مدیربحران سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی روز ایمنی آتش نشانی را تبریک گفت

مدیربحران سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی روز ایمنی آتش نشانی را تبریک گفت
(شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۱۸

سیدامید شهیدی نیا، فرمانده ارشد HSE ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در پیامی روز ملی آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت.

به گزارش نیپنا؛ در متن پیام تبریک شهیدی نیا آمده است: «هفتم مهر ماه روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی که یادآور ایثار جان برکفان شهدای آتش‌نشانی پالایشگاه آبادان است را تبریک عرض می‌کنم . همچنین با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با درود به روان پاک شهدای جنگ تحمیلی و جانبازان و ایثارگران عزیز دفاع مقدس، یاد و خاطره همه فداکاری‌ها و ایثارگری‌های این عزیزان را نیز گرامی می‌دارم .
برگزاری این مراسم برای ارج نهادن به مقام تلاش‌گران عرصه ایمنی و آتش‌نشانی، از لحاظ ماهیتی بسیار نزدیک با ایام یادبود حماسه‌های ملت در دوره جنگ تحمیلی است . جنس هر دو جنس فداکاری و ایثار است؛ جنس از خودگذشتگی و رشادت بنابراین مجدداً این روز را به همکاران خوب و تلاش‌گر ایمنی و آتش‌نشانی سازمان و شرکتهای مستقر در منطقه تبریک عرض می‌کنم .
اما امسال سالی متفاوت با سالهای گذشته بود . حوادث بزرگی که اتفاق افتاد به راستی همه ما را به چالش بزرگی از لحاظ مدیریت حوادث و نحوه حضور مؤثر در صحنه انداخت. آنچه در آن روزها خصوصاً حادثه پتروشیمی بوعلی سینا گذشت، به قدری سخت و طاقت فرسا بود که فقط کسانی می‌توانند درک درستی از تلاش و زحمت عزیزان آتش‌نشان داشته باشند که در صحنه حضور داشتند. همه عزیزان آتش‌نشان چه کارکنان سازمان و چه سایر شرکت‌ها با تمام وجود و با غیرتی مثال زدنی ضمن پذیرش همه خطرات طبیعی کار تا آخرین لحظه تلاش کردند و به راستی با همه وجود به جنگ حریق رفتند و وقتی موفقیت حاصل شد، علی‌الرغم همه دشواری های متحمل شده میشد برق رضایت و خشنودی و اشک شوق را در نگاه تک تک این خستگی ناپذیران دید.
هر چند به لطف خداوند تاکنون از این آزمون‌ها سربلند خارج شدیم ولی باید قبول کنیم کاستی‌هایی هم از لحاظ سخت‌افزاری و نرم افزاری داریم لـذا در وحله اول باید بدانیم همانطور که در جبهه دفاع مقدس، رمز پیروزی ایثارگری،‌ داشتن نظم و آمادگی رزم بود؛ در اینگونه حوادث نیز آمادگی روحی و جسمانی، نظم و اطاعت‌پذیری و کار گروهی فاکتور اصلی در عملیات است . لـذا لازم است شما عزیزان، برای روز مبادا همیشه در بالاترین سطح آمادگی باشید و برای این کار می‌بایست بالابردن توان جسمی و به کارگیری آموزش‌ها و تمرین‌های عملیاتی به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.
کمبودهای سخت‌افزاری در حوزه تجهیزات نیز می‌بایست مورد توجه جدی قرار گرفته و در تلاش هستیم تا در رفع کاستی‌ها و بروز نمودن امکانات نسبت به تجهیز و خرید ماشین‌آلات جدید نیز اقدام کنیم که انشاالله با همت و مساعدت کلیه شرکت‌های پتروشیمی در منطقه این نیازها برطرف و تأمین می‌شود.
در کنار این عوامل، انجام رزمایش‌ها و مانورهای عملیاتی بر اساس سناریو‌های احتمالی در منطقه قطعاً‌ می‌تواند موجب بالا رفتن آمادگی شود .
