی و محصولات کشاورزی قرار گرفتند.

سلطانی نژاد افزود: حجم مبادلات به طور کلی در سال 94 به رقم 26 هزار تن محصول به ارزش 470 هزار میلیارد ریال رسید که پیش بینی می شود این رقم در پایان سال 95 رشد چشمگیری داشته باشد.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: برای برآورده کردن نیازهای عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در ارتباط هستیم، همچنین رشد عرضه محصولات در ٦ ماه گذشته نشان می دهد تصمیم شورای عالی رقابت مبنی بر عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به نفع آنهاست.

  سلطانی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره مقاومت برخی پتروشیمی‌ها برای خروج از بورس کالا گفت: تصمیم شورای رقابت به عنوان یک نهاد قانونی نتیجه رایزنی های گسترده میان همه بخش هاست.

وی افزود: همه درخواست های پتروشیمی ها از جمله درخواست های آنها در حوزه عرضه‌های خاص پاسخ داده شد.

عدم تبعیت از قانون، هزینه دارد

مدیر عامل بورس کالا به انحصاری بودن سمت عرضه در برخی محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: آنچه شورای رقابت تصویب کرده، یک قانون است و همه باید از آن تبعیت کنند و آنهایی که تبعیت نکنند هزینه تبعیت نکردن از قانون را می پردازند.

سلطانی نژاد، عرضه ٣٠٠ نوع محصول پتروشیمی در گریدهای مختلف در بورس کالا را یادآور شد و گفت: تعداد انگشت شماری از پتروشیمی‌ها در بورس حضور ندارند.

معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالا روند مثبتی دارد و در ٦ ماه نخست امسال این شرکت میزبان معامله یک میلیون و ٧٢٤ هزار تن محصول بوده است که ٣٢ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی همچنین از افزایش ٢٣ درصدی ارزش معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا خبر داد.

سلطانی نژاد ادامه داد: در راستای ایجاد بازار مستمر برای کالاها دستورالعمل بازارگردانی در سازمان بورس مورد تصویب قرار گرفت. همچنین مصوبه دستورالعمل پذیرش صندوق های کالایی از سازمان بورس دریافت شد.

وی از ارائه پیش نویس دستورالعمل تابلوی مناقصه جهت تصویب در سازمان بورس خبر داد و گفت: امید است این مصوبه تا پایان سال برای اجرایی شدن دریافت شود. با راه اندازی این تابلو معاملاتی که از سمت مصرف کننده آغاز می شود نیز با موافقت نهاد ناظر در بورس کالا انجام می شود و بسیاری از مناقصه ها در بورس کالا انجام خواهند شد.

تعداد بازدید : ۱,۵۹۴