در این روزها ابلاغ فرمانده‌ای ارشد HSE ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه به سازمان، وظیفه همه ما را دشوارتر ساخته، از آن جمله وظایف مربوطه می‌توان به حصول اطمینان از پیاده‌سازی الزامات HSE ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در کلیه واحدهای عملیاتی منطقه و ایجاد ساز و کار‌ شناسایی، پایش، ارزیابی و کنترل مخاطرات اشاره نمود که کار بسیار سنگین و مهمی است و نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف دارد. لـذا لازم است با افزایش دانش و توان کاری از طریق بکارگیری آموزش‌های مناسب توان خود را در ایفای این مسئولیت ارتقاء‌ دهیم.
به حمدالله تجربه حاصل از حوادث همه مسئولین شرکت‌ها را نسبت به ضرورت و اهمیت اصل پیشگیری و تأکید بر رعایت ایمنی خصوصاً ایمنی فرآیند حساس نموده و امیدوارم در آینده به نحوی اثربخش‌تر و هماهنگ با استانداردهای ملی و بین‌المللی با شناسایی،‌ ارزیابی،‌ حذف،‌ کاهش و کنترل مؤثر عوامل زیان آور و خطر آفرین محیط کار و با تقویت فرهنگ ایمنی در جهت بهبود فرآیندها و جلوگیری از آسیب‌ها گام برداریم. همه باید به این باور برسیم که هر نوع هزینه در زمینه ایمن‌سازی محیط کار و سلامت کارکنان برای حفظ منابع و سرمایه‌های ملی، یک سرمایه‌گذاری سودآوری است.
از آنجا که منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی یکی از مناطق چهارگانه حساس وزارت نفت به شمار می‌آید و صنعت پتروشیمی به واسطه‌ی جایگاه استراتژیکی که در تقویت اقتصاد آینده‌ی کشور دارد، یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، لـذا لازم است تمامی کارکنان زحمتکش صنایع پتروشیمی منطقه و نه انحصاراً پرسنل مرتبط با HSE ، برای تحقق چشم‌اندازی روشن در این صنعت و حرکت به سمت توسعه، ‌رویکردهای پیشگیری از خسارات و کنترل مخاطرات را با رعایت نکات ایمنی و نهادینه کردن فرهنگ آن مدنظر داشته باشند چرا که این رویکردها،‌ ضامن استمرار تولید و توسعه‌ی پایدار در این صنعت ارزش آفرین خواهد بود.
ناگفته پیداست که کاهش مستمر نرخ حوادث، مستلزم پیاده شدن «ایمنی» به عنوان یک ارزش بنیادین، در رأس همه فعالیت‌هاست . در همین راستا و همسو با رویکردهای وزارت نفت، ضرورت دارد مدیران محترم صنعت پتروشیمی در منطقه نسبت به شناسایی و ارزیابی نقاط ضعف موجود اقدام و رویکرهای لازم را در جهت ارتقاء سطح ایمنی و کاهش حوادث در واحدهای مربوطه سرلوحه کار خود قرار دهند.
در واقع حصول اطمینان در جهت استفاده از استانداردهای HSE و کنترل مداوم آنها از طریق برنامه‌های ممیزی،‌ ارزیابی و بهبود مستمر، بالا بردن فرهنگ ایمنی میان مدیران و کارکنان از طریق آموزش‌های اثربخش، رعایت دقیق ضوابط، رویه‌ها و دستورالعمل‌های HSE صنعت پتروشیمی و حصول اطمینان از انطباق فعالیت‌ها با این ضوابط، بهره‌گیری از سیستم‌ها و راهکارهای لازم در شرایط اضطراری با هدف کاهش ابعاد خسارات و بازگشت سریع به فعالیت‌های عادی، توجه به الزامات پدافند غیرعامل در تأسیسات و شناسایی ریسک‌ها و راهکارهای مقابله با آن ها در عملیات پرمخاطره، ایجاد آمادگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم جهت مقابله با شرایط اضطراری و توجه به برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی اثر بخش برای تقویت فرهنگ ایمنی همگی می‌توانند بخشی از این تلاش همه جانبه باشد .
در خاتمه عرایضم به همکاران خوبم در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی تأکید می‌کنم که رویکرد شما عزیزان به وفاداری سازمانی و عرق ملی و همیت سازمانی یقیناً می‌تواند الگویی برای سایر کارکنان در بکارگیری حداکثر تلاش و پشتکار در رسیدن به اهداف سازمانی باشد . از این بابت به شما خوبان افتخار کرده و امیداورم همیشه در پناه حق سربلند و پیروز، سلامت و موفق باشید و کماکان در ایفای وظایف ثابت قدم بمانید».

تعداد بازدید : ۱,۶۱۷